Recordo
que els primers recitals del moviment de la nova cançó causaven una sensació estranya;
la sensació del desconegut. Despertaven un interès condicionat no només a la
qualitat artística, sinó també a la curiositat. A voltes, aquesta curiositat
degenerava en un inexplicable rebuig que es basava en sentiments tan primaris
com “no entendre prou bé” les lletres. Tot provenia de la manca de costum. És curiós,
però molts dels que vivien i treballaven a Catalunya no estàvem acostumats a sentir
cantar en català. Se’ls feia estranya, fins i tot llunyana la llengua. Els
inicis, com els primers passos foren titubejants. S’observava una inestabilitat
que era fruit tant de la inseguretat dels propis intèrprets com de la poca
empenta d’un llançament comercial molt condicionat pel monopoli de les emissores
de radio i per una censura agafada a contrapeu. Val a dir que el moviment de la
nova cançó va recolzar principalment els seus sòlids fonaments en una fins al moment
desconeguda lletra amb projecció, entenent aquesta projecció en dues vessants ben
definides: poesia i revulsiu cultural i social. Quan a algú se li va acudir
assimilar nova cançó amb cançó denuncia, totes les alarmes varen sonar esparverades.
Fins
aleshores, la cançó més que com un vehicle cultural era considerada com un
ritme – amb més o menys musicalitat – que servia per ballar o, simplement, per
entretenir. No cal dir que les cançons de moda tenien poca substància, amb lletres
cursis o inspirades en el folklore nacional. En canvi, la nova cançó catalana
introduïa aire fresc al incloure en el seu repertori melodies i, sobretot,
lletres de cantautors d’altres països que aquí eren perfectament desconeguts o
tolerats mentre s’expressessin en llengües estrangeres que poca gent entenia.
En canvi, quan molts dels components dels setge jutges popularitzaven les
musiques i traduïren les lletres, el moviment cultural va ser titllat de
subversiu i les lletres examinades amb lupa. De ben segur que aquesta persecució
va ajudar molt a la projecció del moviment, com passa ara respecte del
sentiment sobiranista: quan més travetes hi posen, més gent es converteix a l’independentisme.
El mateix que fa cinquanta anys: un moviment que en principi només pretenia omplir
un buit musical, va esdevenir un símbol i un missatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada