DEIXEM-JO
CLAR, DES DE BON COMENÇAMENT...
El
protagonista d’aquesta història és un capellà completament desconegut pel que
em pertoca, que per allunar-se del laberint aparentment sense sortida en el
qual s’havia desorientat tot solet, es feia trampes al solitari refugiant-se en
un diari des d’on assajava una mena d’examen de consciència on line, intentant
explicar en secret i sense reprimir-se amb excuses de mal pagador, qui sap per
compte de quina de les ànimes turmentades que duia dintre la panxa, i des d’una
perspectiva al meu entendre poc objectiva, ja que com aquell qui diu arribava a
misses dites la confessió de la lluita desigual que mantenia en balandrejar-se temeràriament
entre els seus vots com a sacerdot i les seves temptacions com a home.
El
curiós del cas, és com s’ho havia engiponat per justificar la indefugible contradicció
moral en que estava emmerdat, vantant-se d’un pretensiós, arriscat i qui sap si
fins i tot sòrdid pacte que assegurava havia tancat amb Déu, nostre senyor. Un
presumpte acord o contracte, digueu-li com us sembli, al meu parer contra
natura, en basar-se en el compromís unilateral de preservar intacte i allunyat
de qualsevol escàndol el fingiment de no haver trencat mai un plat no obstant
el seu sacerdoci estigués més que embastardit, a canvi de que nostre senyor fes
la vista grossa i tingués paciència per no passar comptes massa severament de les
constants recaigudes per culpa del poc entusiasme per fer un esforç de flaquesa.
Aquest
complicat i dolorós equilibri entre la tangibilitat i la faula, el protagonista
l’esmicola i garbella dia a dia durant sis mesos amanint-lo a la seva conveniència
en un peculiar diari on pretén interpretar dos papers alhora: el de narrador de
les peripècies del protagonista, com si no fossin la mateixa persona, encapsulant
tot allò que amoïna al primer amb una tirallonga dels sentiments secrets del
segon, fins que tot plegat esclata en crisi en no poder entomar ni digerir la
pressió de sentir-se atrapats ambdós en la realitat quotidiana que consistia en
navegar a la deriva, després d’haver-se
emmarranat en desenvolupar per les seves un projecte pastoral delirant i agafat
amb agulles, només per fer mèrits de cara al bisbat i fer pols de la
popularitat, empatia i renom d’un company que, a la seva manera de veure, no
tenia altra gràcia que haver nascut amb la flor al cul en tots els sentits, i que
totes li ponguessin. No cal dir que la xamba, desimboltura i fama d’aquest antic
condeixeble, l’autor del diari la cobejava de manera tan apassionada com malaltissa
Però
vet-aquí que al final de l’obra, de l’esforç per tirar endavant un castell de
vent mal embastat, se n’aprofità tothom menys ell, agafat a contrapeu entre tantes
quimeres contradictòries en uns temps especialment delicats i enmig d’una
societat absurdament trencadissa. Tanmateix, no descarto que aquells en quines
mans caigui aquest relat, en endinsar-s’hi facin memòria i potser creguin estar
en condicions d’identificar personatges o successos confonent-los amb pàgines
viscudes personalment, possibilitat que no nego es pugui donar; però, ja us ben
asseguro que qualsevol semblança d’aquesta història amb fets reals, sense cap incertesa
es deurà a pura coincidència.
En
fi, anem per feina: em dic Ventura Soler i sóc llibreter i l’editor d’aquest diari,
que em va desvetllar l’interès gairebé de retop. En efecte, intrigat pel contingut
sorprenent i a la seva manera provocador d’un quadern que presumptament escrigué
un capellà que no conec de res, en els reculats anys seixanta. Fixeu-vos de
quan parlem! Un quadern que, a més a més, em van caure a les mans per pura xamba,
en endreçar quatre capses de cartró que havia llegat a ma mare, com a inesperada
herència, una cosina llunyana amb la qual a penes ens fèiem, ja que a banda de pertànyer
a la branca considerada ovella negra de la família, Déu n’hi do com s’havia
anat empastifant tota soleta la reputació, per aconseguir que tota la parentela
li féssim vores.
Es
veu que la dona portava morta tres o quatre mesos quan nosaltres ens
n’assabentaren de resquitllada, en aparèixer a la porta de casa un camàlic carregat
amb quatre capses i una nota de mitja dotzena de ratlles mal comptades, que aclaria
poca cosa més enllà de que eren les pertinences d’una tal Neus que expressament
volia que anessin a parar a mans de la seva cosina Lídia, ma mare. Com que els
ports estaven pagats i el camàlic tenia pressa, vam considerar que faria lleig de
rebutjar la tramesa, veient-nos obligats a acceptar la peculiar deixa sense cap
il·lusió, la veritat sigui dita. Qui sap si per aquesta manifesta manca
d’entusiasme, ambdós, ma mare i jo, vam passar-ne descaradament d’examinar a
fons el contingut de les caixes, i un cop feta una ràpida i poc golafre llambregada,
les entaforàrem al llimbs de les golfes.
Però
a la llarga, aquelles capses estibades en un traster saturat de les més diverses
i inversemblants resquícies de la història familiar, a mi, francament, em feien
més nosa que servei. Per tant, un bon dia vaig decidir fer dissabte a les golfes,
procurant que uns quants llibres que constituïen les meves primeres lectures,
petits mobles que podia interessar-me algun dia restaurar, tres o quatre olis
que havia arreplegat la mare de ca els avis i, sobretot, feixos de diaris que
em resistia a llençar, hi cabessin sense passar angúnies per trobar-los, si en
un moment donat els necessitava de pressa per fer-hi alguna consulta puntual.
No
obstant aquesta determinació de fer net de la resta de malendreços sense contemplacions,
abans de llençar definitivament la misteriosa herència de la cosina misteriosa avorrida
per tota la família, vaig decidir donar-hi una repassada més atenta i professional
al contingut de les caixes, que no pas la simple ensumada a corre-cuita del dia
que vàrem descarregar-les. I encara que dissimulés la curiositat, assegurant que
ho feia per simple cortesia, més aviat fou perquè en veure-les se m’havia desvetllat
de cop el cuc tafaner que mai he pogut dissimular, perquè la tafaneria, ho reconec,
la porto a la massa de la sang.
Entremig
de dotzenes d’andròmines sense cap valor ni utilitat pràctica o sentimental, almenys
pel que m’atenyia personalment, em va cridar l’atenció un sobre gran, lacrat i
sense cap altre indicatiu sinó que anava dirigit a la Neus. Un cop esquinçat el
segell de cera, vaig trobar-hi un senzill quadern escolar que pertanyia a un capellà sense cap dubte, ja que a la coberta
hi havia deixat la seva grapa mitjançant una solemne maledicció en forma d’anatema
dirigit a aquells que gosessin xafardejar i brufar els seus secrets de
confessió.
D’altra
banda, devia tractar-se d’un paio gasiu ja que aprofitava fins quasi la darrera
línia de cada plana per descabdellar-hi a tall d’arrancar naps i amb una lletra
complicada, rabassuda i rebel, unes revelacions bastant estrambòtiques a
primera vista, sobre la seva participació en uns fets en els quals, segons assegurava
s’hi havia vist embolicat en contra de la seva voluntat, i de quina responsabilitat,
algú que no se’l devia estimar gaire, aprofitava per carregar-li tots els neulers,
ensorrant-li la reputació, traient-ne profit de conèixer les seves debilitats per
esbandir-les sense cap calrada.
Possiblement
del sobre jo no n’hagués fet, rai, cap cas de no ser per aquella escopinada de lacra
casolana de color groguenc, que sacralitzava i advertia del caràcter confidencial
i reservat del seu contingut. Sense un esquer tan cridaner i temptador , francament,
no se m’hagués acudit, ni per un moment, de ficar-hi el nas.
Dit això, després de llegir i rellegir
el contingut del quadern, un relat que trinxa literalment la intimitat del seu
autor revelant-ne confidències subtils i quasi impúdiques, se’m van desvetllar
alhora les cuques de la curiositat i de la suspicàcia. Pel que fa a la darrera,
En el segon cas, en notar a mesura que m’endinsava en la lectura que el relat estava
escrit a batzegades i que mentre alguns paràgrafs em semblaren tan dramàticament
sincers, d’altres em deixaven la penosa sensació de pecar d’esbiaixats; per tant,
no calia ésser gaire llest per ensumar-me que l’estat d’ànim de qui havia
escrit aquell diari passava sovint per alts i baixos emocionals, qui sap si
perquè estava més amatent a trobar excuses pels pecats de que feia bugada, que no
pas en fer-se’ls perdonar.
En
efecte, el capellà en qüestió, com a protagonista i relator en primera persona del
què va succeir durant els cent dies i escaig que abasta el diari, no para una i
altra vegada de recrear-se en una cantarella tan enfadosa com si fos una
salmodia, que resumiré en quatre paraules: rentar-se’n les mans i tirar pilotes
fora pel que fa a la seva responsabilitat directa en uns esdeveniments enrevessats,
nyafegosos i tèrbols, que esquitxaven de biaix personatges, institucions i circumstàncies
característiques d’una època, no prou reculada com perquè molta gent en tinguessin
fargada una opinió, encara que en el meu cas, com en el d’altres que no havíem nascut
quan succeïren, només fos d’oïdes pel que fa a les frontisses que grinyolaven.
Precisament per l’interès que desperta en les noves generacions aprofundir en forats
negres de la passada història, sobre els quals els pares i els avis semblava
que preferien passar-hi de puntetes.
Us
asseguro que em vaig sentir inexplicablement captivat i alhora intrigat per la
troballa d’un relat d’aquella època de clarobscurs, tan cru com l’engiponat per
un capellà esborneiat que, al meu parer, per resoldre les seves contradiccions
existencials es va enrocar com un boig en l’hàbit que vestia, com si aquest fos
l’única closca que tenia a l’abast on poder-se amagar per esquitllar els
remordiments, prenent Déu, nostre senyor, temeràriament com hostatge o fiador del
pretensiós disbarat de gosar abusar de la seva suposada infinita misericòrdia
per obligar-lo a exercir, tot d’una tacada, d’encobridor, d’avalador i
d’alcavot de les seves grandíssimes penques. Perdoneu-me, però no he trobat una
descripció millor de la conducta d’un curiós personatge que pretenent despertar
compassió amb el seu testimoni, el que aconsegueix es fer fàstic.
Finalment,
després de donar-hi voltes i més voltes, he decidit esbombar el contingut del
quadern enlloc de desfer-me’n a les escombraries, perquè el maleït manuscrit em
cremava més els dits, cada dia que passava sense decidir-me a desafiar la maledicció
de que us he parlat. I és que a mesura que m’anava amarant i recrear en
l’ambient i en les peripècies que s’embastaven en el diari a través dels personatges
que hi treien el cap, es va reforçar la meva fe absoluta en un principi que em
va inculcar el pare des de petit, i que el dia que em vaig llicenciar en
història em va recalcar, amb molta més tossuderia i convicció que mai:
-
“Això de la història, fill meu, no et
pensis pas que sigui qui sap què. En el fons, no és més que un refregit dels alts
i baixos emocionals dels paios que surten potser per casualitat al guió; de les
moltes giragonses dels manipuladors per entelar la veritat amagant falsedats, traïcions
a manta i passos endavant o en fals; de romanços domèstics a vegades escabrosos
i d’altres banals, a vegades simplement vulgars... Ara bé, sobretot tingues
present que la diferència entre passar a la història com un heroi o com un bergant,
massa sovint depèn més que de l’honestedat, ofici o habilitat literària del biògraf
o cronista de torn, de la bona o mala lluna com s’hagi llevat”.
Em
faig càrrec que el diari del qual parlem no fora res més que la ressenya d’una tragèdia personal, encalafornada en el
marc d’uns determinats fets que no transcendeixen més enllà d’un àmbit molt
local, quasi domèstic, si no fos que el pare de la criatura és algú que en el
marc del convencionalisme cultural s’ha convingut en anomenar “home de Déu”. Tenint
en compte, doncs, aquesta realitat difícil d’amagar, en un moment donat em vaig
preguntar, per primera vegada, fins a quin punt en fou de pilla la cosina Neus en
confiar aquella deixa a ma mare, qui sap si en recordar-se’n que fèiem córrer
la llibreria i la petita impremta dels avis.
¿Puc
estar segur que en cap moment va especular que el diari del capellà – mai sabré
si ella li havia donat o no una guipada -, un dia se li tragués la pols gràcies
a la xafarderia d’algú de l’ofici com nosaltres, que ens ensuméssim el marro
del relat i tinguéssim la temptació de treure’n profit pel negoci? Tal com m’imagino
la Neus, a partir de les pinzellades que del seu capteniment en fa el capellà, he
acabat convencent-me que tinc moltes probabilitats que la deixa fos
intencionada amb segones de canvi.
En
qualsevol cas, pensant com ho he fet els darrers dies, que si als potencials lectors
del relat, després de capbussar-s’hi els encanta com a mi, hauré aconseguit que
la Neus descansi en pau, on carai pari la seva ànima; perquè al final s’haurà
sortit amb la seva de donar una oportunitat pòstuma d’explicar-se a qui,
malgrat la sotana, fou en definitiva un amic entranyable. I jo també ho faré, de descansar, no obstant el
caprici editorial em faci més savi que ric. En quan a l’autor de veritat, el
capellà que va posar-se a escriure el diari que jo he publicat arriscant-me al
càstig per trencar el secret d’una mena de confessió, penso que si ho va
escriure devia ser per algú ho llegís a part de nostre senyor. Oi que sí? En definitiva,
cadascú és lliure de pensar-ne el que vulgui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada