Potser
tinc més dret que altres comentaristes a alegrar-me que el papa Francesc hagi
agafat l’escombra per fer una bona neteja de pràctiques arnades i, sobretot,
d’idees polloses, perquè dues hores després d’escoltar-lo desitjar bona nit des
de la plaça de de sant Pere, vaig escriure que havia nascut un nou líder espiritual
(vegeu la reflexió d’aquell dia al blog), mentre que molts d’altres li retreien
suposades connivències amb els feixistes
i genocides dictadors argentins, fins que Pérez Esquivel va deixar-los en
ridícul. El cop de timó del nou papa es va notar des de l’endemà mateix amb
gestos tan significatius com prescindir de la pompa pontifícia i no aïllar-se
en la soledat del palau vaticà sota les faldilles de la Cúria: però on ha marcat
diferències definitives amb els seus predecessors ha estat durant la visita
pastoral al Brasil, on se li han escoltat manxiules dirigides al clergat que deuen
haver fet tremolar a molts monsenyors panxacontents. Ha relacionat, per
exemple, l’allunyament de parroquians amb que l’església “s’ha mostrat massa freda,
massa autoreferencial i presonera d’un llenguatge massa rígid”. I va fer una
crítica i a la vegada una defensa de la política, sempre que no es mofi de
l’ètica.
“El
futur – va dir – ens exigeix una visió humanista de l’economia i una política
que aconsegueixi cada vegada més i millor la participació de les persones,
eviti l’elitisme i eradiqui la pobresa, i que no permeti que a ningú li falti
el necessari i que assegurant a tothom dignitat, fraternitat i solidaritat”. Gairebé
una proclama calcada dels ideòlegs de la Revolució Francesa. Va trencar un
altre plat bonic al declarar que l’estat laic és la millor garantia de llibertat
religiosa. I va desautoritzar l’enroc ideològic decantant-se obertament pel diàleg
franc: “entre la indiferència egoista i la protesta violenta, sempre hi ha una
opció possible, el diàleg”. I per si alguns mesells intransigents no l’haguessin
entès, va afegir: “un país creix quan les seves diverses cultures dialoguen de
manera constructiva”. Però quan l’ha feta grossa ha estat al viatge de tornada,
comentant com qui no diu res, que si un gai s’acosta a Déu de bona fe, ell no
és ningú per jutjar-ho. D’això sí que se’n diu tocar al moll de l’os. Segurament
el vaticanisme trontollarà més pel desmantellament de les estructures financeres
misterioses i sospitoses de més d’una conxorxa poc edificant; però si Francesc
comença a treure la pols a la lletra menuda de la doctrina – avui són els gais,
demà pot ser el celibat o el paper de la dona - no quedarà prou bicarbonat a
Roma per pair les indigestions. Potser sigui una malesa, però no estaria de més
que algun mossèn li provés què menja i què beu, no fos cas que encara tinguéssim
un disgust.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada