divendres, 12 de juny del 2020

“QUAN EL SETÍ ES TORNI GEL” – Finalista Premi Joaquim Ruyra (Premis Recull 2014) – quinzena dosi


Dijous, 9.-
S’acosta el final de curs i les noies de l’institut m’atabalen fa dies recordant-me que els exàmens estan a la cantonada, insinuant amb tota la barra del món que ja toca que els hi doni “pistes” sobre quins temes de les meves assignatures els hi serà més profitós repassar. Estan acostumades que cada any els hi avanci el temari “probable” de l’examen final. No sé si faig bé rebaixant-me fins aquest punt, però és que tampoc em sentiria a gust si aquesta patuleia que no ha vist el món més enllà de per un forat, haguessin de repetir curs per culpa d’un suspens en religió o en llatí, que francament igual com pensen molts d’ells jo tampoc sé si els ajudarà a treure’s les castanyes del foc, quan la vida els ensenyi a viure. Si ho sabés el pare carbasser què faig, com de moltes altres coses que li amago, em faria excomunicar o quelcom pitjor. Però a mi el que m’interessa és mantenir el bon rotllo a classe i que no em facin la vida impossible. Per recomana’ls-hi que repassin uns temes concrets no crec que el planeta peti, ni que jo em mereixi cremar per tota l’eternitat a les calderes d’en Pere Botero. Aquest és, doncs, el preu que novament acabaré pagant demà perquè les meves estiracordetes em deixin en pau. Tots prendran bona nota de les meves “recomanacions”, espero que estalviant-me cap comentari sarcàstic o, com l’any passat, d’alguna ganyota de complicitat que se li va escapar a una de les més ganàpies. Si tots els problemes de la humanitat fossin tan senzills de resoldre! El que em preocupa, ara com ara, de veritat, més que no pas facilitar-los l’aprovat als meus alumnes de l’institut, és que tinc la mala nassada que m’agafaré els dits amb aquesta mena de denuncia que la Juana m’ha portat a signar com a president del Centre: un autèntic escrit de descàrrec per afegir a la reclamació en tota regla de l’expedient de crisi que ha presentat la direcció de can Morell. La paia me l’ha deixat damunt la taula i sense gaires explicacions ha posat el dit allà on havia de signar. M’he pres el temps necessari per repassar-me’l, sobretot després d’haver-li hagut d’aguantar que em renyés i tot, per la meua romanceria: - “Mossèn, que no es pot canviar ni una coma, perquè és un text consensuat entre tots.” Per a no discutir he fet veure que no la sentia, prosseguint la lectura posant-hi més pa que formatge per fer-la gabiejar i per fer-me passar el picapunt. Després he signat, quin remei! Però li he tornat els papers, recalcant que tenia el pressentiment que aquesta signatura em portaria molts de disgustos. M’ha contestat, fent conya, que en cas que fos així, tindré cua a la presó d’amics que em portaran tabac. Marededéu com m’he embolicat per res!
Divendres, 9.-
Dilluns operen la Neus. L’he trobat més passada que l’altre dia. Està tan desanimada que el nas i els pòmuls se li han perfilat de mala manera, i una mena d’esprimatxament poc natural l’està consumint. La tia postissa estava asseguda a un racó de l’habitació i en veure’m m’ha fet senyes que volia dir-me alguna cosa. Amb la Neus a penes hi he parlat perquè estava molt ensopida, a causa dels calmants que li donen. La tia Amada m’ha dit que estava molt malalta i que el metge li ha explicat per sobre del mal que des podia morir de veritat, i com que potser no se’n sortirà em pregunto si qui sap no és el moment d’avisar sa mare, encara que estiguin renyides i que la Neus no en vulgui ni sentir a parlar. – “Què li sembla a vostè, mossèn?” – m’ha insistit, tota neguitosa. Li he donat la raó: si està tan malament com diuen se li hauria de fer saber a sa mare, deixant de banda tot el què es puguin haver tingut en el passat. Llavors m’ha assegurat que se’n cuidarà, però que el problema el tindrem si no en vol saber res. Jo no sé quina fou la causa de les desavinences que les van distanciar, ja que durant la nostra relació mai em va parlar de la família, inclosa l’existència d’aquesta tia rara, la qual també espero que estigui al llimbs respecte de la relació que havíem tingut, puix en cas contrari ja hauré begut oli i no caldrà que busqui més a qui encolomar-la.
Dissabte, 12.-
Per fi en Climent i jo hem tingut una xerradeta com les d’abans. Havíem quedat al Novetats per dinar i l’he trobat eufòric quan m’ha fet saber, amb un ble d’orgull i com refregant-m’ho pel nas, que està embolicat a fons en mogudes tan serioses com per intentar fer girar la truita d’aquest país el dia menys pensat. No he hagut de treure-li les paraules de la boca com altres vegades: avui semblava com si portés molt de temps esperant l’ocasió de demostrar-me que s’ha fet gran, sense la meva ajuda. Per suposat que no ho ha dit així de clar, però jo el conec molt bé i sé de quin peu calça quan vol ser desagradable. També he sabut per ell - cosa que no em fa gents de gracia -, que ja s’ha escampat la veu pel poble que el Centre parroquial dóna suport a la denuncia dels obrers acomiadats de can Morell. – “A molts dels de la meva colla ens ha agradat, mossèn, que hagi fet el pas de tirar pel dret” – m’ha refregat pel nas com si se’n fotés. Ho he aprofitat per insinuar-li que potser em posat la directa abans d’hora. Llavors m’ha sorprès amb una guitza que m’ha vingut de nou i m’ha dolgut, perquè no sospitava que em tingués en tan poca consideració, i a partir d’aquest instant s’ha trencat tota la màgia de la conversa que tot just encetada semblava que podia donar per més: - “A vostè li encanta massa fer volar coloms i jugar a redemptor, però procurant que ningú s’emprenyi ni prengui mal. Com li diria, jo? Enfangant-se i embrutant-se les mans el menys possible, sense donar mai la cara fins a les últimes conseqüències. Com diu un meu company, hem d’estar disposats a totes hores a arremangar-nos i remenar la merda amb les mans si volem desembossar la claveguera”. Quan ho ha escopit m’he enfurismat, la veritat sigui dita; però, ara que ho transcric tal qual sona, m’ho estic repensant. Suposo que és important saber com et veuen els altres per no repetir els errors; el que passa és que veure’t a través dels ulls dels altres a vegades cou. Però també penso que si fos com em pinta en Climent, mai m’hagués atrevit a embolicar-me amb un projecte com el del Centre tenint en compte els temps que corren i les circumstàncies. Per això vull creure que s’enganya de mig a mig, en no adonar-se que el paper que he escollit i que segurament és el que em pertoca, no correspon al de capdavanter de cap moviment sinó més aviat al d’estratega a l’ombra, sense necessitat de treure la cara. Això ho tinc cada vegada més clar: el meu lloc al Centre, en qualsevol cas, el veig a la rereguarda prenent les decisions que hauran d’executar gent d’empenta com ell. El líder que es converteix en el cap visible, a primera fila, no dura gaire perquè tothom intenta carregar-se’l i segar-li l’herba sota els peus. I cada dos per tres se li ha de trobar entre els seus seguidors un relleu tant o més abrivat. L’estratega, en canvi, costa més de reemplaçar ja que malgrat no doni la cara i se’l vegi tant, en el fons és l’artífex i el cervell dels èxits. Així voldria que s’entengués i es respectés el meu paper: tibar els fils des de darrera el canyer, deixant les trompades pels demés. Abans d’acomiadar-nos, m’ha parlat d’uns amics que viuen a fora des d’acabada la guerra, i que li faria gràcia que conegués perquè em diu que enfoquen la vida una mica com jo: enfilat dintre una bombolla plena de fantasies. Hem quedat que me’ls portarà a la rectoria diumenge vinent, a prendre cafè. No sé qui són ni m’importa gaire, però si em proporcionen l’oportunitat de passar plegats una vetllada interessant ja m’està bé. Que vinguin quan vulguin, que quants més siguem més riurem, que prou falta que ens fa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada