PROPOSTA DE REFLEXIÓ PER AVUI (diumenge 29 setembre de 2019)
Si per viure
necessitem explicar-nos històries, per identificar-nos-hi cal que ens hi puguem
reconèixer; però si el que reflecteixen aquestes històries és una societat
enfrontada amb si mateixa, ho tindrem fotut perquè no és possible abordar
problemes que afecten tothom, enmig d’un ambient d’intransigència i crispació.
Per tant, no crec que es puguin resoldre millor els conflictes cargolant una
mica més la rosca de la pressió que no pas vessant dosis generoses de vaselina
a l’engranatge enferregat. Em fa gràcia que es defensi el diàleg mentrestant no
es faci res per evitar la crispació entre les parts que en teoria s’haurien
d’asseure a enraonar. En Sèneca i d’altres il·lustres filòsofs dirien que
semblant conducta frega més la hipocresia que la sinceritat. Però, esclar, no
és el mateix parlar de crispació en termes filosòfics que polítics. La
política, diuen els polítics més intransigents, requereix un tarannà sense
massa escrúpols, al inrevés de la filosofia, més pròpia de tiquis-miquis que es
fan massa preguntes. A mi, francament, els intransigents no em fan el pes o, si
voleu que us ho digui més clar, no m’agrada tenir-hi tractes perquè sé que no
m’hi entendré mai i encara puc acabar amb una angina de pit si surto de
polleguera.
En definitiva,
en què consisteix la intransigència? Senzillament en no baixar mai del burro
per sistema. Tant li fan els arguments dels altres, perquè l’intransigent és
d’aquella mena de sords que no volen escoltar. L’intransigent no debat, sinó
que discuteix, que és molt diferent. Debatre sempre és sa i fins i tot
imprescindible per arribar a una entesa; en canvi, les discussions la majoria
de les vegades acaben en trencadissa. I no depèn del to de veu emprat, que
cadascú té la seva manera d’expressar-se i es pot debatre a crits i discutir
sense una paraula més alta que l’altra, sinó de la càrrega d’intransigència que
hi hagi pel mig. En definitiva, en què consisteix dialogar? A la meva manera de
veure, en asseure’t a la cadira de l’altre i posar-te el seu barret. ¿Com pots
comprendre els arguments de l’altre, si no et poses a la seva pell i mires de
palpar la seva sensibilitat? Partint de la base, que per cert només els
intransigents neguen, que la raó no la té ningú al cent per cent, sinó que està
repartida, el diàleg sincer hauria de servir no pas per posar en relleu les
discrepàncies sinó les coincidències. I l’entesa de veritat i duradora no es
pot fonamentar més que en un acord de conveniència que atengui les raons de
cadascú dels adversaris.
Jo sóc
polemista compulsiu, moltes vegades perquè inclús les pròpies conviccions
necessito contrastar-les amb les conviccions d’altres; per reforçar-les o per
relativitzar-les. I m’emprenya molt que em confonguin aquesta passió pel debat
intel·lectual, pel vici de discutir per discutir. Ara que encara estic tocat
pel clima que es va respirar a la darrera sessió del Parlament, en que la
intransigència va contaminar cadascuna de les bancades fins desencadenar una
crispació insuportable, voldria recordar de la meva època de tertulià
radiofònic, més enllà de les enganxades dialèctiques amb destacats polítics de
Ciutadans, la seva repetida actitud intransigent respecte a l’ús de la llengua
catalana en públic, quelcom similar al que passa en cada sessió parlamentaria.
En aquella tertúlia i participàvem, a part del moderador, quatre persones: tres
polítics de diferent adscripció i jo com a periodista independent. El
representant de Ciutadans, castellà d’origen però arrelat professionalment i
sentimentalment a Catalunya des de feia anys i que parlava el català
perfectament fora de micròfons, quan “actuava” emprava el castellà. Per què?
Home, jo no hi trobo cap altra explicació que per tocar el botet i fer palès
qui era el puto amo, amb perdó. I això tertúlia darrera tertúlia.
Recordo que un dia li vaig dir que encara que
només fos per cortesia amb els interlocutors potser li convindria debatre en
català. La resposta va ser continuar els arguments en la llengua de l’imperi.
Perquè la intransigència, al meu entendre, no era que preferís expressar-se amb
l’altra llengua oficial al territori, sinó que expressament ho feia per
recalcar la condició de superioritat d’una llengua sobre l’altra. Que és la
mateixa explicació de la seva intransigència lingüística al Parlament. Tant
se’ls en fot que aquesta actitud intransigent aboni la crispació. Anys enrere,
es va encunyar aquella dita amable pels altres catalans que va descobrir en
Candel a la burgesia nacionalisme d’aquest país: “de català n’és tot aquell que
viu i treballa a Catalunya”. Més endavant, es va “afinar” aquesta definició
afegint-hi: “i se’n sentin”. És ben evident que alguns que viuen i treballen a
Catalunya no se’n volen sentir de catalans. Malgrat el que ells diuen per
justificar la seva autoexclusió, no crec de cap manera que sigui perquè els
catalans els persegueixin a matadegolla; simplement es tracta de pura
intransigència, no sé si malaltissa o perversa, però intransigència fastigosa.
D’aquella que crea crispació. Que vagin en compte, però, que no els hi esclati
als dits, que és el que sol passar quan el diàleg s’impedeix per
intransigència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada