¿Per què no fem una
pausa aquest cap de setmana i enlloc de fer-nos mala sang amb les misèries
d’alguns polítics i els calfreds de la crisi, visitem un museu o una sala
d’exposicions, i ens desintoxiquem fent una cura d’art? La pintura és per
naturalesa contestatària, ja que no pretén reconstruir la realitat objectiva,
sinó com fa la política donar-ne interpretacions variades. En aquest sentit,
l’artista autèntic no es aquell qui sap utilitzar hàbilment les tècniques, sinó
aquell qui es val de la tècnica per expressar una visió personal i irrepetible
de la vida. En aquest sentit un pintor és l’antípoda del polític teòric, que
pretén generalitzar la seva manera de pensar o de veure, al conjunt de la comunitat.
En canvi: per la llibertat que exerceix, el pintor o l’artista en general pot
servir de model perfecte al polític, demostrant-li que cap visió de la realitat
no té un caràcter absolut i intangible, i incitant-lo a reconsiderar
constantment les seves teories curtes de perspectiva, les seves síntesis
interessades... Recreant-te en la pintura perceps que l’artista s’ha instal·lat,
al revés del polític, en una mena d’agnosticisme crític que ajuda a pair els
dogmes: tot és del color del vidre amb el qual es mira.
Afegiria, a la meva
manera de veure, que el pintor i l’artista en general té les coses
fonamentalment més clares que el polític. El primer perquè coneix bé els
elements dels quals parteix: els colors. El segon, en canvi, es troba sovint entre
les mans un material del qual en desconeix les propietats, els recursos i els
efectes secundaris, al que no sap com treure’n el millor que porta dintre. Una
taca de pintura que figura, per exemple, un personatge llunyà no incita a escrutar-la
per discernir braços, cames o peces de roba: l’espectador s’acontenta amb la impressió
de conjunt, deixant el cervell reconstruir aquella taca d’acord amb la seva fantasia
o la seva lògica. Davant una pintura només interessa el moviment, la silueta,
la impressió, potser, fins i tot la lleugeresa, o la sintonia amb els colors d’un
paisatge. La llibertat de l’artista passa de les restriccions i de les normes rígides,
perquè el propòsit de la seva obra, coincidint amb el polític, es suggestionar.
I també, com en el cas de la política ben treballada, una pintura abans que un
cavall, una dona nua o un paisatge suggerent, és essencialment una superfície
plana de tela, coberta de colors amb un cert ordre. Quelcom gens complicat, com
la política exercida amb honestedat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada