PROPOSTA DE REFLEXIÓ PER AVUI (dilluns 28 Octubre de 2019)
Quan escolto que hi ha un barem per mesurar això que
ara se’n diu “risc de pobresa” em petaria de riure, si no fos que sonaria com
una impertinència als que estan ensorrats en la indigència fins el coll. Però
no em negareu que sembla estrany això de voler-ho reduir tot a dígits i a tants
per cent. Em pareix inclús un xic ridícul fer tocar l’alarma a partir d’uns
graus predeterminats en un protocol engiponat en laboratoris sociològics
eixorcs i impersonals, ja que cada condició humana, cada persona, és un món i
no es pot pretendre ser tan quadriculats com per establir normes i línies
vermelles fins i tot per als sentiments.
A la meva manera de veure, doncs, això de la pobresa
més que un “estat d’ànim” és un “sentiment”. Les persones no “són” pobres
perquè traspassin o no la cota d’un predeterminat nivell d’ingressos, sinó que
se “senten” pobres en funció d’unes circumstàncies molt personals i
intransferibles, en les quals la percepció de la dignitat com cadascú la senti
juga un paper clau. I això que dic, és per desgràcia avui més veritat que mai,
perquè avui es rossola cap a la zona de risc en un instant. Per tant, el que
importa no és si es reuneixen totes les condicions objectives per treure’s el
carnet de pobre - si en donessin de credencials d’aquesta mena, esclar -, sinó
si en sentir-se pobre hom té la sensació de minvar la seves dignitat i
autoestima, en comprovar que la societat que l’envolta no ha estat educada per
asseure’s a la terrassa d'un bar amb un pobre de solemnitat i compartir-hi una
conversa i una tassa de cafè, per exemple, amb tota la naturalitat del món.
Tenir un “pobre” a prop incomoda, sobretot als que els
hi fa una certa recança el què diran els que els coneguin veient-los en
companyia d’un perdulari; però, algunes vegades també se l’espolsen de la seva
vora per por que no pari la mà sota la taula o s'acostumi a deixar-se convidar.
I és que, entre d’altres moltes qüestions indispensables per la convivència,
tampoc s’ensenya a l’escola com s’ha de tractar a un pobre - sigui amic, saludat
o desconegut del tot – per a no escantonar-li la dignitat que és l’única cosa
que li queda a una persona per sobreviure. Un pobre sense dignitat esdevé un
pòtol; per aquesta raó és tan important no abandonar-se, perquè de perdre la
dignitat a caure en la marginació hi ha un pas.
Per atendre la pobresa és veritat que aquesta societat
tocada i posada ha bastit sibil·linament xarxes d’autoprotecció que no ho
semblen - en base a la solidaritat i al voluntarisme, sobretot -, perquè
s’intenten repartir les ajudes com si es tractés d’un acte de justícia i no pas
de caritat, gest altruista molt discutible si el que reparteix la societat és
el que li sobra, el que no faria servir, el que ella moltes vegades no es
menjaria. Tenir de viure de la caritat no ajuda tant a mantenir la dignitat
d’una persona atrapada en la crisi, com creure’s que per allò que se li dóna,
perquè pugui sobreviure en igualtat de condicions que la resta de la societat
amb més sort, n’hagi de donar les gràcies contínuament de les mil maneres que
hi ha de fer la farina blana.
Per aquesta raó, per dissimular la pobresa aconseguint
que hom recuperi també la dignitat malgrat se senti pobre, és indispensable una
renda mínima de cohesió social, a l’abast de tots els ciutadans que puguin
justificar que no són pobres d’ofici o que tenen vocació de viure a l’esquena
dels altres, sinó persones respectables que no volen perdre la seva dignitat
encara que les passin putes per culpa dels cops baixos que dóna la vida. El
problema és com s’ho manegarà aquesta societat tan benintencionada i solidaria
a la que pertanyem, per a no avergonyir-se de passejar de bracet amb un pobre,
o de convidar-lo a prendre’s un cafè o dinar qualsevol dia, encara que no sigui
Nadal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada