Jo no sé
si serà una flor de primavera o tindrà un recorregut més llarg, però el cas és
que després d’escoltar al Papa de Roma declarar que: “Déu perdona a qui no creu
però obeeix la seva consciència”, o que: “ni com a creient es pot parlar de
veritat absoluta”, és evident que alguna cosa està canviant. La majoria de
religions, no només la catòlica, tenen homologat des de fa segles un sistema
infal·lible de mantenir la parròquia quieta: totes les afirmacions que
desperten recel perquè són poc creïbles es converteixen en dogma de fe. Francament,
sota el jou del dogma fa de mal viure i algunes persones ho han passat molt
malament consumint-se entre dubtes constants. I que l’aire del Vaticà s’està
airejant i que el tarannà del nou inquilí s’escampa com una taca d’oli, en dona
prova el recent nombrat secretari d’Estat quan s’atreveix a recordar una evidència
que tothom sabia però que ningú gosava dir en veu alta: “el celibat sacerdotal
no és un dogma i pot ser discutit, perquè només es tracta d’una tradició”.
Repeteixo,
no sé si aquests gestos de relaxament responen a una campanya de màrqueting per
augmentar la clientela o si van més enllà i defineixen un canvi de tendència
fruit de la reflexió i la convicció. Sigui el què sigui, que ja es veurà, el
cas és que me n’alegro molt que a la consciència se l’hagi reivindicat amb una
frase tan rotunda com la pronunciada pel papa Francesc. De fet, però, no es
tracta d’una novetat: un teòleg tan reconegut com Tomàs d’Aquino, ja fa molts
anys ensenyava que més valia obeir la teva consciència que a un superior. De la
consciència se n’han ocupat no només els homes d’església sinó molts
d’intel·lectuals. En Mirabeu escrivia: “si voleu triomfar, mateu la
consciència”. En Quintiliano afegia: “la consciència val tant com mil
testimonis” i en Publio Siro, ho rematava fent palès que: “no es pot tenir bona
reputació sense tenir bona consciència”. Per tot plegat, celebro que el Papa de
Roma allargui la mà als ateus afirmant que qui no creu en Déu es pot refugiar
en la consciència. Un cop de timó important en el plantejament doctrinal que
mantenia fins fa quatre dies Roma sota el bàcul de Ratzinger, per activa i per
passiva: que no hi podia haver una conducta moral recta si aquesta no es basava
en els principis fonamentals de la fe, tal com els definia la praxis catòlica.
Benvingut sia, doncs, el retorn al valor de la consciència!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada