diumenge, 31 de maig del 2020

“QUAN EL SETÍ ES TORNI GEL” – Finalista Premi Joaquim Ruyra (Premis Recull 2014) – Quarta dosi


Dimarts, 27.-
Avui ha sigut un dia feixuc. Tot i que no he dedicat ni un minut a la meditació per culpa de no matinar, just a l’hora en punt que tocava ja estava al peu del canó al  “Cultural Cervantes”. Les assignatures que hi ensenyo - religió i llatí – certament no són determinants per passar curs, raó per la qual els alumnes, sobretot les mosses, cada dia m’estan més a sobre, provocant-me descaradament amb un desdenyós posat de perdonavides com a únic agraïment a tots els meus esforços per explicar de bon rotllo i el màxim de entretingut possible unes matèries acadèmiques que els hi rellisquen. Fa dies que em proposo dedicar més temps a preparar-me les classes, però sempre acabo apanyant-me-les com puc, a corre-cuita i pels pèls. Aquesta realitat – no m’agrada dir-ne deixadesa, però Déu n’hi do! -, m’obliga a un permanent escriure a rajaploma els apunts de la lliçó del dia, improvisació que m’arrossega a derives didàctiques que m’agafen a contrapeu per culpa de preguntes punyeteres que sovint desencadenen polèmiques estèrils i força humiliants per a la meua reputació tant de mestre com de capellà. Per acabar-me d’espatllar el dia, he hagut d’escoltar l’espellotat de l’apotecari, desfent-se en elogis sobre la cultura, enteniment i bon criteri del meravellós rector d’Aru. No m’esperava, francament, que ningú pogués tenir mossèn Juli en tan bon concepte i menys en uns aspectes tan concrets. El conec de sobres, des de fa massa temps, per compartir tanta lloança ja que sóc més aviat de l’opinió que no se’n pot dir gaire res de bo d’aquest paio. Si  l’hagués de definir amb una sola paraula, crec que no en trobaria cap de més encertada que llefiscós, puix que exactament és d’aquesta mena de persones esmunyedisses com una serp; tant és així, que resulta complicat mantenir-hi una conversa amb el cor a la mà. Al seminari, que és on ens vam conèixer, ell anava dos cursos per davant meu i per les brames o xafarderies que es feien córrer era la nineta dels ulls del doctor Tomàs, un canonge d’aspecte aspre i restret, considerablement miop i conegut com “el negre”, un àlies que havia fet forrolla entre els seminaristes. Un malnom que devia fer referència a l’abundància de borrissol moreu que li embrutia la cara fent sempre la impressió d’anar mal afaitat, afegit a unes celles fosques i molt poblades i a unes mans francament hirsutes. Ensenyava llatí i tenia per costum pessigar-nos la galta mentre traduíem palplantats a la seva vora el text de la lliçó del dia. De totes maneres, per dir-ho clar i sense embuts, segons els comentaris poc caritatius que es feien córrer amunt i avall dels passadissos no era igual d’afectuós amb tothom, sinó que es deixava anar amb uns més que no pas amb altres, sobretot amb aquells que li consentien sense queixar-se ni donar-hi importància que es prengués certes llibertats en quant a moixaines, al meu entendre de mal gust o que, com a mínim, estaven fora de lloc. Això sí, els alumnes que li consentien aquestes familiaritats gaudien de butlla que els hi atorgava el dret a pertànyer a una mena de llimbs reservat als deixebles predilectes. El doctor Tomàs, entrava a classe invariablement com si fes tard, prenent el revolt de la porta d’una embranzida i per a no variar, en fatxa d’avinagrat. S’asseia darrera del seu pupitre damunt una discreta tarima de dos o tres pams d’alçada, de manera que la barbeta de qui descabdellava normalment la traducció d’un text que servia de lliçó, com he dit dempeus arran seu i de cara a la resta de companys, quedava més o menys a l’altura de la falda de la seva sotana. Si li disgustava el to o la gràcia com s’explicava el noi, l’agafava pel clatell o per l’orella i li pessigava la galta, a vegades amb autèntica malícia. En cas contrari, si recitava la lliçó tal com a ell li venia de gust - i en aquest sentit cal matisar que amb els deixebles predilectes sempre era més tolerant i deixava que es prenguessin més corda -, la pessigada retorçada reservada als soques es convertia pels que li queien bé en una manyaga comparable a la de qui acarona un gosset de peluix, o rasca amb delicadesa les cordes d’un guitarró. Ningú no li donava massa importància allavonces a aquella emprenyadora mania del mestre, que s’atribuïa a una més de les seues moltes extravagàncies. No obstant això, a mesura que la vida em va anar espavilant vaig sospitar més d’un cop si aquelles “llibertats” del doctor Tomàs, que ens preníem una mica a la fresca com si només fos una emprenyadora mania de les seves, no seria en realitat el símptoma o la conseqüència de fogots tan irresistibles i porfidiosos com els que de vegades em crucifiquen, em vacil·len i em desestabilitzen emocionalment. Tanmateix, seguint el fil del que anava dient sobre mossèn Juli, recordo que al seminari ja el teníem per un merdós cregut. Era fill únic d’un ebenista que pel que deien males llengües sempre s’havia guanyat molt bé la vida, tant abans com durant i després de la guerra, perquè no li feia basca d’arrambar-se al sol que més escalfava en cada moment donat i se sabia tots els papers de l’auca per tal de no perdre un sol client per culpa de no tenir les mateixes idees o simpaties polítiques, religioses i fins i tot esportives. Aquells pares camaleònics van pujar mossèn Juli entre cotó fluix, acostumant-lo a que no li faltés mai de res. Per exemple, al seu petit rebost que a cada seminarista se li permetia enquibir a l’armari personal del vestuari sempre disposava de reserva de teca i gormanderies com galetes o llet condensada, que la majoria no podíem permetre’ns ni en broma resignats a berenar, en el millor dels casos, un tros de pa moreno acompanyat d’una presa de xocolata de pares desconeguts o d’unes quantes figues resseques. Mossèn Juli tirava a ros quan ens vam conèixer, fa més de vint anys; però, després de cantar missa ja li havia caigut un considerable manyoc de cabell i dos respectables clapes li deixaven al descobert una closca de pell lluenta i una coroneta enrogida. Si no fos per un ridícul perruquí que li va comprar sa mare per dissimular-li les entrades del front, avui lluiria una bona calba. No m’agrada trobar-me’l ja que mai he aconseguit saber si quan hi parles les seues paraules són tan càndides, sinceres i ensucrades com vol fer-te creure o amaguen un recargolat doble sentit. Jo mai li vaig caure en gràcia i talment com si li fes fàstic, em marginava. Però, el que és pitjor i que mai li podré perdonar, és que em ridiculitzés inventant-se per mi el malnom de “ratassa”, aconseguint que s’hi afegissin a la befa una colla d’aprenents de capellà sense que cap superior, inclòs el cèlebre prefecte, moguessin un sol dit per impedir aquell assetjament cruel, covard i acomplexant. Sobretot tenint en compte que tot plegat servia per mofar-se de dos defectes físics que no eren culpa meva i dels quals era el primer en avergonyir-me’n. En primer lloc, de naixement m’havien crescut dues dents rebels que em sobresortien del llavi superior, les quals en el caramull de la mala bava els meus companys estimulats per mossèn Juli assimilaven a les d’un rosegador. Les vaig odiar tant aquelles dues “pales”, com jo les anomenava, que quan un Nadal me’n vaig petar una per la meitat queixalant un tall de torró d’Alacant, després que el dentista m’arranqués l’arrel i per estètica o per compassió va extraure’m pel mateix preu la del costat, durant una bona temporada mentre no vaig poder-me pagar les dues dents postisses que dissimulessin la bretxa que m’havia quedat al mig de la boca, vaig resignar-me a exhibir aquell buit gens decoratiu que no pas dos ullals. D’altra banda, a la empegueïment per culpa de les dents malforjades se n’hi afegir un altre tant o més empipador: durant els tres primers anys d’internat, a causa de no estar acostumat al fred rigorós i humitós que feia a aquella ciutat gairebé sempre emboirada, com que sempre el nas em rajava perquè empalmava els constipats un darrere l’altre, la pell del llavi superior se m’encetava de tan mocar-me i de seguida se m’hi feia una crosta que, la veritat sigui dita, era tan poc agradable de veure que el “bon company” d’en Juli per ridiculitzar-me descrivia les nafres sota el nas com “estalactites i estalagmites”. Aquelles ulceracions, doncs, tampoc ajudaren a suavitzar la caricatura gens caritativa que s’havia escampat a compte de les meves desgràcies, i malgrat tot plegat ja és aigua passada, no crec que a l’entonat del mossèn Juli d’avui li agradés gaire que aquesta història s’esbombés massa si jo m’atrevís a desemmascarar-lo com el pocavergonya que és. Ara bé, quan també es tenen secrets i coses per amagar, com és el meu cas, penso que el millor es posar distància amb aquells que heuen la fastigosa traça d’esfilagarsar cada síl·laba que dius en busca del què no hi ha. No tenir cap relació amb gent d’aquesta mena és la manera de compondre-te-les perquè no se’t posin pedres al fetge. En més d’una ocasió, fins i tot m’he excusat d’anar a fer el numeret a un funeral de primera classe, dels que hi ha de figurar dos o tres capellans fent la papallona perquè el difunt era d’upa, renunciant a embutxacar-me una gratificació que mai fa nosa només per a no ensopegar-me amb aquell fariseu. L’apotecari ja n’ha d’ésser de carrincló si el considera com un llamp de filòsof a la vista del que escriu a la revista “Reflexió i Vida”, on li publiquen de tant en tant col·laboracions en les quals farda d’erudició. Una vegada hi vaig fer una ullada per curiositat i, francament, se’m van regirar les tripes en adonar-me que les tan cobejades i venerades mostres de saviesa i d’eloqüència que li atribueixen els toixos, no són pas de collita pròpia sinó el fruit d’una apropiació intel·lectual indeguda, per molt que hagués pagat a l’Agustí les fitxes que havia omplert a còpia de fer-se un fart de llegir tot el que li queia a les mans. Efectivament, tot el ganxo de la pelica de mossèn Juli s’emperpala en resums pispats a un company que se’ls va vendre quan va hagué de tocar el dos del seminari; botí que administra, tant en els seus escrits com en les homilies que l’han fet tan sol·licitat i popular com a predicador, amb calculada gasiveria i desvergonyida raboseria. Qui sap si perquè li costa d’oblidar que el bagatge intel·lectual del que tant presumeix i es vanta, el molt poca-solta el va manllevar per a no dir directament robar, aprofitant-se de la necessitat d’un company tot just en capella de que el tonsuressin, al que no li va quedar altra remei que plegar abans que no se l’esbandissin amb l’etiqueta de mala peça. Si no em falla la memòria, algú em va dir no fa pas gaire que l’Agustí després de donar més voltes que un ventilador s’havia embolicat en negocis tèrbols i relliscades de passerell que fregaven la delinqüència comuna, les quals va veure’s obligat a purgar emboscant-se  a la Legió. Quan el vaig conèixer, era un coi de saberut que en comptes de jugar al pati com la majoria de nosaltres, es passava les estones d’esbarjo empassant-se un llibre darrera l’altre o tocant d’amagat musica que s’inventava, perquè no en sabia pas de tocar, en l’atrotinat harmònium de l’aula de solfeig. Precisament, la seva gormanderia per emborratxar-se amb tota mena de escrits fou la que desencadenà la crisi que va culminar en la trencadissa final, després d’una sèrie de topades amb el prefecte. Quan aquest l’enxampà “in fraganti” llegint un llibre dels que els seminaristes teníem expressament prohibits, fou la gota que faltava perquè vessés el got de la paciència de l’avui pare carbasser. L’esca del pecat amb que el van atrapar fou “Justine”, del Marques de Sade. Ho recordo perfectament perquè jo vaig ser qui per xamba el va fer desaparèixer de l’escena en passar casualment pel costat del pedrís on el prefecte l’havia deixat per tenir les mans lliures per esbroncar l’Agustí. En evitar que aquell disposés de la prova material del delicte, requisit indispensable perquè fessin fora el pobre xicot d’una puntada de peu, la meua oportuna i mai descoberta intervenció, doncs fou providencial dintre de la mala sort ja que li va permetre de guanyar temps i avançar-se a l’expedient disciplinari d’expulsió presentant la renuncia i deixant amb un pam de nas als que volien orquestrar un escarment sonat. En el seu particular ordre de valors, l’Agustí pensava que no era igual plegar voluntàriament que ser expulsat per força, malgrat li deixés tan mal regust de boca que ens va confessar que no tornaria a casa dels seus pares, a pagès, perquè els pobrissons s’havien escarrassat tota la vida per veure’l vestit de sotana i no volia fer-los trascolar en la seva presència un desengany tan feixuc. Però com que necessitava calés per trampejar l’imprevist canvi de plans i fer el cor fort almenys una temporada abans de decidir cap on tirava, es va malvendre tot el que posseïa i no necessitaria mai més. Jo mateix me li vaig quedar un roquet quasi per estrenar que em va deixar a preu de saldo, suposo que per agrair-me d’alguna manera el favor d’haver fet desaparèixer tan oportunament el llibre dels pebrots a la bassa. En Juli va ser més esplèndid: li va bescanviar les tres capses de sabates on hi guardava classificat en fitxes el producte de la seva escarrassada recerca intel·lectual d’una colla de mesos per un vestit de franel·la gris, que van pagar, encantats de la vida com sempre, el seus rumbosos pares. Allavonces vaig pensar que el detall de fer una truca entre quelcom aparentment inútil, sense cap valor material tangible, per un vestit nou de trinca era només la discreta excusa per apuntar-se la bona obra del dia. Més tard he comprés que ho portés o no de cap des del primer moment, mossèn Juli ha sabut treure’n profit d’aquell preciós material recopilat amb tanta il·lusió i constància per un autèntic lletraferit, que li va caure al sarró sense fer cap més esforç i tenir-hi cap més mèrit que disposar dels diners per comprar-lo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada