En Pla escrivia
en el seu llibre “El que hem menjat” que quan arribava Nadal, la gent menjava
molt, segurament massa. Era un error, però la vida era així i no n’hi havia d’altra.
Afegia: “després del sentimentalisme de Nadal, els parents continuaven renyits
durant tot l’any, com és natural”. En Pla es referia als vells costums del país
en que l’àpat de Nadal era – i en certa manera encara de vegades és avui – un dinar
essencialment familiar i de molta densitat sentimental, en el qual les antipaties
i desavinences semblaven quedar al marge – no pas per sempre, és clar -, perquè
l’efusió sentimental nadalenca havia establert el principi segons el qual “per
Nadal cada ovella al seu corral”. Tanmateix, avui que s’aprofita qualsevol
excusa per organitzar una trobada d’amics, companys de feina o veïns, fer-ho en
vigílies de Nadal s’ha convertit en una tradició que mereixeria una anàlisi
sociològic acurat i que, potser, ens sorprendria concloent que, en el fons, més
que reunir-se per menjar del què es tracta és de passar-s’ho bé en companyia de
gent que et cau de conya. Què és menja és el de menys, tot i que la vessant
gastronòmica també compta i els restauradors adapten a totes les butxaques els menus
d'aquesta època. Amb la crisi, els dinars d’empresa que pagava l’amo, - sovint
per aprofitar l’avinentesa de tenir tot el personal reunit per endinyar-los un
sermó paternalista -, quan l’empresa els ha suprimit del pressupost resulta que
el personal ha continuat fent-los pagant cadascú a escot i, a vegades, inclús
s’hi convida al cap (ja no se li diu "amo") amb la condició que no
esperi que se li faci la pilota i que es deixi el sermó a casa. Als dinars
d’empresa avui les rialles no semblen tan encotillades. Vaig escoltar l’altre
dia algú que es queixava que amb la gana que es passa, sembla mentida que tot
s’acabi fent barrila a l’entorn d’una taula. Gran ximpleria!, com diria en Pla.
La necessitat de trobar-se colles d’amics per festejar el Nadal plegats és
menys hipòcrita que invitar al dinar de Nadal de les famílies burgeses, com es
feia en temps reculats, algun pobre asilat a Casa Caritat o a l’Hospici i
col•locar-lo a la taula en lloc preferent i, de vegades, el servia la senyora
de la casa. Aquests dinars o sopars d’amics o d’empresa, fins i tot quan es fan
regals sota la fórmula de l’amic invisible i a algú li sembla que el seu li ha
fet l’enemic invisible, no s’acaben com el rosari de l’aurora. I és que no s’hi
va per menjar, sinó per estar junts i parlar de tot el que es vulgui sense
reprimir-se, perquè se sap que a ningú a se li entregirarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada