La setmana passada vàrem
reflexionar sobre la immoralitat dels desnonaments, prenent-nos temps per
parlar a part i encara amb més calma del problema i l’alarma social provocada
per la creixent okupació per la força de cases i pisos que tenen propietaris. Segons
escriu la viquipèdia, aquesta bíblia laica del segle XXI, l’okupació és un
moviment social que en principi es caracteritza per recuperar espais buits i
abandonats amb l'objectiu de convertir-los en habitatges o bé en centres
socials autogestionats. És una forma de protesta contra l'especulació
immobiliària, la manca d'habitatges assequibles i de protecció social a causa
del neoliberalisme. En els espais alliberats es duen a terme experiències de
caràcter assembleari, autogestionari i de transformació social, posant-los a
disposició de diversos col·lectius per a desenvolupar les seves activitats.
Fins aquí, la carta de presentació diguem-ne oficial.
A Catalunya, els okupes no
van donar senyals de vida fins a finals dels setanta, una dècada després de fer-ho
a Anglaterra, Alemanya i Holanda, i quan ho feren, en els seus manifestos de
presentació en societat van recalcar que, a part de combregar amb la filosofia
hippy sobretot, els hi anava la moguda antisistema i l’anarquia, al principi
tot plegat en dosis quasi romàntiques. El moviment contracultural hippy, Europa
el va importar d’Estats Units on durant els primers anys de la dècada dels
seixanta, declarant-se seguidors d’un altre col·lectiu desguitarrat com els
beat, s'organitzaren en comunes per posar en pràctica, com si fos un ritual, el
rock psicodèlic, la revolució sexual i la consumició de cànnabis a dojo, segons
deien per explorar “els estats alternatius de consciència”.
Per tant, a la meva manera de veure, particularment a
Catalunya el moviment okupa té una mica de totes aquestes tendències, però si
bé al principi predominava l’okupació com alternativa a la manca d’espais
socials comunitaris, a l'autogestió d’aquesta mena de casals de barri
hiperventilats s’hi varen apuntar inclús fills i filles de la banda de la
societat més benestant, inclús aburgesada, que l’establishment més o menys
tolerava considerant-ho un rampell temporal d’unes quantes ovelles ne-gres que
s'esperava tornessin a la pleta quan amb l’edat posessin seny. En aquesta fase
primerenca sí que s’hi barrejaven en el moviment aquell romanticisme de que us
parlava abans, amb ànsies autèntiques de proporcionar als seus veïns espais
comunitaris per desenvolupar-hi amb llibertat, en el marc d’una filosofia hippy
més o menys descafeïnada, activitats culturals, assistencials i de lleure, que
l’administració municipal arraconava de la seva gestió immediata per falta
d’interès o de pressupost.
Ara bé, a mesura que el dèficit d’habitatge social va
fer aflorar el drama de les famílies sense llar, el moviment okupa es va
radicalitzar lentament reemplaçant la pacífica contracultura hippy per una
doctrina cada vegada més decantada a plantar cara al sistema, no només amb
proclames filosòfiques sinó sobretot amb accions directes que es justificaven
en la precarietat de l’oferta d’habitatge social, per ajudar famílies sense
llar a okupar cases i pisos deshabitats, activitat que arrel de la crisi
immobiliària del 2008 es varen derivar no només a propietats privades, sinó de
forma massiva a aquelles que havien esdevingut propietat de la banca, com a
resultat dels desnonaments massius d’hipotecats que no podien pagar les quotes.
Com en temps dels bandolers i dels pirates, el moviment okupa volia fer veure a
la societat que actuava, com aquells llegendaris personatges, que robaven al
ric per ajudar al pobre. Però, a la pràctica, hi havia de tot; inclús màfies
per explotar els mateixos pobres de solemnitat.
I aquest moviment cada vegada més exaltat i convençut
que els seus “ideals” no eren revolucionaris, ni expropiatoris, sinó
justiciers, topà de seguida amb dos drets fonamentals i molt preuats en la
nostra societat: que sigui respectada la propietat privada i la bona
convivència ciutadana. Per la seva desgràcia i descrèdit, el moviment okupa no
n’ha respectat cap dels dos drets i aquesta tensió quotidiana, encara que els
seus defensors no ho vulguin admetre, no només ha encès l’alarma del veïnat
perjudicat sinó que cada vegada ha dividit més la societat, en dos bàndols: els
que condemnen l’okupació de pisos no només dels buits sinó també dels habitats,
siguin primeres o segones residencies, propietat de particulars, que denuncien els
cada vegada més freqüents incidents d’incivisme frenètic a l'entorn del espais
okupats, i els que no veuen tan malament l'okupació si el propietari de
l’immoble és públic, sigui la banca, aquest esperpent de la Sarep o la mateixa
administració. Què vol dir aquest plantejament? Doncs que si la política no
resolt aquest conflicte social amb rapidesa, pragmatisme i tocant de peus a
terra, sobretot eliminant les causes en les quals s’autojustifica l'okupació,
amb antidisturbis, desnonaments a la brava i sentències judicials
contradictòries tenim patata calenta per estona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada