Abans de decidir si aquesta proposició és certa o falsa, segurament
caldria preguntar-nos si la felicitat és com una mercaderia, que es pot comprar
a pes. O qui sap si encara hauríem d’escardar més fins a definir, què entenem
per felicitat. Si ho féssim potser arribaríem a la conclusió que entre el diner
i la felicitat no hi pot haver cap cordó umbilical que faci que la felicitat
depengui de tenir diners. Es poden tenir diners a cabassos i ésser un colossal
desgraciat; igual com pot passar el contrari, i de fet passa més del que ens
pensem, que molts pelacanyes sense ni un ral són la mar de feliços. Llavors, en
què quedem? Si la felicitat no té preu ni està en venda, l’enunciat de la
reflexió d’avui seria mentida, oi?
No obstant això, de les prèdiques moralistes que em desconcerten
més per la seva hipocresia, però que a la vegada em fan més gràcia pels posats
dels predicadors quan les exposen, són aquelles que els mestres-tites de torn
reciten com cacatues una mena de sermó aprés de memòria, tractant de convèncer
la parròquia més influenciable amb les frases fetes i rodones, que tenint les
butxaques ben plenes hom no és necessàriament més feliç que el que metafòricament
no sap ni on caure mort, perquè el diner no dona la felicitat. I em fa gràcia,
perquè a cap dels que s’esgargamellen repetint aquest mantra a tort i a dret,
tot i que se’ls hi nota d’una hora lluny que no se l’acaben de creure
l’argument, estic convençut que no arrufarien pas el nas si els plogués de
sobte del cel un sac ple de quartos, inclús si fossin de pares desconeguts.
És a dir,
no acabo de veure clar i autèntic que els apòstols de la doctrina que nega la
influència del diner en ser més o menys feliços, es facin l’estret quan es
tracta de beneficiar-se d’un grapat de pela llarga, encara que sigui a cop de
colzes i arrambant, com si fossin adversaris els que van al darrera del mateix
objectiu, se’n digui com se’n digui: augment de sou, de categoria, d’estatus
social... A més a més, per si de cas algú s’ensuma que a vegades el diner que
es guanya tan fàcilment tufeja, recorren a un altra mantra per
tranquil·litzar-se la consciència i matar el cuc escrupolós: els calers no
tenen color, ni ideologia. El diner és diner i prou, i només serveix per
comprar coses, persones i sobretot poder.
Però, el problema
dels poderosos, dels rics, dels que van forts d’armilla en definitiva, és que
hi ha persones que no es deixen comprar encara que s’asseguri que tothom té un
preu, i coses que no es poden comprar per molt diner que es remeni, com ara la
salut, el bon caràcter, l’amistat a proba de bomba, l’amor massís i, sobretot,
la felicitat. Tanmateix, reconec que el diner dona seguretat i allunya la por
davant situacions imprevistes, en determinades circumstàncies sobrevingudes,
més o menys excepcionals. La qüestió, però, és si sentir-se segur és la
sensació més propera a la felicitat. En què consisteix, llavors, la felicitat?
En sentir-te segur de que no et pot passar res perquè tens els ronyons ben
coberts?
La pega és que quan comences a descabdellar preguntes com
aquestes, de seguida se te’n plantegen moltes altres, per exemple: ¿es pot
ésser feliç si a tu no et falta de res, però saps que a la teva vora o a
quilòmetres de distància, tant li fa pel cas, n’hi ha molts que són com tu però
menys afortunats? El problema de filosofar és que les reflexions mai s’acaben i
moltes preguntes queden sense resposta, o bé la resposta que s'intueix com la
correcta no és la que s'esperava. Com avui, que potser ja no estem segurs de
que amb diners és pugui comprar la felicitat. La qüestió és si aquest dubte,
ens fa sentir infeliços, tristos i dissortats, perquè perdre la fe en “el
diner” ha de ser molt dur per qui tota la seva vida s’ha arrossegat com un gos
darrera l’os de la felicitat, que li han dit podien comprar els rics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada