PROPOSTA
DE REFLEXIÓ (dimarts 3 juliol 2018)
- Gudrun,
era la nena rossa i d’ulls blaus que el seu pare, Heinrich Himmler - mà dreta
de Hitler, inventor de la Gestapo i promotor de l’Holocaust -, exhibia en tots
el retrats oficials on apareixia al costat del Führer com un símbol de la
joventut ària. La nena tenia 10 anys la primera vegada que sortí en una
d’aquestes fotografies, era un dia de Nadal, formant part d’una de les moltes
campanyes de màrqueting d’aquella altra bona peça d’en Goebels, el geni pervers
de la propaganda manipulada. Perquè s’estigués quieta la nena, diuen que Hitler
li regalava nines i xocolatines, però la Gudrun confessava al seu diari que
tant li feien els regals, perquè a ella el que de veritat li agradava de sortir
a les fotos, era emmirallar-se en les botes polides com una patena del seu
pare. I mentrestant la Gudrun s’ho passava pipa deixant-se estimar com a
“princesa nazi”, una altra nena quasi de la mateixa edat, la jueva Simone era
deportada a Dachau i si bé ella se’n sortí d’aquell infern, els seus pares i
d’altres membres de la família Veil se’n feren la pell. Em preguntareu: ¿que
tenen a veure aquestes dues dones, l’una amb l’altra, perquè els hi dediqui una
reflexió aquest xafogós matí de juliol? Doncs que la setmana passada
compartiren ambdues espai als papers. La Gudrun Himmler, perquè fou enterrada
gairebé en la clandestinitat, a l’empara d’un cognom neutre com Burwitz, manllevat
per camuflar la ignomínia penjada del seu vertader. En canvi, les despulles de
la Simone Veil van ser dipositades amb tots els honors de l’Estat, al Panteó
dels Patriotes francesos il•lustres.
Però
el que m’ha cridat l’atenció periodística d’aquesta història i que vull
compartir amb vosaltres, és que enmig de molts altres detalls contradictoris en
les biografies d’aquestes dones, el més horrible de tots és com cadascuna va
gestionar allò que en podríem dir la seva i personal “memòria històrica”. La
Simone Veil, va consagrar tota la seva vida a superar els horrors i les pors
patides quan era una nena, reconstruint la seva vida sobre la base d’estar
sempre a punt per testimoniar sobre l’holocaust, perquè ningú se n’oblidés mai
més d’aquella tragèdia, i sacrificant tota la seva destacada activitat política
a evitar que mai es pugés tornar a reproduir aquella monstruosa bogeria. La
Gudrun, en canvi, mai va renegar del seu passat i es va dedicar amb orgull fins
el darrer alè a protegir amb diners i consols ex-nazis condemnats o en perill
de ser desemmascarats. Fins que va estirar la pota quasi als noranta anys, la
dona va negar aferrissadament l’existència de cap holocaust ni de camps
d’extermini ètnic massiu de jueus i gitanos, malgrat quan tenia 12 anys son
pare, que volia portar-la sempre al costat més com una mascota que com a una
filla, la va du de visita a Dachau, on en aquells dies s’estava en l’apogeu del
sòrdid i aberrant programa d'experimentació mèdica amb presoners. La nena
prototip de la raça ària, va escriure en el seu diari: “Avui hem anat a passar
el dia amb el papa al camp de concentració de les SS a Dachau. Ens van deixar
veure tot el que vam voler: els treballs de jardineria, les pereres i els
dibuixos a les parets que feien els presoners. Tot meravellós. I després ens
varen donar un bon dinar. Va ser molt agradable”. És possible que quedin més
exemplars humans com la Gudrum escampats pel món, amb el cervell girat i el cor
mort conservat en formol, però afortunadament n’hi ha molta més com la Simone,
de manera que el futur de la humanitat està garantit mentre procurem que pugin
més Simones que no pas Gudruns!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada