diumenge, 17 de maig del 2020

DIARI D’UN CONFINAT (64è dia) – NISSAN: UNA MORT ANUNCIADA EVITABLE?

Potser també carregarem el cadàver de la Nissan a l'efecte Coronavirus, però no seria just perquè la fugida o desconfinament de Barcelona del fabricant japonès era un capítol escrit des de feia molts mesos. Des de 2007, de fet, quan les vendes mundials de vehicles lleugers havien experimentat una davallada de quasi el 10%, uns seixanta milions i pico de vehicles; i si bé allò era el primer símptoma d’un problema important, aquest no va esclatar del tot perquè la demanda en alguns països, en sortir esparverats de la crisi del 2008, va fer inexplicablement una revifalla. Però els fabricants havien vist les dents del llop - sobretot els japonesos que de pragmatisme i fredor en els negocis en tenen per donar i vendre -, que enlloc de posar un ciri a santa Rita es varen dedicar a pensar la manera de fer-se un haraquiri honorable, sense presses però tampoc decantant-se-la. Encara que molts no en voldran ni sentir a parlar, la erràtica política industrial de la Generalitat els darrers anys, quan estaven més immersos en preocupacions identitàries i la manca d’interlocutors seriosos i competents per part catalana des del punt de vista japonès que són molt d’idees fixes, varen decidir els membres del consell d’administració, a molts quilòmetres d’aquí, però fiant-se de les nassades de proximitat, que comunicar l’alea jacta est només era qüestió de trobar l’oportunitat de fer-la efectiva. Tanmateix, qui sap si les relacions personals amb els directius de la Nissan a Barcelona no van ser prou “afinades” en moments especialment delicats, per exemple com a conseqüència de l’evolució del procés d’independència i de les constants desavinences amb l’Estat, però sobretot arran dels greus disturbis d’ordre públic, per relativitzar els fets i tranquil·litzar els accionistes de la multinacional que s'ho miraven des de lluny. Sovint el bon feeling i l’empatia entre les persones juguen un paper determinant en la presa de decisions. I a mi em sembla, ja em dispensareu, que amb la mà esquerra no es varen fer els deures.

I les darreres setmanes tampoc crec que s’hagués millorat aquest clima de complicitat entre el govern i els executius nipons. El que hem escoltat dir suara sobre aquest assumpte tan peliagut als consellers Chacon i Chakir El Homrani no és, precisament, per fer salts d’alegria: si voleu que us ho digui tal com ho penso, les declaracions públiques d’aquests polítics m’han semblat més pròpies de buròcrates que de persones amb responsabilitat de govern. Naturalment que puc estar equivocat i que la meva percepció s’acabi demostrant bòrnia; però, no acostumo a marrar-la gaire quan en comptes d’especular a la babalà reflexiono amb sentit comú un tema. En fi, com sempre el temps ja posarà cada cosa al seu lloc. No obstant això, hi ha una incògnita que em crema la llengua: quina tecla acabarà tocant en aquesta història l’ex-CEO de Seat, Luca di Meo? Serà el gran triomfador de l'operació industrial? Com sabeu el senyor Luca és un vell conegut de la Generalitat de l'època de Seat però ara està al capdavant de Renault, l'empresa que es va aliar amb Nissan fa temps en una operació estratègica que tenia per objectiu reestructurar ambdues companyies a nivell mundial. Per tant, si bé l’epidèmia no ha embolicat la troca perquè ja ho estava d’abans, sí que ha precipitat el full de ruta en rebaixar-se les perspectives d’anar tirant una temporada més amb petits retocs de plantilla, atès que en els propers mesos la desescalada enmig de la por fa preveure que el consum quedarà molt tocat arreu i que la gent no estarà per comprar-se cotxes.

A més a més, com que França ha tingut històricament una política industrial més coherent i no tan dispersa com la nostra, malgrat pequi de xovinista, quant la Renault li ha pidolat un crèdit de cinc-mil milions d’euros a l’Estat per capejar el temporal, el govern Macron ha posat com a condició sine qua non per fer-li aquest favor, que Renault es compromès a recol.locar en les seves plantes franceses la producció que Nissan deixaria de produir en les abandonades a Catalunya. L’Estat francès és el principal accionista de Renault i, per tant, no es podia pas esperar que actués d’una altra manera, ja que els francesos en qüestions de política industrial no solen tirar-se pedres a la teulada. Ben al contrari del govern espanyol que mai ha desenvolupat un autèntic programa industrial amb cara i ulls, i encara que la Generalitat en aquest sentit ha tingut més iniciatives i sentit d’estat, no ha trobat corresponsabilitat ni recolzament en els diferents governs centrals, sempre recelosos i en certa manera gelosos de l’empenta catalana. Com a guinda d’aquest patètic patafi, en plena crisi del coronavirus resulta que l’Estat espanyol finança ERTOS presentats per companyies que no s’amaguen de tenir filials en paradisos fiscals.


En resum, la pèrdua de 3.000 llocs de treball directes i 20.000 d’indirectes, potser s’hagués pogut evitar amb una política industrial a llarg termini, ben dissenyada sense complexes d’inferioritat i de colonització. Perquè un dels serrells que s’hauran d’estirar algun dia és quants tractes de favor fiscals i administratius s’han fet a benefici d'inventari als colonitzadors industrials japonesos des que es van plantar a Barcelona, incloses les mediacions dels Departaments de Treball i d'Industria, en època d'hegemonia política convergent, perquè els treballadors de la Nissan acceptessin a contracor reestructuracions de plantilla històriques i rebaixes de sous humiliants, sota el xantatge subliminal de que l’empresa podia fer l’ànec, si no es sortia amb la seva.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada