dilluns, 1 de juny del 2020

“QUAN EL SETÍ ES TORNI GEL” – Finalista Premi Joaquim Ruyra (Premis Recull 2014) – Quinta dosi


Dimecres, 28 de febrer.-
M’ha dolgut assabentar-me per enèsima vegada i de resquitllada, com ja va sent costum, que el pare d’en Climent s’ha intentat suïcidar tirant-se al tren; però, que se n’ha sortit sa i estalvi del tràngol de carambola, per ironia de la vida. “No va caure bé” – ha sigut l’única explicació que m’ha donat el seu fill. La mala sintonia entre en Climent i son pare no em ve de nou; el pobre home ha fet de tot a Santa Creu inclús d’enllustrador de sabates, un ofici que al poble no vol ningú ni regalat perquè el consideren d’allò més tirat, sobretot des de que pràcticament només s’hi dediquen els gitanos. Però en Xuti no s’ha fet ni se’n farà mai de vell a cap feina perquè li agraden massa el mam i les cartes, i els amos volen gent que penqui i de la que se’n puguin refiar a totes hores. Si per casualitat està seré, els que el coneixen diuen que deu estar malalt. En canvi, en Climent és llestot i podria arribar allà on es proposés, si no s’avergonyís tant del panorama que té empantanegat a casa. M’havia confessat més d’un cop, quan estàvem més ben avinguts, que si no fos per sa mare ja hauria fotut el camp faria temps. En realitat només hi he posat els peus a casa seva mitja dotzena de vegades; i això de bon principi, quan ens fèiem més que en els darrers mesos. De fet, no hi sol convidar gairebé ningú; ja he clissat que el seu alhora delicat i complicat concepte de l’amor propi no suportaria que se sàpigues on viu, com viu i, sobretot, de quin peu ranqueja son pare. Tampoc n’hi ha per tant, em penso; però, ell és així de mesell i de sentit. La casa on s’estan i de la qual no sé per què se n’avergonyeix, és si fa o no fa com moltes d’altres del barri antic, però no per aquesta raó degradat: planta baixa i un pis sota teulada, mal ventilat i amb totes les habitacions interiors. Pel que recordo, els seus pares dormien a la cambra més petitona perquè era a l’única que hi entrava llum natural per una finestra; però, de tan migrada com era no hi cabia res més que el llit de matrimoni, una tauleta de nit i una tronada màquina de cosir. La cambra més gran l’ocupava en Climent i tampoc era per tirar-hi coets: un catre petit, l’altra tauleta de nit i l’únic armari rober de tota la família, amb un gran mirall encastat a la porta. Encabit en un racó quasi amb calçador hi havia també llambregat un bagul damunt del qual amb perceptible delicadesa s’arrengleraven - com si es tractés de la més luxosa prestatgeria d’una biblioteca -, quatre dotzenes de llibres d’edició barata, però de títols prou significatius com per comprendre que havien estat seleccionats per algú amb senderi i bon gust literari. Cap de les dues cambres tenia el que s’entén per porta convencional sinó que unes cortines grises i espesses intentaven fer-ne la funció, estant ambdues comunicades quasi a tocar del sostre per un rudimentari ull de bou sense marc ni vidre, que fent córrer la imaginació recordava els de les cabines dels vaixells. Cuina i menjador eren una mateixa peça. Per cuinar cremaven serradures com també per escalfar l’estufa a l’hivern. Per fer el menjar empraven com a fogons envasos cilíndrics de llauna, buits i convenientment preparats - ells en deien “carregats” - per facilitar-ne la combustió. Una de les poques vegades que m’hi vaig deixar caure a la casa sense avisar – un altre detall que en Climent no suportava ni perdonava eren les visites per sorpresa -, s’escaigué que era un dia que la xemeneia no tirava bé i el fum rebufat s’escampava per tots els racons, provocant tanta coïssor d’ulls i raspera a la gola que en Climent quan em va obrir la porta duia pintat a la cara com se’n sentia d’avergonyit perquè l’hagués arreplegat enmig d’aquell tràfec domèstic. S’abastien d’aigua traginant-la amb galledes i càntirs des de la font pública de la cantonada del carrer. Sembla ser que quan s’hi van traslladar a viure a aquella casa, tot just acabada la guerra, com totes les altres del carrer disposava de pou propi; però, com que no estava fet el clavegueram, en Xuti va tenir una idea cafre de les seves: condemnà el pou que garantia el consum de boca, per sempre més a pou negre. Als baixos de la casa hi criaven conills i aviram, però com que el carai d’home cada dia assumia menys responsabilitats domèstiques, eren en Climent i sobretot sa mare els que acaparaven la userda, l’aigua i cuidaven el bestiar. El pobre nano, quan s’esplaiava amb mi una mica més que suara, es lamentava de no saber com resignar-se a viure en unes circumstàncies que el desestabilitzaven i li consumien l’esperit. I no ho deia pas només perquè en aquella situació se sentís inferior als altres nois de la seva edat, sinó per raons més pregones i enrevessades que ja serien prou preocupants si, a més a més, no li fessin venir ganes de fondre’s cada vegada que son pare arriba mamat a casa, protagonitzant quasi sempre un escàndol que excitava la morbositat dels veïns i els lladrucs d’alguns gossos, que acabaven no reconeixent-lo en l’estat lamentable en que es trobava cada dos per tres, bordant-lo sense cap mirament. Em va confessar, ja fa temps, que tant se li’n hagués donat trobar-se son pare mort al llit, un dematí qualsevol. Pensant d’aquesta llei de manera, puc entendre la seva reacció en saber que en Xuti no se n’ha sortit de llevar-se la vida, quan s’ha tirat al tren.
MARÇ DE 1967
Dijous, 1.-
Hem dinat amb mossèn Ramon, el rector de La Roureda. Ens ha dut una gerra de la confitura que sa mare adoba personalment, amb la mateixa recepta i paciència heretada d’una nissaga de pagesos que durant generacions han viscut exclusivament del terrós. Sens cap dubte les seues melmelades són una obra d’art, sigui quina sigui la fruita de què estiguin fetes i cada vegada que ve a veure’ns ja sabem què tindrem per postres. A mitja tarda s’ha acomiadat perquè ha dit que tenia de confessar al nostre hospital un parroquià operat de tot just, i mossèn Joan i sa germana l’han acompanyat amb l’excusa de fer una visita de compliment a una parenta de lluny, que també està pioca. Uns nois, amb els que havia quedat fa dies per temptejar-los sobre un projecte que se’m belluga pel cap fa temps, han trucat a la porta de la rectoria insistentment a mitja tarda i m’he fet el sord. Esclar que potser no ha estat caritativa, honesta ni intel·ligent la meva conducta, però mira per on em venia més de gust fer una becaina que rebre’ls. “Ja tornaran” - he pensat, en plena mandra. Disposar per a mi sol de la sala gran és un luxe que rarament em puc permetre, i una profunda lassitud m’impedia d’alçar-me del còmode balancí que monopolitza mossèn Joan sempre que és a casa. A les sis tocades m’he desensopit i he sortit escopetejat cap a l’hospital ja que també em tocava preparar els que les monges m’han posat a la llista per combregar demà, que és primer divendres de mes. Dels nou malalts reclutats, tinc els meus dubtes sobre si ho fan per quedar bé amb les monges de qui s’han de refiar o per devoció al sagrat cor. En qualsevol cas, tothom ha quedat ben servit i demà serà un altre dia. Hi deu haver alguna passa, perquè sor Balbina m’ha dit que no els hi cap ni una agulla més. També hi tenen moltes parteres aquesta setmana, però només una dona ha demanat per veure el mossèn. Quan he entrat a la seva habitació, l’he reconeguda de seguida i me n’he endut una bona sorpresa: era la Neus! Sí, la meva Neus, la de l’Ocell de Foc, per no anar marejant la perdiu ara que escric en confiança. Malgrat és norma de l’establiment reservar les habitacions individuals només per a malalts que s’avenen a pagar un suplement, que les monges determinen arbitràriament en base a com sona la bossa del malalt o de l’interès que hi posi la família en tenir-lo ben repapat, la bona mare es veu que ha decidit, sense que serveixi de precedent per descomptat, assignar a la “puteta” - d’aquesta manera tan poc cristiana he sabut que és com les germanes es refereixen a la Neus, quan parlen entre elles -, una d’aquestes habitacions individuals reservades en principi per a malalts després d’un postoperatori delicat o als que estan a les últimes, però que si no hi ha cap urgència d’aquesta mena al final acaben servint per fer-hi negoci la comunitat religiosa, sense aixecar massa polseguera. Curant-se en salut, però, la bona mare ha prohibit la Neus que mentre estigui ingressada rebi visites de cap barjaula amiga seva, sinó només dels seus parents. Vaja! Tot molt asèptic, discret, convenient i respectable encara que tufegi de poc catòlic si anéssim a mirar prim. La Neus s’hi passarà a l’hospital uns quants dies en observació, després que una mala pècora li ha provocat un avortament matusser que l’ha deixat estomacada i, espero, que també ben escarmentada per a no tornar a fer el burro per un quant temps. Tant de bo per sempre! Les monges m’han pagat la mesada i un xic més de propina. Un recompensa que, francament, ignoro com m’he guanyat, perquè amb aquestes dones mai saps quan l’endevines o quan la cagues. A les vuit en punt he dit la missa matinera procurant sentir-la el més intensament possible, ja que des de fa dies em noto incapaç de concentrar-me. Deu ser que després de repetir durant anys els mateixos gestos i recitar la mateixa cantarella en un llatí que pocs dels que escolten bocabadats la cerimònia deuen entendre, tenint en compte que fins i tot a mi a vegades em costa de lligar caps a la primera, sobretot quan es tracta d’una lectura que no tinc gaire apamada. La freda litúrgia que em sé a ulls clucs ha refredat el meu fanatisme radical de la primera època sacerdotal en pura rutina sense suc ni bruc. Per cert, segueixo llevant-me tard la majoria de dies que no tinc missa o Institut i fa setmanes que també faig el ronsa quan tocaria passar comptes amb el pare carbasser. De ben segur que ja dec estar a la seva llista negra i quan m’arreplegui em fotrà la cavalleria per sobre. Sort que a mi els seus reganys ja fa temps que em rellisquen i m’entren per una orella i em surten per l’altra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada