dissabte, 11 d’abril del 2020

DIARI D’UN CONFINAT (28è dia) – SOROLL D’OLLA DE GRILLS

No m’agrada haver-ho d’escriure, perquè m’he fet un tip de repetir en anteriors reflexions que en moments tan delicats com els que vivim és més important que mai que els portaveus de qui porti la gestió de la crisi vagin de cara al gra, evitin la retòrica i expliquin les coses netes de pols i de palla. Però, ja fa dies que quan acabo d’escoltar les rodes de premsa, tant del "gobierno" – amb tres uniformats carregats de medalles en una posta en escena forçada, al meu parer – com del govern de la Generalitat, m’aixeco amb el cap emboirat i el cos ple de dubtes i incerteses. Concretament, si ens referim a les compareixences d’ahir al migdia, malgrat les preguntes dels periodistes cada vegada apunten millor, de les respostes no en vaig treure l’aigua clara sobre qüestions que als ciutadans confinats ens porten de corcoll i voldríem entendre amb ets i uts, per afluixar l’angoixa. Però, encara és l’hora que no he pogut saber exactament quanta gent es mort cada dia, a causa del coronavirus. De les explicacions que donen uns i altres no m’aclareixo. Madrid s’excusa assegurant que des de les autonomies no filtren bé les dades i que sempre hi ha un decalatge, sense entrar en més detalls. I Barcelona em mareja la perdiu intentant explicar que les “dades oficials” que facilita la consellera es basen en les dades hospitalàries de baixes confirmades per coronavirus; que no tenen res a veure amb les persones que s’han mort en una residència o en el seu domicili. De manera que, a hores d’ara - deu ser que sóc una mica curt? - no he pogut treure’n l’entrellat de quantes defuncions per coronavirus és varen comptabilitzar dijous, per exemple, a Catalunya. A la meva manera de veure, hi ha una única referència que va a missa: els serveis que han fet les funeràries a partir dels certificats reglamentaris i inexcusables de defunció; els quals, evidentment, especifiquen el lloc del traspàs: un hospital, un domicili o una residència. A partir d’aquí, haurien de ser faves comptades, si no fos que el problema, precisament, és com processar aquestes dades, i com que no a totes les persones difuntes se’ls ha pogut fer un diagnòstic concloent per falta de tests - per cert, hi ha laboratoris particulars que els ofereixen pagant alls seus clients -, queda a la lliure interpretació dels estadístics de torn quants morts es posen al cistell de l’epidèmia i quants al d’altres patologies. Això, per desgràcia – maldecaps de molts, consol de tontos -, no només passa a casa nostra sinó que és una denuncia comuna a d’altres països, i segur que també a Xina tenien ben apamades les “dades oficials”.

Evidentment, tampoc van aclarir-me les rodes de premsa d’ahir, per enèsima vegada, quants avis han sortit de les residències cap al cementiri, una dada que ja sembla un secret d’estat; tanmateix com la de residents infectats: l’altre dia l’alcaldessa Colau discrepava públicament de l’estimació feta per la consellera Vergés. A més a més, en plena guerra de mascaretes no em va donar la impressió que es tingués molt clar aquest assumpte: després d’esbombar el propi president Torra, amb posat d’eufòria i d’haver colat un gol al “gobierno”, que a partir de dimarts vinent les farmàcies disposarien de catorze milions de mascaretes – els farmacèutics ja varen advertir que anaven de farol i que no hi anés tothom el primer dia perquè prendrien mal -, ahir resulta que es va aigualir la festa ajornant sis dies la dispensa d’aquest material. I quan es va preguntar quin seria el cost d’aquestes mascaretes, no vaig entendre bé la resposta de la consellera Budó perquè la va mig mastegar entre dents, però si es confirmés la quantitat que em va semblar escoltar, diria que han fet el negoci d’en Robert amb les cabres. D’altra banda, resulta que el “gobierno” es despenjava anunciant que des de dilluns a totes les estacions de transport públic protecció civil repartiria mascaretes a tots els que anessin a treballar després d'esgotar el termini del “permís retribuït i recuperable”; anunci que la consellera portaveu matisava dient que no es repartirien a tothom, sinó només al personal dels transports públics. Entesos, si no fos que a les poques hores televisió espanyola insistia en que es repartirien a tots els usuaris per anar a treballar. Tampoc em vaig assabentar, i era la segona vegada en dies diferents que un periodista ho preguntava, dels noms dels membres del comitè d’experts al qual contínuament reboten els consellers les preguntes incòmodes; no és que em tregui el són, però tanta reincidència en l’opacitat m’escama, francament. I, per no afegir més exemples de la meva perplexitat, quan després d’omplir-se la boca tota la roda de premsa amb els cèlebres catorze milions de mascaretes, quan a la consellera Budó se li va preguntar de quin tipus serien aquests equipaments, va confessar que no li constava aquest detall. Abans d’acabar la compareixença, algú li devia apuntar la resposta i va buscar l'aprovat contestant en temps de descompte. Però, la mala impressió inicial ja no es podia esborrar.

A la meva manera de veure, doncs, quan hi ha prou incertesa sobre la taula no es pot contribuir a augmentar-la. Si jo fos un dels treballadors catalans que s’han de reincorporar a la feina dimarts per ordre del “gobierno”, després d’escoltar com ho desaconsellava la portaveu del govern, tindria el cul ben estret. Perquè mentre el “gobierno” diu que endavant les atxes perquè ja es veuen brots verds, la Generalitat opina que és una barrabassada colossal i, per acabar-ho d’adobar, a mitja tarda l’OMS adverteix oficialment als països que volen corre massa que vagin en compte a precipitar el relaxament de les mesures de confinament, perquè el perill de recaiguda podria ser dramàtic. ¿Totes aquestes discrepàncies no les podrien ventilar en privat i no traslladar-les als ja prou atabalats ciutadans? Ja ho vaig dir l’altre dia: cal que els portaveus dels governs quan surten al faristol sigui per carregar-nos les piles i treure’ns dubtes, no per afegir més incertesa i inseguretat a la que ja ens barrina el caparró des que va començar aquest calvari.

A LA MEVA MANERA DE VEURE tabrilde@blogspot.net 

NO ENS DEIXEM PRENDRE MAI EL DRET A PENSAR I DIR EL QUÈ PENSEM

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada