PROPOSTA DE REFLEXIÓ PER AVUI (dijous 10 Octubre de 2019)
La resposta de l’Estat a la Catalunya regirada per tot
aquest embolic del Procés, sembla que serà la de sempre: “si no vols caldo,
tres tasses”. ¿És irresponsable el govern central tensant massa la corda amb el
govern de Catalunya, sense importar-li que es pugui trencar en plena estrebada?
¿És temerari el govern de Catalunya jugant al gat i a la rata amb el govern
central, per aconseguir com sigui que els catalans puguin treure’s el jou de
sobre? A la meva manera de veure, tots els implicats en el conflicte en tenen
la seva part de culpa de que ens trobem empantanegats en aquest atzucac, però
el que em treu la son és que si ningú no afluixa aquest assumpte pot acabar
malament. Ahir, l’exconseller Comin, des de l’exili, apuntava que la solució
seria que un milió de catalans deixessin d’anar a treballar uns quants dies per
ofegar econòmicament l’Estat, i a continuació la consellera Chacon se’n
desmarcava d'aquesta bestiesa dient que perjudicar l’economia espanyola ens
perjudica de retop. Ja fa dies, que des de l’entorn més hiperventilat de
Waterloo es deixava caure que cap país ha aconseguit la independència sense una
guerra d’independència. La qüestió és si realment hi ha un milió de catalans
disposats a declarar-se en vaga indefinida qualsevol mati d’aquests, o si ni hi
ha gaires de disposats a embolicar-se en una guerra. Segons el propi Centre
d’Estudis d’Opinió de la Generalitat no arriben al 10% de la població, els
ciutadans partidaris d’una declaració unilateral d’independència.
No en tinc cap dubte que l’Estat n’és el principal culpable que el contenciós amb Catalunya hagi arribat tan lluny. I n’és per tancar-se en banda des de l’inici de la transició a enraonar civilitzadament sobre aquesta patata calenta que s’ha vingut anomenant “el problema catalán” des de fa quasi tres segles, i per emborratxar-se histèric amb copes plenes de lleis arnades, pensades únicament per bloquejar sistemàticament qualsevol intent d’entesa partint del respecte mutu i del sentit comú. És evident que aquesta postura numantina i ultra-jacobina no ha portat l’Estat enlloc i, en canvi, a part d’augmentar la crispació irresponsablement, s’ha desacreditat democràticament davant la comunitat internacional pel seu tarannà intransigent. El govern de Catalunya, tanmateix, no es pot negar que en té part de culpa en l’escalada de tensió, perquè quan tot just l’ambiciós procés empentat per la societat civil estava a les beceroles, els polítics espavilats que se’n van apoderar per intentar tutelar-lo en benefici propi, es van lligar insensatament de peus i mans hipotecant-se a termini fixe, – l’any 2014, mítica commemoració del trentenari del decret de nova planta Catalunya tenia de proclamar-se sí o sí, la república independent –; en una data simbòlica imposada per un soci escandalosament minoritari i poc raonable, però imprescindible per mantenir majoria de govern, la CUP.
Degut a la impaciència de la minoria perquè a aquella
majoria sobiranista pírrica no se li covés l’arròs, els cupaires van induir els
socis que tallaven el bacallà a l’empresa – convergència i esquerra republicana
– a cometre el colossal error polític de no valorar, com una dificultat que no
es podia menystenir, que el govern central amb qui s’havien d’entendre per
força tenia majoria absoluta a tot l’Estat, segons les regles de joc
democràtiques i, per tant, capacitat executiva i legislativa per planteja’ls-hi
a les legítimes pretensions catalanes totes les cancalletes del món. I, a més a
més, impunement. El tracte electoral entre els sobiranistes consistia en
presentar-se a les eleccions amb un programa comú de mínims, però clar i net. I
si obtenien majoria suficient perquè dels resultats se’n pogués fer una lectura
plebiscitària homologable internacionalment, es temptegés per darrera vegada si
el govern central baixava del burro i estava disposat a asseure’s a negociar
com reconduir pacíficament la insatisfacció catalana o, en cas contrari,
activar una declaració unilateral d’independència que obligués l’Estat i la
comunitat europea a moure fitxa per gestionar la patata calenta que els cauria
a les mans. Aquest, efectivament, era de més bon o mal grat el tracte a que
havien arribat; però a l’hora de posar fil a l’agulla es va fer palès, primer,
que no tots els socis tocaven la mateixa musica i, en segon lloc, que si bé tenien
majoria parlamentària pels pèls no havien aconseguit majoria popular; per tant,
l’eufòrica bombolla que s’havia inflat amb l’alè i l’entusiasme d’una societat
civil il·lusionada i de bona fe, que es creia les promeses de tenir la victòria
a frec dels dits, feia aigua per totes bandes per les anteriors raons exposades
però, sobretot, per no haver previst una cosa tan elemental com que la resposta
de l’Estat seria tan brutal com solen ser les respostes estatals en
circumstàncies semblants arreu del món.
Estic preocupat, doncs, perquè per segona vegada el
sobiranisme s’ha conjurat a l’entorn d’una data simbòlica, aquella en que sigui
comunicada la sentència, per repetir la història d’inflar la bombolla. I la
societat civil, encara que una part estigui sensiblement tocada pel desencís
acumulat els darrers mesos de tentines, està disposada a recolzar des d’una
gran aturada de país a un “tsunami democràtic”, que no se sap exactament com
començarà ni molt menys com acabarà. El problema és que tampoc no es té puta
idea del benefici tangible d’aquestes protestes, més enllà de desfogar-se
picant de peus a terra; però, la gent s’exposa a una segona frustració perquè
continua, refiant-se dels oracles, que és possible aconseguir la independència
aturant el país i obligant el govern a negociar la rendició de l’Estat. Una
vegada més, en la meva humil opinió, s’està pixant fora de test menystenint la
capacitat de resposta d’un Estat i sobrevalorant les pròpies forces. Fa dies,
en una altra reflexió, ja vaig dir que al sobiranisme li falten un pilot de
vots per legitimar-se i donar un cop de puny a la taula. El 10-N pot ser una
bona ocasió per superar el llistó de la majoria absoluta de vots populars i
carregar-se més de raó, però perquè sigui possible caldria haver eixamplat les
bases electorals enlloc d’espantar-les marejant la perdiu tocant-se el botet
els uns als altres per pilotar l’endemà de la hipotètica independència. I
malament anem per tranquil·litzar l’ambient amb incongruències tals com que el
conseller que va votar afirmativament ahir al Parlament una resolució
apadrinada per la CUP de foragitar de Catalunya tot rastre de la Guàrdia Civil,
sigui el mateix que demana serenitat davant la perspectiva d’aldarulls els
propers dies, vantant-se que la coordinació de les forces armades a Catalunya –
policia i guàrdies civils inclosos - la farà la cúpula dels Mossos. Francament,
per petar-se de riure, si tot plegat no fes plorar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada