Ara el gran debat sobre
la corrupció sembla que es centra en determinar si estar imputat en la
investigació d’un presumpte delicte és o no causa suficient perquè un càrrec
públic hagi d’allunyar-se, temporal o definitivament, de l’administració o de
la política. Des del propi rei d’aquest galliner fins a la darrera lloca
política que té pollets implicats en algun merder, tots estan capficats en qüestionar
si estar imputat és ignominiós “per se” o no n’hi per tant, i un polític no
s’ha d’abstenir de res malgrat l’ombra de la sospita plani sobre qualsevol que
toqui i tots els seus actes siguin motiu d’escàndol. El curiós del cas és que
tothom coincideix en que estar imputat és una llàntia imperdonable, que només
es neteja amb la dimissió, quan els porcs són els del galliner del davant. Per
aquesta raó, és tan difícil que arribin a un consens els que estan enganxats a
l’escó o a la menjadora amb engrut. Fixeu-vos que de corrupte no en pot ser
tothom, només poden entrar al gremi si es toca poder. No hi ha cap perill que
els que no remenen cireres siguin temptats per ningú, llevat que els vulgui ensibornar
per fer-se una fotografia junts o perquè signin un autògraf..
A la meva manera de
veure, però, aquesta qüestió l’estan enfocant malament els cervells dels aparells
dels partits: no es tracta de si una imputació és pecat mortal o venial, per
posar un exemple que l’entengui tothom. Es tracta d’una qüestió d’ètica individual
i no d’estètica social. El professor Aranguren va escriure trenta anys enrere
un assaig sobre ètica i política i la va clavar des del primer capítol:
“L’ètica és una qüestió personal. És cada persona qui, examinant i escoltant la
seva consciència, en un moment determinat de la seva vida ha de decidir què ha
de fer, com ha d’actuar”. Els deu manaments presumptament rebuts de mans de
Déu, en un moment donat durant la febrada marxista i existencialista varen ser
reemplaçats per l’ètica individual. En política ningú arriba a ser un gran
mentider o un gran manipulador, si primer no s’ha mentit a si mateix i ha manipula
la seva consciència. Per tant, repeteixo, la qüestió no és si un imputat en un
presumpte delicte ha de dimitir, sinó d’escoltar la seva consciència i decidir
el comportament d’acord amb els seus valors. És pot comprendre que per a una
persona injustament acusada d’un delicte que no ha comès sigui molt fotut tirar
la tovallola i, en aquest supòsit, jo seria el primer que, si m’hi trobés lluitaria
pel meu honor; però, per desgràcia hi ha precedents a paletades de persones que
ho han negat tot mentre han pogut, tancant la consciència l’han tancat al
quarto de les rates. En resum: la regeneració de la política s’ha de fomentar
institucionalment, sí; però, quan els polítics van escassos de valors morals i a
la consciència ni se l’escolten, tenim mala peça al teler, francament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada