dilluns, 15 de juny del 2020

“QUAN EL SETÍ ES TORNI GEL” – Finalista Premi Joaquim Ruyra (Premis Recull 2014) – divuitena dosi


Dissabte, 19.-
No he volgut anar-me’n a dormir, encara que ja toca, sense anotar les vivències d’avui, ara que les tinc fresques. A primera hora del matí he anat a l’hospital, aprofitant l’ocasió per resumir a tia Amada la visita d’ahir a la mare de Neus. M’ha contestat que ja s’ho veia venir sense donar-li importància, sonada que no m’esperava i el que m’ha sorprès més ha estat el comentari enigmàtic final: - “No es preocupi més per la nena, mossèn, que ja no quedarà desemparada”. L’he trobat tan optimista i positiva comparat amb el seu abatiment d’abans d’ahir, que m’he tranquil·litzat una mica pensant que m’he estalviava una escena que em temia inevitable i esgotadora. A dos quarts de vuit del vespre, finalment, al local més espaiós de que disposa la parròquia per fer reunions, un grup força nombrós de sindicalistes i d’acomiadats de can Morell s’han reunit amb la gent del Centre. Feia goig el local, la veritat sigui dita, malgrat s’ha quedat gent dreta perquè els he obligat a oblidar-se d’ocupar l’església, posant-me farruc. A més a més, per precaució he tancat la porta d’accés des de la rectoria perquè no acabessin colant-s’hi passant per la sagristia. En Climent i la Juana, doncs, no han tingut altre remei que conformar-se amb la meva decisió, però s’han afanyat a rebre’m amb un somriure d’orella a orella més fals que un duro sevillà, seguint-me la corrent més que per fer-se perdonar les darreres humiliacions i mocs que m’han clavat a dojo durant tota la setmana, suposo que per tornar-me-la. En Climent, ha mogut fitxa demanant-me amb sornegueria permís per prendre la paraula, després que jo encetés com sempre la reunió resant el parenostre i l’avemaria marca de la casa: – “Tal com vàrem acordar – no se n’ha pogut estar des de bon començament de posar-me el dit a l’ull per tocar-me el botet - el mossèn va signar en nom del Centre l’escrit de suport a la reclamació a la inspecció de treball perquè s’investiguin a fons els comptes de la fàbrica i es declari que la crisi no és més que una falsa excusa per justificar una esclarissada dels obrers que consideren mantes i busca-raons”. Un dels xicots més desperts, el va interrompre amb una observació de pissarrí: - “I si la inspecció se la passa pels dallonses aquesta denuncia, llavors què farem?” En Climent, ho admeto, ha reaccionat ràpid i sobri, però pel meu gust un pèl enigmàtic: - “Això és impossible que passi, perquè tenim qui ens ho vetllarà des de dins estant, precisament per evitar que l’expedient quedi colgat de papers, dintre d’un calaix o dalt d’un armari”. Jo he intentat raonar si no seria més apropiat, per part del Centre, analitzar primer els arguments de cada part en conflicte i després debatre com es podrien acostar les posicions sense necessitat de crispar més els ànims. En Climent, però, ha defensat panxa enlaire la confrontació i no m’han agradat, particularment, els arguments de què s’ha valgut per intentar desqualificar-me: - “Que li prenguin el lloc de treball és el més dur que li pot passar a un obrer, mossèn; encara que vostè no ho pugui entendre perquè té la ronyonada ben coberta. Quan uns acomiadament es volen imposar per la força, la gent s’escalfa i reacciona, com és lògic, defensant-se des del carrer amb l’única arma que els hi queda: les ungles i les dents”. M’he adonat que tothom estava pendent de la meva rèplica, i com que ja anava calent no m’he resignat – conscient que es tractava de lluitar pel lideratge - a representar un trist paper de convidat de pedra, disposat a beneir tot el que s’acordés perquè sóc un bonifaci. Per tant, els hi he endinyat la meva, sense deixar-me enjovar: - “Jo considero que el Centre que jo vaig endegar no tenia per objectiu atrinxerar-se per intervenir en cap batalla, sinó que la nostra preocupació havia de ser estudiar els esdeveniments, prenent consciencia de tots els punts de vista i, amb el cap fred, d’aportar-hi una perspectiva el més objectiva possible. I només un cop feta aquesta anàlisi prèvia, condemnar o denunciar sense reserves els abusos de drets i les irregularitats, si es comprovessin a bastament”. La Juana s’ha aixecat, de seguida, en defensa dels arguments d’en Climent, convençuda que la seva influència sobre un auditori en principi addicte i incondicional, en demanar que es votessin immediatament les dues propostes que hi havia damunt la taula, la d’ells dos i la meva, faria decantar la balança del seu cantó. Aleshores m’ha vingut com en una inspiració, no sé si divina o diabòlica, el rampell d’arrabassar-li tot el protagonisme a una sorpresa Juana, agafada a contrapeu quan ha vist que no solament m’adheria a la seva proposta de votació, sinó que m’avançava a demanar que els que estiguessin conformes amb el meu plantejament alcessin la mà com jo. Tot seguit es va comprovar, a simple vista, que més de la meitat amb escreix dels assistents tenien el braç alçat, reconec que en resposta mimètica al meu gest. En Climent va dissimular la irritació mossegant-se la llengua, i renunciant a recomptar el braços enlairats, traient importància a la seva inesperada derrota, tot bugonant: - “No se’n parli més, mossèn, ho farem a la seva manera”. Encara no les tinc totes, després de guanyar-los el pols. Quan hi penso, tinc claríssim que he imposat el meu criteri gràcies només a l’oportunisme d’un gest arriscat, en el moment oportú. Si hagués deixat fer a la Juana, molt probablement el resultat hagués estat a la inversa. Per aquesta raó, suposo que els ha hagut de coure molt que guanyés la partida utilitzant les seves mateixes tracamanyes; però, aquesta victòria pírrica tard o d’hora, n’estic segur, la pagaré cara. Ara bé, reforca de pallanga!, m’agrada haver-los passat una mà per la cara! No puc pas amagar-me’n, malgrat no sigui caritatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada