No sé qui se l’apuntarà el mèrit d’haver aconseguit que
una portada censurada perquè ningú la veiés, hagi acabat sent la més vista i
comentada del món. Suposo que no hi haurà massa candidats a penjar-se aquesta
medalla de l’esperpent, però encara que ningú doni la cara, a la història
d’aquest país de les meravelles i dels estirabots sempre hi constarà com un
dels grans nyaps dels espantaocells papa nates que “mangonegen” des dels
consells d’administració de les editorials de mitjans de comunicació, l’autonomia
de la feina professional de les redaccions. Els editors del setmanari satíric
“El Jueves” varen decidir fer la farina blana amb la monarquia i, per
suggerència àulica de qui sigui, potser de l’esperit sant, prohibir que mai més
cap portada es dediqués a fotre-se’n de cap membre de la família reial. “A les
planes interiors féu el que vulgueu, però a la portada ni parlar-ne” – sembla
que va ser la consigna editorial als ninotaires. Amb aquesta estirada d’orelles
als mandingues de la redacció, els capitalistes pensaven que quedarien bé amb tothom
amb la vianda al plat; però els ninotaires no es varen deixar comprar la
dignitat intel·lectual per un plat de llenties, i la portada proscrita que ells
havien parit la varen filtrar a la xarxa i a les poques hores la criatura que s’havia
d’avortar – una sàtira sobre l’abdicació del rei -, l’han conegut fins i tot a
la Xina, que ja és dir. Mai a través del
setmanari popular i iconoclasta dels dimecres hagués fet tanta fortuna un ninot
que acabarà sent antològic. De manera que el tret els hi ha sortit per la culata
als censors. Em pregunto si el ninotaire Fontdevila té dret a cobrar drets
d’autor, per les infinites reproduccions que tots els mitjans d’informació del
món n’han fet del ninot de la seva propietat, condemnada al quarto de les rates
pels inquisidors. Si el que es volia era emmordassar la llibertat d’expressió
d’un ninotaire irreverent i crític amb l’establishment, han quedat ben servits
i els que no volien caldo se n’han hagut d’empassar tres tasses. Deuen quedar poques
persones que no hagin tingut davant del nas la maleïda portada i centenars de milers,
que era impossible que hi accedissin com a simples lectors de “El Jueves”,
s’han petat de riure amb la difusió urbi et orbi de l’acudit a la salut del
rei. Valia la pena ensenyar l’orella tan maldestrament, una vegada més, la “marca
Espanya”?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada