PROPOSTA DE REFLEXIÓ (dilluns 30 de
juliol de 2018)
El
“containering” no es tracta de cap esport de risc, com el puenting, l’escalada,
el barranquisme o el rafting, sinó d’una especialitat amb molt més de risc que
les esportives, entre d’altres raons perquè els que el practiquen ho fan per
força i, per tant, la referencia a l’esport comprenc que s’ho podrien prendre
com un escarni. Els esports de risc abans esmentats no són aptes pels que estan
més pelats que les rates, ja que per practicar-los no es pot anar amb una mà al
davant i l’altra al darrera, sinó que requereixen recursos que valen un ou,
entre material de seguretat o desplaçaments, sense entrar en més detalls. En
canvi, practicar el containering és de franc i a vegades s’hi surt guanyant
alguna cosa per anar allargant la misèria i és de proximitat, encara que no
sigui gaire ecològic; però no obstant s’hi pugui apuntar tothom, en realitat
només s’hi inscriuen els més pelacanyes dels nouvinguts i dels poca-roba del
país. Consisteix en escorcollar containers d’escombraries, utilitzant tota
classe d’eines casolanes, cabrioles o pilleries quan més imaginatives millor,
per aconseguir com a premi les restes en bon estat de menjar llençat per gent
massa tipa o andròmines avorrides per gent que té de tot i es pot permetre
prescindir d’allò que té massa vist, les quals a qui li falta de tot troba
útils i aprofitables. Normalment, els que competeixen en aquesta marató dels
miserables no ho fan per plaer, ni per fer exercici, ni per eliminar grasses,
ni per regular l’adrenalina, i encara menys per “realitzar-se” o per qualsevol
altra xorrada cretina, sinó que s’hi veuen abocats per pura necessitat, per
sobreviure remenant entre la porqueria per rifar-se les deixies del primer món.
Puc verificar com augmenta el cens dels condemnats a buscar-se la vida entre
escombraries observant les visites al container de sota mateix de casa: ahir
varen provar-hi sort una dotzena de persones, de totes les edats, tres d'elles
eren dones una de les quals enlloc de ganxos per remenar les bosses feia servir
una criatura que sostenia per les cames, de cap per vall, perquè pogués furgar
millor les bosses no violades encara pels caçadors de botins. I el més
depriment de tot plegat és que el que passa darrera dels que han abandonat la
recerca, encara hi troba quelcom de profit.
Davant
l’espectacle de centenars de persones fugitives de la misèria i la mort en els
seus països d’origen, que aclaparen la tranquil•litat de les nostres fronteres
i de les nostres platges, i que les autoritats responsables de fer alguna cosa
per resoldre amb serenitat i pragmatisme aquest problema, no se’ls acut res més
que escampar una mica per tot arreu, però sobretot per la Catalunya campiona en
solidaritat, l’eixam de migrants africans sense ofici, benefici, família ni
papers, que acabaran buscant-se la vida regirant containers, jo em pregunto si
a part de respostes per tapar forats en un moment donat, tenen també en reserva
plans B pragmàtics. De tota la vida, cada poble tenia més o menys un parell de
dotzenes de mendicants que paraven la mà per les cantonades cèntriques, a les
portes de les esglésies o, els més afortunats, aprofitant-se de la caritat de
benefactors “aconductats”. Però la pobresa que envaeix els ghettos urbans on
s’amunteguen els “sense res”, no s’estronca amb cataplasmes solidaris sinó
només amb programes que toquin de peus a terra, posant a disposició dels
migrants - l’eufemisme “nouvinguts” és una rucada friqui per emmascarar la
realitat -, habitatge digna i feina estable. Els pelacanyes només deixen de
ser-ho quan es poden guanyar la vida prou bé per cobrir les necessitats
elementals d’una persona i no dependre de la caritat, per molt ben intencionada
que sigui; ja que a ningú se l’ha d’obligar, encara que només sigui moralment,
a “estar agraït per deixar-lo viure”.
Per
tant, a la meva manera de veure, veig que pinten bastos per absorbir “en
condicions de garantir la seva autonomia econòmica” als milers de refugiats que
truquen a la nostra porta. ¿En què es basen no només el govern, sinó també
moltes onegés híper-ventilades, per apostar per l’acolliment sense restriccions
de forasters quan, si no es mira cap a un altre costat, de feina no n’hi ha
prou ni pels d’aquí i les ofertes de llars socials són una vergonya? De remei
per aturar la immigració esbojarrada, histèrica, embasardida i víctima de les
màfies només n’hi ha un: que el primer món, enlloc de contribuir per activa o
per passiva a bombardejar, explotar la riquesa natural, prostituir i fomentar
l’odi ètnic i religiós, protegir els dictadors i els senyors de la guerra, es
dediqui a reconstruir, a fer infraestructures com Déu mana, a incentivar la
inversió en llocs de treball, investigació, cultura i drets humans. El remei no
passa perquè el primer món aculli amb els braços oberts els que han de fugir
del tercer món, sinó perquè cap habitant del tercer món es vegi obligat a fugir
de casa seva per poder viure. El remei definitiu passa per eliminar els
conceptes tan fastigosos de “primer” i “tercer món”. De món només n’hi ha un i
tots hi hauríem de poder cabre gràcies, precisament, a la globalització. Si uns
taxistes poden paralitzar una societat, ¿no ens veiem amb cor els ciutadans del
primer món per obligar els seus dirigents a no seguir estrangulant les persones
del tercer món? Si creiem que això és impossible, els que creguin en Déu que
comencin a resar, perquè fins i tot els practicants de containering no trobaran
containers on buscar-se les engrunes de cada dia i, llavors, qui sap què
passarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada