Si donem un cop d’ull als països que tenen la democràcia
com a sistema d’organització social, veurem que hi ha models de democràcia per
triar i remenar i ens adonarem, també, que en bastants casos no imprimeix
caràcter, com si fos una mena de religió laica, sinó que més aviat se la
suporta resignadament com el sistema més presentable de conviure pacíficament.
Atenes, el bressol de la criatura, tenia uns cinquanta mil habitants en l’època
del seu major esplendor i encara que tothom pensés tal com sentia, la pluralitat
de parers no era cap destorb perquè es respectaven mútuament i es feia el que
deia la majoria; ara bé, com s’han de manegar les coses quan són milions els
caps amb barrets diferents? En Felip II, que no era cap lliberal sinó un
monarca absolut, confessava que no podia regnar uns súbdits que portaven tots
un rei al cos, sense treure el geni i les xurriaques de tant en tant. És a dir,
no es cosa d’avui que la democràcia plena incomoda a més d’un demòcrata de
conveniència. El problema en les tres quartes parts del món que es desperten
cada dematí convençuts que viuen en una democràcia, és que aquesta percepció no
passa de ser un miratge i que, a l’hora de governar, cadascú interpreta la
partitura democràtica amb claus i instruments diferents. Vet-aquí com la
poderosa Rússia, que des que va arraconar oficialment l’enganyifa de la
república proletària, obrint-se de cames a la democràcia capitalista, resulta
que ha instal•lat a la plaça roja una repartidora de poder trucada i valent-se
d’un instrument tan sagrat com un referèndum ahir mateix s’annexionà un
territori traient de l'armari el gens democràtic dret de cuixa. A l’altra
banda, Nord-Amèrica encara no han superat, en ple segle XXI i amb un president
de color, aquell dilema que als anys seixanta plantejava cruament “The
Washhigton Post”: “el quid de la qüestió no és si la majoria ha de decidir,
sinó “quina classe de majoria” només té dret a fer-ho”. A casa nostra, quan les
primeres flamarades del postfranquisme envaïen els carrers de joves aïrats destrossant
la propietat pública en nom de la
llibertat, un home tan ponderat com en Trias Fargas es posava les mans
al cap mentre els hi retreia: “la democràcia serveix per evolucionar, no pas
per revolucionar”. Per què serà que les democràcies que es consideren “madures”
els hi molesten les majories absolutes? No serà perquè opinen que entre la
majoria absoluta i la tirania hi ha un pas?
És un fet que els demòcrates que tenen tot el poder a les mans poques
vegades saben administrar-lo amb seny i, en canvi, massa sovint sota la pell de
xai treu el morro el llop dictador. Ja n’arriba a ser de complicat, això de la
democràcia! Per aquesta raó, a la meva manera de veure, és millor passar
d’experiments i de tombarelles polítiques, i li compro a l’Albert Camús, que
havia dimitit de la “democràcia marxista”, allò tan encertat que va escriure
sobre un assumpte tan pelut: “demòcrata és aquell que admet que un adversari
pot tenir raó i, per tant, el deixa explicar sense interrompre’l i accepta
dialogar sobre els seus arguments.” Però quan uns líders polítics estan tan persuadits
que són més demòcrates que ningú i que la raó la tenen només ells, no tarden
gaire a barrar la boca dels que els hi porten la contrària, emprant qualsevol
tipus de violència: física, psicològica o financera. Que no es facin trampes al
solitari: sàpiguen aquests demòcrates de pacotilla que envien la democràcia
directament al cementiri. I sense democràcia no hi ha demòcrates, per molt que
vulguin aparentar-ne disfressant-se, maquillant-se o dissimulant les
vergonyes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada