dilluns, 25 de maig del 2020

DIARI D’UN CONFINAT (72è dia) – LA LLISTA DELS REIS GOTS

Els que sou de la meva quinta us deu sonar aquesta referència als reis gots, que si no recordo malament eren trenta-tres, el primer es deia Alarico i el darrer don Rodrigo; els d’entre mig tenien noms estrafolaris i els he oblidat, menys d’un que sempre em va fer gràcia, no sé per què: un tal Xindasvinto. Formaven part del paquet de continguts docents inservibles que ens feien aprendre quan anàvem a escola. No en sé de ningú que li hagi aprofitat per res a la vida aquesta empallegosa i embarbussant colla de reis del temps de mariacastanya; almenys del llatí encara se’n podia treure algun profit per aprendre segons quins idiomes o per redactar correctament i construir sintàcticament ordenats, per exemple, els comunicats de premsa o els discursos. De fet, ja era ben curiós que a l’assignatura d’història ens fessin recitar els reis gots sense descuidar-nos cap ni un, com si de la seva memorització en depengués qui sap què, i en canvi no ens explicàvem de la historia catalana més enllà d’algunes referències folklòriques, perquè la vertadera història que ens tenia d'importar era l’espanyola, per patriotisme és clar; i la mateixa història universal ens la venien farcida de llacunes i de mitges veritats interessades, no sé si per ruqueria o per sectarisme.

¿Quanta fullaraca avui es podria esporgar dels temaris didàctics dels actuals plans d’estudi perquè no ajudarà cap escolar a fer bullir l’olla el dia de demà? Aquests dies del confinament he observat, entre d'altres anècdotes, una cosa ben curiosa: quan donaven instruccions sobre com comportar-se durant les passeja-des diàries, es recomanava que es circulés sempre per la dreta, de manera que no es fessin nosa els vianants que anaven en direccions contràries. Ostres pedret! Quan s’ensenyava urbanitat a l’escola, una de les primeres coses que apreníem era que pel carrer cadascú tenia d’anar per la seva dreta, de manera que mai els que pujaven entorpissin els que baixaven. A més a més, s’ensenyava a “cedir la dreta”, als ancians o a les dones embarassades, perquè no haguessin de baixar de la vorera en llocs estrets. A la meva manera de veure, aquelles elementalitats cíviques eren més importants que aprendre’s de memòria la maleïda llista dels reis gots.

Aquesta reflexió d’avui ve a tomb perquè acabo d'assabentar-me que una mare de Moià, la Carlota, ha decidit escolaritzar els seus fills personalment, a casa. Precisament ho fa perquè després de llicenciar-se en dues carreres diu que es va sentir “estafada”, en el sentit que el que havia aprés a les aules no li servia per obrir-se camí a la vida, doncs una cosa era la teoria i una altra la punyetera pràctica. Ella ho explica sense pèls a la llengua: “vaig veure que allò que havia après no tenia res a veure amb allò que volia saber”. I a partir d’aquesta constatació, afegida al fet d’adonar-se que la mestra del seu fill en sabia més de com pensava i de que li agradava que no pas ella mateixa, va decidir d’acord amb la seva parella escolaritzar els fills a casa. “No ha de ser necessàriament menys enriquidor que portar-los a l’escola – predica sense embuts i convençuda -; si han de saber coses de la vida les poden aprendre del nostre dia a dia. Si tenen ganes de fer una cabanya, la fan; o un pastís, és igual”.

No és l’única parella catalana que ha pres aquesta decisió; segons sembla són mig miler i escaig les famílies que eduquen els fills a casa. S’anomenen “homeschooler” i aquesta opció que, de moment és al.legal, malgrat el senyor Bargalló en discrepi, no es tracta de cap ximpleria ni d’un antull elitista: consisteix, simplement, en triar pels propis fills un tipus d’educació que es basa més en fomentar les competències que en empollar continguts. És el que us deia: ¿de què ens servia aprendre’ns la llista dels reis gots si davant d’una emergència domèstica no sabien reaccionar per sortir del pas, ni comportar-nos cívicament en públic? El millor pla d’educació és el que prepara la canalla perquè siguin auto-suficients per superar qualsevol emergència, petita o grossa, sabent desempallegar-se’n sense perdre els estreps ni la serenitat, o causar un desastre. Avui, afortunadament, no s’han d’aprendre els noms dels reis gots, però segur que si hi pensem una mica trobarem continguts escolar inútils i perfectament prescindibles, que quedaria de conya substituir, per exemple, per debats sobre els valors humanistes, que tanta falta ens fan per no acabar convertint-nos en una societat insolidària, egoista i depredadora, tant de la natura com dels més fràgils.

A LA MEVA MANERA DE VEURE tabrilde@blogspot.net   

NO ENS DEIXEM PRENDRE MAI EL DRET A PENSAR I DIR EL QUÈ PENSEM.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada