PROPOSTA DE REFLEXIÓ PER AVUI (diumenge 1 setembre de 2019)
Tot té un preu? Els països, també? A tothom se’l pot
comprar o vendre per diners? La darrera paraula en qualsevol empresa, projecte
o il•lusió, sempre l’han de tenir els interessos econòmics? L’experiència del
dia a dia sembla confirmar que no té volta de fulla que més tard o més d’hora
el diner decanta la balança, perquè inclús per plantar-hi cara a aquesta
dependència malaltissa s’han de tenir recursos suficients (diners), per
escapar-se’n i sobreviure’n al marge. És com si visquéssim sota un sostre de vidre
on només fossin ben vistos i tinguessin futur els que fessin la farina blana a
la dictadura del diner, i els rebels, els esquerps, els inconformistes hagessin
d’anar sempre amb els ulls ben oberts per a no entrebancar-se amb els infinits
paranys i pals a la roda inventats per un sistema pervers on tant tens, tant
vals; però, sobretot, on amb la suor del front massa sovint no n’hi ha prou per
guanyar-se el pa de cada dia, abonant aquell escepticisme tan antic dels que
asseguraven convençuts que només treballant de sol a sol, pocs es feien rics.
Al llarg de la història, en totes les revolucions
socials i en totes les guerres colonials sempre hi han tingut un paper
determinant els interessos econòmics o territorials de pillastres que movien
els fils dels titelles imprescindibles per fer la feina bruta, mentre ells
passaven comptes dels beneficis repanxolats des de darrera el còmode canyer de
l’anonimat. Tothom sap d’on bufa el vent en aquesta qüestió, però pocs
s’atreveixen a posar cara i ulls als pillastres. I és que una cosa són els
desgraciats que s’esbatussen a pit descobert a la plaça o al camp de batalla,
al servei d’un ideal, una utopia o una pretesa necessitat; i una altra, els
covards especuladors que enceben el zel de masses arrauxades sense exposar-se
mai ni a una esgarrinxada. El papa Francesc, un més dels benintencionats
eixorcs que intenten almenys posar el dit a la nafra, denunciava no fa gaire
sense eufemismes que fa temps ens troben en plena tercera guerra mundial, a
través de continues escaramusses que semblen de joguina però que produeixen
arreu milers i milers de morts i damnificats innocents. És la carn de canó que
alimenta la moderna guerra tecnològica, per mantenir actius els programes de
producció d’una industria armamentista que no pot parar perquè s’arruïnarien
els fons d’inversió dels que s’engreixen, mentre en el món durin les bufetades.
Fons on hi estan empastifades les complicitats de gent i institucions que mai
haguéssim pensat, les quals potser no sabien, però em temo que en la majoria
dels casos ni se’n preocupaven d’on provenien els dividends que queien del cel
a llurs comptes corrents.
I no parlem de la fam i les malalties que consumeixen
quasi un terç de la població mundial a la qual li han robat històricament, a mà
armada o amb enganys, la seva riquesa en recursos mine-rals i geològics, la
qual seria suficient perquè la seva gent no tingués de fugir de la misèria i
visqués amb dignitat a casa seva. Recursos robats només per omplir les
butxaques dels que mai acabaven la set de fer diners i tenir més poder,
esclafant qui fos fent cara de no haver trencat mai un plat. Ara mateix, Xina
està invertint, aparentment a fons perdut, en països com Angola i d’altres de
l’Àfrica rica en petroli i matèries primes d’una importància vital; però no és
a benefici d’inventari, no, sinó endeutant-los fins a extrems immorals a base
de crèdits que perpetuaran la seva dependència econòmica del “benefactor”. La
Xina fa el mateix, potser amb més subtilesa, que feien les potencies colonials
europees descaradament. Per tant, a la manera de veure, mentre el diner
condicioni la salut, el benestar, el desenvolupament, prostitueixi les
consciències, tempti els corruptes i estableixi el full de ruta dels governs,
no hi ha res a pelar. Mentre qui tingui la darrera paraula, per exemple, sobre
la investigació, la ecologia, el canvi climàtic o les prioritats d’inversió
sigui el diner, el món avançarà en sentit contrari a l’humanisme, el benestar,
la solidaritat entre les persones i la igualtat d’oportunitats. Ara bé, com ens
ho farem per desempallegar-nos d’aquesta llosa, és la mare dels ous. Segur que
no perden el temps parlant de la violació de gallines per galls supremacistes,
que han denunciat a Osor, Girona, un col·lectiu d’activistes veganes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada