9
Poc abans de fer-se
fosc, mestre Mateu es dirigí cap al lloc que en el poblat de Sant Feliu es
coneixia com “la casa de les ànimes”. No
feia pas gaire més de trenta anys que, per acord de la majoria de supervivents,
es decidí construir un equipament comunitari distint de la galeria principal de
l’antiga mina de Can Pasqual, que s’havia fet petit. La casa de les ànimes tenia
més de temple, que no pas de parlament, malgrat com a temple era força
característic: per començar, no s’hi veia cap imatge, ni símbol religiós.
Les parets estaven totalment despullades i uns bancs rústics,
formant varis cercles concèntrics, en constituïen tot el mobiliari. Al bell
centre de la nau, sospesa d’un llenyam, una mena de llàntia en forma de gàbia es
mantenia encesa nit i dia. Quan no estava ennuvolat, la llàntia brillava
reflectint els raigs de sol ixent que penetraven, alternativament, per cadascun
dels espiralls oberts a la paret de tramuntana. Quan això succeïa,
s’interpretava com a senyal que la presència sobrenatural que protegia el
poblat, s’havia arrupit una estona a redós de la llàntia, per reposar-hi en
companyia de les ànimes.
La llàntia, doncs, era el màxim referent místic d’aquell
lloc on mai s’hi celebrava cap mena de culte ni de cerimònia religiosa: la
gent, simplement, hi entrava sempre que volia per asseure’s una estona, meditant
o reposant en silenci a la seva empara. També quan s’havien de tractar
qüestions empallegoses, que afectaven tota la comunitat, tothom hi acudia amb
respecte, refiant-se de la protecció benèfica que es desprenia d’aquell símbol
lluminós, per adoptar les decisions més apropiades per tirar endavant.
En la seva condició d’ancià més respectat, mestre Mateu
presidia d’un temps ençà totes les assemblees, així com les cerimònies
mortuòries, les quals no es feien mai sota el sostre de la casa de les ànimes,
sinó a peu de fossar, on els cossos s’enterraven nus, embolcallats de fullam i
colgats sota unes quantes palades de terra, sense cap ritual exprés, posant una
simple referència personal del difunt, damunt una espartana tomba.
Tampoc no calia res més, doncs es tenia coll avall que les
ànimes transmigraven i, per tant, quan una persona finava, les seves despulles deixaven
de tenir cap interès material o sentimental: només tocava donar-les-hi
sepultura quan més aviat millor, per respecte; però, sobretot, per motius higiènics.
És a dir: se les enterrava sense recança ni escarafalls,
ja que les ànimes es consideraven la part més noble de la persona i un cop
alliberades de l’embolcall mortal es creia que rondaven pacíficament al voltant
de la llàntia, esperant tanda per posseir el cos del primer nadó que naixés. Tothom
n’estava tan convençut d’aquesta creença, que quan anaven a la casa de les
ànimes, procuraven concentrar-se en el record de llurs avantpassats, segurs que
els esperits que vagaven lliures entre aquelles quatre parets, transmetien
energia positiva als qui anaven a recollir-s’hi.
La influència de
les ànimes era tan palpable i constant, per a la majoria, que certament, res no
hauria tingut sentit sense comptar amb elles. És clar que no tothom pensava de
la mateixa manera. De fet, hi havia uns quants discrepants o dissidents, però
no per ésser pocs renunciaven a mantenir-se lleials als principis de
l’agnosticisme radical que defensaren en Llibert Poll i la seva dona, fins al mateix
dia de la seva mort. No obstant això, els objectors no es negaven a assistir ni
a participar activament en les assemblees, ja que tal com hem explicat, mai no
s’hi oficiava cap mena de plegària ni de litúrgia col·lectiva. Aquella nit,
quan mestre Mateu calculà que hi eren tots, alçant-se dret, va explicar el
motiu de la reunió:
- Bona nit i bona hora! Us he fet
cridar perquè en Quico aquesta tarda ens ha dut notícies un xic alarmants, es
miri com es miri. Mentre ell i en Juli estaven treballant, han estat a punt de sorprendre’ls
un grup de desconeguts, que no sabem
d’on poden haver sortit.
- Arapla! Que venien en busca de
brega, potser? – preguntà en Lluc.
- No t’ho sabria pas assegurar – contestà
en Quico-, de fet, nosaltres ens hem esmunyit
com hem pogut i no ens hem pas deixat veure, tot i que no hem tingut temps d’endreçar
del tot. Sospito, doncs, que poden haver-se adonat que passava alguna cosa
estranya; però, si així fos, aquesta sospita també els deu haver desconcertat i,
fins i tot, espantat una mica.
- Els heu sentit parlar? – intervingué
un altre.
- Amb prou feines – respongué
en Juli-; em sembla que més aviat estaven
una mica cohibits i a la defensiva.
- No obstant - precisà
en Quico -, no vaig entendre res de les
poques paraules que es varen creuar entre ells. Però, m’hi jugaria el que
vulgueu que no s’assemblava al català, més aviat jo diria que xampurrejaven
mots que em sonen una mica, però que adés no sabria dir-te de què. No n’estic
segur del tot, però un dels que més
repetien sonava ara com “onli”.
- El que em preocupa – digué
mestre Mateu -, és que aquest incident
significa que probablement hi han, no gaire lluny d’aquí, més supervivents del
daltabaix; si es confirma aquesta hipòtesi, com a mínim s’ha de considerar una
novetat preocupant. Fins ara no teníem raons per pensar que més enllà de can
Pasqual, algú se n’hagués refet de l’ensulsiada; però, llavors, tampoc no s’entén
que aquesta gent hagi tardat tant a donar senyals de vida. On s’havien ficat, i
què han fet durant aquests anys?
- Teniu tota la raó –va
aprovar l’home que havia parlat abans-,
d’ensumar-vos problemes. Aquests mansos, siguin qui siguin, no ens portaran pas
res de bo.
- I, doncs, què mos proposeu que
fem? –preguntà decidit un xicot que destacava per la seva
corpulència. -Suposo que no mos direu pas
que hem de quedar-nos plegats de braços com sempre, oi?
- Veiam, Miquel, primer hem de
procurar no esverar-nos massa – el calmà mestre Mateu, sabent del
peu que calçava l’interpel.lant -. De
moment no podem fer altra cosa que esperar a veure-les venir. Estarem a
l’aguait i, per tant, no ens agafaran pas amb els pixats al ventre, però,
reaccionarem segons com bufi el vent, no convé precipitar-nos ara per ara.
- Doncs no mos sembla encertat
aquest capteniment de caguetes. Està molt bé predicar que no mos esvalotem, que
tinguem paciència i que entre natros solucionem les picabaralles sense arribar mai
a les mans, però ara són figues d’un altre paner – en
Miquel, al adonar-se que tothom se l’escoltava amb atenció, s’hi recreà: – En una paraula, natros pensem que mos hem de
bellugar de pressa, enlloc de fer-nos l’orni.
- I qui sou vosaltres, si es pot
saber? – saltà en Quico, a punt sempre de rebatre qualsevol retret que esquitxés mestre
Mateu.
- Bé que ho saps qui som: el
jovent, que no està per tantes collononades i romanços com suara el teu padrí –
el reptà en miquel, sense donar-li treva.
- Carat, Miquel, ara sí que l’has
dita grossa! – féu en Quico, tot arrambant-se-li, per
provocar-lo -, és que jo, i en Juli, i
tants d’altres, no som jovent també? Què t’estàs empatollant, camuflant-te sota
la capa dels joves? ¿No t’adones que només sou quatre gats mal avinguts els qui
tabalegeu sempre el galliner; aprofitant-vos que mestre Mateu és un tros de pa?
Si de mi depengués ja se us haurien rebaixat els fums fa temps.
- Prou! – mestre
Mateu es va remoure al seu seient, amoïnat –. Veiam si ho entenem d’una vegada per sempre tots plegats: a la casa de
les ànimes s’hi ve a expressar cadascú el que pensa en veu alta, lliurement; a
ningú l’ha d’ofendre que li portin la contraria. La gràcia de la nostra
comunitat ha estat que sempre, després d’escoltar les opinions revelades a cara
descoberta, ens hem sabut posar d’acord sobre com havíem de resoldre els
problemes, per més complicats que hagin sigut. I no ens ha anat tan malament
fins ara, em penso. Per
tant, cal que ens mantinguem lleials al mateix tarannà pacífic i assenyat,
sense deixar-nos endur per la rauxa o pel rampell d’un moment donat. Hem avançat
pas a pas, si voleu; però, no ens ha faltat mai de res. Vivim passablement bé,
i no crec que hàgim de canviar de comportament. De manera que us prego que
ningú faci cap pas en fals, del que demà se’n pugui penedir. Estar-se quiets, a
l’expectativa, no significa renunciar a defensar-nos, però només si cal –
estava tan a prop d’en Miquel, que aquest no va gosar plantar-li cara, sinó que
va abaixar la vista -. Ens hi tornarem,
no en dubtis gens, si ens busquen les pessigolles; però, primer haurem d’assegurar-nos
de qui són i què pretenen. Oi que hi esteu d’acord?
Un
murmuri sord d’aprovació va escampar-se per tota la nau, i mestre Mateu retornà
al seu seient sense pressa, assaborint la satisfacció de comprovar, una vegada
més, que mantenia intacta l’autoritat moral que li atorgava el fet de saber-se
cordar les calces tot solet, sense pertànyer a cap de les dues nissagues – els
Poll i els Llibre – enfrontades per vés a saber quines gelosies de temps
reculats. Després d’un silenci calculat, va continuar:
- Vet-aquí el que
farem: una colla escollida a mitges per en Quico i en Miquel pujaran cap al
nord, rastrejant el flat dels forasters, intentant descobrir amb peus de plom
què està passant; si és que passa res, és clar. Però, no vull que ningú prengui
mal exposant-se més del compte. I, sobretot, féu el refotut favor de no acabar
barallant-vos entre vosaltres, com us passa sovint darrerament. En cas de
desavinença, qui prendrà les decisions, en nom meu, serà en Quico – encarant-se
a tots dos, va concloure la seva intervenció després d’una lleugera pausa, que
va aprofitar per clavar-li els ulls a un Miquel desconcertat, mirant-se’l de
fit a fit: - Me’n puc refiar de vosaltres?
En Miquel, per tota
resposta, es va decantar cap a en Quico i li va allargar una mà ben estesa,
perquè tothom en fos testimoni del seu gest de concòrdia. Mestre Mateu, més
relaxat, es tombà cap als que s’asseien darrere seu, tot picant-los l’ullet,
com volent dir: - Sempre val més que la
sang no arribi al riu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada