Des de fa uns quant
mesos, els gurus desorientats que es trenquen les banyes per arreglar el món i
no se’n surten, han acabat emprant una formula màgica per quedar bé amb la
vianda al plat: prengui-s’ho amb filosofia!, que ve a ser el mateix que dir que
la cosa va per llarg. I és que la filosofia té fama d’herba remeiera que tan
serveix per un mal de ventre com per un atac d’angoixa: no arregla gaire res,
definitivament; però, tampoc ho espatlla. És, com si diguéssim, una cataplasma
de sentit comú i de serenor que reforça l’ànim de les persones en base a
fer-les rumiar una mica, i trobar dintre del seu propi caparró estímuls per tirar
endavant o per controlar un maldecap. La funció del filòsof consisteix en mirar
la realitat, per caòtica que sigui, i explicar-la passi el que passi. Per
aquesta raó, com deia el recentment desaparegut Eugeni Trias, “les èpoques
millors per filosofar coincideixen amb el temps de crisi o de conflicte”. El problema
és que el bon filòsof no dispensa la veritat a garrafes, perquè no té cap
botiga de veritats absolutes, ni al detall ni a dojo; sinó que es dedica a organitzar
expedicions de recerca de respostes.
L’Umberto Eco, posant-hi
més pa que formatge, retrata el filòsof com algú que creu que ha vist alguna
cosa, com per exemple que el sol surt cada dematí o que determinats col·lectius
es comporten sempre igual i, llavors, fa la pregunta fatal: per què? En Goethe
li fa dir a Mefistòfil, al Faust, que: “on no hi ha fantasmes, mai hi pot
faltar un filòsof carregat de manya, que te’n sabrà crear”. En Ferrater Mora no
el desmentia pas, sinó al contrari, al constatar que: “el filòsof s’ocupa de
fer les preguntes que el científic podria fer i no fa”. El mateix passa en d’altres
qüestions, com quan la gent es capfica amb dubtes de caràcter moral o ètic, que
ja sigui per costum, o per manca de costum més aviat, no s’hi reflexiona massa.
El filòsof es dedica, precisament, a això, a proposar respostes, no perquè
tingui la veritat amagada sota el coixí, sinó perquè té l’hàbit de pensar. Les qüestions
que el filòsof analitza en la seva recerca de la veritat no són allò que se’n
diu oli en un llum perquè no resolen el problema d’un dia per altre i, potser,
ni al cap d’un mes. Això fa que les respostes filosòfiques tinguin sovint
aquest aire vague, ambigu i abstracte, que almenys serveix per aprendre a
pensar i a resignar-nos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada