Avui tocarem el pal
filosòfic, ara que amb el simulacre de confinament tenim més temps per pensar.
I us proposo un tema que va com anell al dit en un país on som tan anàrquics
que fins i tot enmig d’una epidèmia no som capaços d’anar tots a l’hora. Potser
perquè som tan anàrquics el virus també se n’ha tornat i no hi ha per on
agafar-lo. Malgrat el capellà més anàrquic que va viure a les nostres
contrades, l’inefable mossèn Ballarín, va escriure un dia que l’anarquia com a
ideologia tenia una vessant més candorosa i simple, per exemple, que el
comunisme, la realitat és que el tarannà dels que avui fanfarronegen
temeràriament d’estar empeltats d’anarquia reciclada i moderna, poc ha
evolucionat d’aquella doctrina que predicava el teòric Bakunin, sobre el mite de
la revolució autogestionada.
El menú dels anarquistes avançats i progressistes,
segons ells, continua sent el mateix de fa cent anys: carregar-se
l’establishment i tot el que faci flaire de burgès, carrincló i metòdic. En
Bakunin, que en el fons era un destraler, definia l’anarquia massa a tall
d’arrancar naps, i esvalotava i escandalitzava el galliner dels tocats i
posats, amb frases tan cantelludes com aquesta: “la passió per la destrucció és
l’autèntica passió creadora”. Un altre ideòleg del ram, en Proudhon, era un
il·luminat que es posava guants de seda per provocar els seus alumnes
proposant-los adoptar una divisa de pancarta per entretenir-se: “arrasem
primer, per reconstruir després”.
Però qui la va clavar fou en Kropotkin, un autèntic
benaventurat, mitjançant el llibre “Ciència moderna i anarquisme” on enunciava
una hipòtesis que finalment s’ha convertit en dogma del progressisme arrauxat,
que de ben segur us sonarà d’haver-lo vist engrafitat fa anys a les parets de
places i carrers de moltes ciutats i reproduït en infinitat de fòrums de debat:
“s’ha de construir una societat que no estigui regulada per lleis ni sotmesa
per l’autoritarisme, sinó que es gestioni en base a acords mutus entre cadascun
dels seus membres, reunits en assemblees populars”. En Modest Cuixart, que
militava a la branca anarquista més aviat romàntica i sorneguera, molt popular
a l’Empordà, flipava quan sentia proclames com l’anterior, fins que se li va
revelar la “veritat” una nit de tramuntana especialment arravatada: “l’anarquia
és la sublim doctrina desesperada de l’esperança”. Reforca de pallanga!
A la meva manera de veure, doncs, avui que molts
semblen tenir la mosca al nas preocupats per com acabarà tota aquesta incursió
a les institucions de gent que tufeja una certa acràcia diguem-ne il·lustrada,
jo recomanaria tant als que els hi puja la pressió cada vegada que pensen que
aquests personatges desbarren pensant com pensen, com a aquells personatges que
es creuen els reis del mambo gràcies a que les urnes els han donat
respectabilitat democràtica a les seves idees, per esbojarrades que fossin,
allò que va escriure el filòsof Jose Luis Sampedro, ja fa temps, quan va
aparèixer la primera collita de productes de l’anarquisme utòpic; i que després
de llegir-ho servís perquè tots plegats ens tranquil·litzessin una mica, ja que
viure amb l’ai al cos, el ressentiment al cor i l’ànsia a l’anima per quan
haurem de passar comptes, no és viure, francament. Aquí us regalo la cita:
“... jo solo dir que sóc un anarquista ètic – perquè
l’anarquisme ben entès sempre és molt ètic –, que vol lluitar contra la idea
que encara trasbalsa a molta gent sobre que els anarquistes som una mena
d’esvalotats esgarrapacristos. Jo sóc un home molt ordenat i crec que respecto
tothom, i si m’agrada l’anarquia és pel que suposa de desconcentració del
poder. Jo crec en l’home i penso que voler manar sobre els altres és dolent. En
canvi, reconec que a molts de cultura anarquista els hi falta aprendre i
assimilar que l’únic poder decent és el que cadascú s’hauria d’aplicar a si
mateix. Aquesta és una as-signatura que els anarquistes tenen pendent i poc
païda, jo el primer. Son molt pocs els capaços de controlar-se i de dominar-se,
en el millor sentit de la paraula. Potser sigui degut a que l’anarquisme és un
sistema o una cultura que no deixa gaire marge per a la vida interior, i per
tenir poder sobre un mateix s’ha de tenir molta vida interior...”
Apa, anem passant, que avui si que us deixo una
reflexió per rumiar-la a poc a poc el cap de setmana i cercar el sentit amagat
entre línies. I espero que si la llegeix algun frare, prengui candela. Fins
dilluns, i sigueu feliços enmig de l’anarquia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada