divendres, 29 de maig del 2020

“QUAN EL SETÍ ES TORNI GEL” – Finalista Premi Joaquim Ruyra (Premis Recull 2014) – segona dosi


FEBRER DE 1967
Diumenge, 25
Faria riure que em deixés anar, precisament ara, quan per primer cop en ma vida assaboreixo de veritat l’assossec d’esperit que tan necessitava i desitjava, i quan per fi he decidit donar el pas de tirar endavant, seguint únicament i sense fer trampes, les meves pròpies regles de joc. Malgrat això, és curiós que trobant-me tan bé tingui el refotut pressentiment que tant la serenitat com la tranquil·litat em pengen d’un fil. Cada cop entenc menys les tossudes malfiances que em martiritzen com si les estigués vomitant el meu pobre fetge atrotinat enmig d’un cargolament de budells, perquè escarmenti. He trepitjat  tan sovint terrenys relliscosos, que ja m’he acostumat a triscar-hi, com si a cada passa m’hagués d’enfonsar fins els genolls en un bassal o en un femer. Vaja quina fila que faig! Tinc el deure de salvar les ànimes que tinc encomanades dels meus parroquians, sabent que la majoria de vegades són més respectables, honestes i transparents que no pas la meua, quan hauria d’anar ben bé a l’inrevés, tenint en compte que soc un “ministre de Déu”. Llamp me mau, quina altra, aquesta manera de classificar els col·legues en aquest ofici de capellà! Si em quedés una mica de vergonya ja hauria penjat els hàbits, com han fet tants d’altres del gremi, que segurament devien passar per tràngols i escrúpols semblants als meus; però, llamp me mau!, jo mai he sigut ni seré prou valent per donar un pas tan radical, no sé si per covardia o per manca de força de voluntat. He confiat  sempre, i encara ho faig, en la remota possibilitat que el vent bufi d’una altra banda, o en que nostre senyor, quan ja estigui a les últimes, mogui un dit per deslliurar-me de la ensulsiada personal i de la deshonra de l’empresa, encara que sigui a benefici d’inventari. Tanmateix, reconec que si ara em rendís i fotés el barret al foc, no sabria pas cap on fugir ni de què viure, lluny de la rectoria. Aquesta és la mare dels ous i el que segurament explica millor que cap altre justificació de mal pagador, que m’hagi convertit en un cagadubtes i un poca-pena. No dec dir una cosa per altra, quan del que es tracta és que les confessions ajaçades en aquesta llibreta em serveixin de teràpia, tant en el moment d’escriure-les com en el de rellegir-les si és que me’n queden ganes de fer-ho algun dia i estómac per pair-ho. Tinc perfectament assumit que no sóc res més que un tros de capellà mig corcat per dintre, tot i que faig bona cara per fora, i des d’aquesta realitat finalment entomada amb la resignació dels fets consumats, penso superar l’angoixa que m’envaeix cada dos per tres a còpia de trobar el coratge suficient per resistir. I si no puc aconseguir-ho del tot, almenys espero que amb el temps i una canya domesticaré el corcó del sentiment de fracàs i emmordassaré el rau-rau de la mala consciència, ja que si estripant les cartes de la partida que ens ha tocat jugar en portar-nos a aquest món, resolguéssim els problemes que arrosseguem en alguns casos com el meu des de temps ençà, creieu que no ho hauria fet fa mesos? Però el que passa, repeteixo, és que si de cop i volta tirés el barret al foc, renegant d’aquesta aparença respectable que tant m’ha costat d’entallar a la meua mida, no sabria com apanyar-me-les lluny de la rectoria i el confort de la sagristia. No cal donar-hi tantes voltes, quan el que pretenc és que quedi clara des d’ara i per escrit la meva declaració: sóc un capellà més aviat tarat però decidit a seguir caminant pel viarany que tinc predestinat d’antuvi, perquè jo en dubto molt que l’hagués escollit voluntàriament en cas de pogué pogut triar, sense buscar dreceres malgrat em pesi o m’entrebanqui com un vell xaruc. Mentre em quedi prou delit per permetre’m representar amb tota dignitat el paper que en cantar missa, vaig comprometre’m a caracteritzar en aquest món de mones. Al capdavall, m’he adonat en descobrir quanta gent ranqueja tant o més que jo, potser inclús gent entortolligada en idèntiques circumstàncies que les meves o en d’altres de tant o més fastigoses, que allò que més importa a la vida no és simplement avançar amb l’esquena dreta i el cap ben alt, com s’aconsella d’esma a la canalla; sinó sobretot aprendre a dissimular la coixesa i la gepa amb tota la raboseria, perfídia o  astúcia de que hom sigui capaç. Perquè, en definitiva, tots som unes miserables criatures a mig desbastar. Després d’arrossegar-me tantes hores de confessionari en confessionari, he escoltat prou barrabassades, algunes certament de l’alçada d’un campanar, per estar curat tant de dolenteries pudentes com de pecats comesos per anar sempre amb el lliri a la mà per saber què coi m’empatollo. I encara que, en certa manera, després d’una primera llambregada pugui donar la impressió de prendre’m la vida cínicament, darrera del confortable canyer dels que creuen estar per sobre del bé i del mal, no en tinc cap dubte d’això que acabo d’afirmar sobre mantenir les aparences en qualsevol circumstància. Hi afegiria, àdhuc, que en general hi ha tants barruts “doctorats” en fer veure el que no són, que resulta un joc de mainada escamotejar de l’aparador les misèries més repugnants durant anys i panys, recorrent sense cap remordiment a les ínfules desvergonyides d’un fetiller malparit; oimés si convé mantenir aquesta aparença honorable més que a les pròpies persones afectades a les institucions que representen i que en podrien quedar esquitxades de qualsevol escàndol. Per tant, turmentar-me perquè no sóc tan perfecte com voldria o em recomanen que hauria de ser, només em servirà per perdre miserablement el temps, afeblir-me la salut i emmascarar la realitat temporalment darrera una cortina de fum. No s’hi guanya res amoïnant-se per allò que no té remei, ni en tindrà mai. Ho acabo d’aprendre, per desgràcia, a còpia d’enganxar-m’hi els dits en aquesta mena de paranys. Que consti que m’angoixava, sobretot els primers temps després de cantar missa, en descobrir que fer de capellà era bastant més complicat de com ens ho havien pintat al seminari. No obstant aquesta observació desmoralitzada, ignoro si per bé o per mal en el meu cas particular he superat amb escreix la fase llepafils, escrupolosa i esquiterella pròpia dels que pateixen el síndrome del pecador vergonyant, sempre amb els dubtes a flor de pell. I és que jo m’he sabut arrapar com un nàufrag amb l’aigua al coll al que podria semblar, a primer cop d’ull, una trista excusa de pissarrí, si no fos que la vida t’ensenya a tocar de peus a terra sense que t’hi hagis d’escarrassar gaire: no es poden estacar ni dissimular els afanys dels instints, siguin càndids, tòxics, malvats o fins i tot perversos. Tampoc seria gens enraonat pretendre guanya’ls-hi cada dia un pols a aquestes males inclinacions, ja que quan els desitjos es desboquen, t’engarroten i volen sortir-se’n amb la seva, tant si com no. No recordo d’on la vaig treure aquesta mena de filosofia ans que no pas disculpa, però encara que sembli arreplegada pels cabells us ben asseguro, perquè he tastat el pa que s’hi dóna, que va a missa. Reconec que eren una passada les vides de sants que, enlloc de deixar-nos menjar en pau i tranquil·litat, ens engargamellaven al refectori del seminari a l’hora dels àpats; però quan t’has de mullar de debò enmig del món real i veus que la merda regalima sense aturador per tot arreu, ja m’agradaria saber a quants dels meus companys d’allavonces els va servir de gaire per fer bondat i llaurar dret, emmirallar-se en aquells models de santedat i castedat que ens entaforaven pels descosits, a totes hores. Principalment, pel que fa a estacar curt les envestides dels abelliments sensuals, la realitat quotidiana que jo he tastat té poc a veure amb aquelles ensucrades històries amb que pretenien moltonejar-nos, vull pensar que de bona fe per a no esverar-me més, mentre en teoria ens ensinistraven per redimir les ànimes esgarriades d’aquest món, com correspon a un sacerdot de Crist. En fi, avui diumenge, per a no perdre el costum, m’he llevat més tard del que em pertocava. Francament, quan ha sonat el despertador tenia els sentits enravenats i presoners d’una forta migranya conseqüència, esclar, d’haver estat fins a les tantes enganxat a la punyetera timba dels dissabtes, que ahir a sobre es va allargar més del compte perquè aquells dròpols tenien mes ganes d’explicar acudits verds que de jugar. En posar-me al llit, els peus em feien figa i sentia esgarrifances per tot el cos. Segurament el conyac ja no se’m posa bé ni en petits xarrups, i el fetge protesta cada vegada més bregós pel desori dels caps de setmana, donant-me tantes puntades de peu al costat dret de la panxa tota la nit que m’he llevat masegat. Total: que en arribar a la rectoria anit vaig posar-me a clapar extenuat i emprenyat com un carreter perquè, a més a més, no havia fet ni una basa decent. Em vaig embolicar amb el llençol sense encomanar-me a nostre senyor ni al diable i, fet i pastat, no he obert l’ull fins ben tocats dos quarts de nou.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada