PROPOSTA DE REFLEXIÓ PER AVUI (divendres 13 setembre de 2019)
(continuació)
Qui lliga les mans als jutges? Evidentment les
llacunes, ambigüitats i mandra per part dels legisladors (parlamentaris)
d’adequar a la realitat de la vida el Codi Penal. A diferencia d’aquelles
taules de la llei que Jehovà va “dictar”, gravant-les en pedra picada perquè en
Moisés les imposés al “poble elegit”, la legislació de referència per als
jutges espanyols no és ni de bon tros el model de concreció i contundència que
eren els “deu manaments”. Ni el “no robaràs”, ni molt menys el “no mataràs”,
permetien interpretacions, atenuants o matisacions. O s’era culpable d’haver
mort o robat algú o no; ni les causes ni les circumstàncies podien servir
d’excusa per dosificar o inclús dispensar del càstig. Però amb el Codi Penal no
passa igual sinó que “concretar” resulta molt més complicat perquè el text
queda tan obert a interpretacions lliures i fins i tot temeràries, que sobre
fets pràcticament idèntics poden dictar-se sentencies contradictòries. És el
parenostre de cada dia als tribunals. I amb això no vull dir - Déu me’n guardi!
- que prefereixo unes normes tan estrictes i intransigents com les bíbliques
enlloc d’una reglamentació més flexible i tolerant, sinó que caldria que,
sobretot quan les lleis s’hagin de consensuar entre els representants de
diverses sensibilitats polítiques, no es deixessin tantes portes obertes per
complaure més o menys tothom i aconseguir tirar la llei endavant, encara que
sigui amb cridaneres imperfeccions i melics per lligar.
A la meva manera de veure, els legisladors, per tal de
rebaixar la sensació d’inseguretat ciutadana, a l’hora de posar-se mans a
l’obra haurien de contemplar i definir sense complexes ni cataplasmes, les
causes de la sensació d’inseguretat, les quals gosaria resumir en principi, en
quatre punts calents: penalitzar de manera efectiva i sense excuses la
reincidència; aconseguir que les presons serveixin de veritat per rehabilitar
delinqüents, preparant-los per retornar-los a la societat com a persones de
profit, perquè tinguessin una segona oportunitat d’ésser útils, enlloc de
facilitar, per desídia, per impotència o per manca de mitjans, que durant el
compliment de la pena es degradi encara més el delinqüent com a individu, i
surti de la presó més viciat, encoratjat i ensinistrat per tornar a delinquir
amb més coneixements que quan va entrar-hi; que es prioritzi com a eina de
reinserció social, a part del penediment imprescindible, rescabalar les
víctimes dels danys i perjudicis, acceptant voluntàriament participar en
programes de servei social d’interès comunitari, sota un control que no sigui
un simulacre i, finalment, evitar mantenir paràsits a la presó, a càrrec dels
im-postos dels contribuents, a forasters condemnats o pescats in fraganti
delinquint, sobretot si s’escau que són reincidents i a més a més no “tenen
papers”, activant sense contemplacions els mecanismes d’expulsió immediata, ja
que la generositat d’acollir d’immigrants sense discriminació per part de la
ciutadania, hauria de tenir com a justa contrapartida per part dels
beneficiaris que qui es passi pel forro la hospitalitat no és digne que se li
faci confiança i se li donin oportunitats, ja que seria tan absurd com que
després de cornuts paguéssim el beure.
Els parlamentaris tenen, doncs, molta feina
legislativa endarrerida si realment desitgen retornar a la ciutadania la
tranquil·litat de sentir-se en una comunitat passablement segura i sostenible
convivencialment, on la justícia no es trobi lligada de mans i peus per falta
de normes precises de conducta pel que fa a repressió legal de la delinqüència
i a la rehabilitació dels delinqüents, inspirades tant o més que en el Dret en
el sentit comú. I que de cap manera prevalguin les garanties processals dels
delinqüents sobre el legítim dret de protecció moral i material de les víctimes
que, en la majoria dels casos, avui se senten tan indefenses i vulnerables
després de patir una agressió i que massa vegades depenen de pastilles o de
professionals durant llargues temporades per superar les males experiències
viscudes en un moment donat. Tinc molt clar que una societat que no es doti de
legislació clara, concreta i rigorosa per garantir la seguretat dels seus
ciutadans, per molt que es vanti de ser democràtica, progressista i tot el que
vulgueu, si els seus parlamentaris legisladors no fan cas al que dicta el seny
del poble i maregen perdius enlloc d'estar per la feina, es una democràcia de
pela amb trenta. Perquè la mare dels ous de tot plegat és que tenim una classe
política, en general i de nord a sud, que no governa ni legisla, i quan ho fa
és pensant en el sexe dels àngels. Per tant, no donem només la culpa als jutges
de que els delinqüents abusin de les portes giratòries, ja que si no actuen amb
més contundència és perquè els legisladors ganduls no fan la seva feina
establint clar i català la llei.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada