El pitjor que li pot passar
a una democràcia, sobretot quan és tan tendre com la nostra, que no ha tingut
temps d’arrelar eixerida perquè es va empeltar a tall d’arrancar naps i no es
van treure totes les herbes tòxiques que hi havia al terreny, és que un país
esdevingui ingovernable degut a la complicada geografia parlamentaria i a la
manca de cultura democràtica, que és el que està passant a Espanya i també a
Catalunya. Precisament, per evitar trobar-se cada dos per tres en atzucacs tan
difícils de gestionar que acabin paralitzant l’acció de govern, els Estats
democràtics – alguns ja fa temps que ho fan - haurien de prendre precaucions
per a no quedar-se encallats, dotant-se d’unes regles de joc que facilitin la
governança, començant per disposar d’una llei electoral equilibrada
territorialment per fer possible al màxim l’ideal d’un home un vot; on els
candidats proposats pels partits vagin en llistes obertes, perquè els electors
pugin elegir lliurement els diputats que els hi mereixin més confiança, i que en
cas de no obtenir cap candidatura la majoria absoluta per aplicar el seu
programa de govern sense que li posin pals a les rodes sistemàticament,
establir que en una segona volta es decanti la balança entre les dues llistes
més votades per decidir la definitiva configuració del parlament.
Des de la transició, aquesta llei electoral ha estat una de les assignatures eternament pendents per mandra, però en part també degut a que amb la fórmula del bipartidisme els principals partits ja si trobaven còmodes: a Espanya, alternant-se els socialistes i la dreta, amb un cop de mà puntual dels nacionalismes basc i català; a Catalunya, repartint-se el pastís entre el pujolisme i el socialisme, amb la crossa dels republicans als nacionalistes, si no quedava altre remei. Però aquest status quo va començar a grinyolar, precisament a Catalunya, quan a pesar que l’Artur Mas havia guanyat les eleccions pel canto d’un duro, la geometria parlamentària va permetre que una coalició de tres candidatures minoritàries condemnessin legítimament els convergents a l’ostracisme de l’oposició. Des d’aleshores, mai més la candidatura més votada ha tingut les mans lliures per governar i s’han hagut de resoldre tants trencaclosques i fer tantes concessions per tirar endavant una legislatura, que la tasca legislativa se n’ha ressentit tan tècnicament (la majoria de lleis són tan ambigües i inconcretes en els aspectes més conflictius, que els que es guanyen la vida fent-ne “interpretacions”, aplaudeixen amb les orelles), com políticament (pressupostos empantanegats durant anys i que quan s’aproven ja estan desfasats, institucions cabdals pel funcionament de l'Estat, com la justícia o el mateix control de l’administració pública que no es renoven quan toca, etcètera).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada