Per fer una bona truita s’han de trencar uns quants ous, de la mateixa
manera que per entomar una reforma de la política de beques s’ha de començar
per una anàlisi honesta i pragmàtica: a ningú se li pot negar el dret a treure’s
una carrera però tothom ha de ser conscient que l’ensenyament superior té un
cost elevat i que no seria just que qualsevol que ho desitgi pugui matricular-se
a la universitat a benefici d’inventari. A la meva manera de veure, és irrellevant
on es situa la nota de tall per optar a una beca, ja que la qüestió és que es prengui consciència que qui vulgui estudiar
a costa dels impostos dels contribuents ha de tenir clar que les ajudes no són a
fons perdut i que, sobretot quant els recursos són minsos, s’ha de ser molt
exigent amb l’esforç i aprofitament de la igualtat d’oportunitats. La forma de
reglamentar-ho ha de ser objecte de consens i en la negociació es poden
defensar totes les fórmules possibles d’amortització de la totalitat o d’una
part de les beques, però en el ben entès que les ajudes s’han de retornar i que
els estudiants no poden decantar-se-la ni elegir carreres per caprici sinó amb
criteris de sostenibles. Quan la societat paga dels seus impostos els estudis
superiors d’una part dels ciutadans, almenys s’ha de procurar no engreixar les
files de l’atur formant titulats sense sortida, perquè algunes carreres tenen
overbooking assegurat.
La duresa de la crisi
econòmica ha acabat fent efecte fins i tot en un dels col·lectius que semblaven
més resistents a l’atur: els titulats universitaris. L’any passat a Espanya es
va tancar amb gairebé un milió (el 12,4%) de graduats superiors a la recerca de
feina en l’especialitat acadèmica que havien escollit. Es tracta d’una de les taxes
d’atur més altes entre universitaris a Europa, on la mitjana es situa en el
5,2%. El fet que la taxa d’aturats universitaris sigui més baixa que la dels
treballadors sense formació, no por servir de consol ni amagar el fet que una
part important d’aquests titulats no trobem feina per culpa d’una mala
planificació de les expectatives del mercat. I com que quan les aigües baixen
remogudes tothom mira de treure’n profit, resulta que s’estan escoltant propostes
més o menys raonables d’amortització dels recursos posats a disposició dels
estudiants, a partir de la llicenciatura i de l’exercici de la carrera. No
entrarem ara en el detall del “com” fer-ho perquè se’ns podria fer de nit. Però
una cosa és segura: les beques no es poden atorgar a fons perdut. Ara bé, si
les matriculacions no vigilen la demanda real de llicenciats pot passar com a
EUA: que els estudiants deuen 800.000 milions d’euros en crèdits concedits amb
la condició de tornar-los de mica en mica encabada la carrera, però com que el
mercat de treball no pot absorbir-los, el deute generat per aquest concepte
supera el de les targetes de crèdit. Això vol dir que totes les masses piquen i
que el dret a estudiar una carrera no és il·limitat ni arbitrari. Precisament,
es van inventar les beques per garantir que ningú que valgui quedi arraconat
per manca de recursos, però com deien els avis: on no hi ha mida ella mateixa
s’imposa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada