Des del mitificat maig del 68, va semblar que les comunes
eren sinònim de llibertat i la moda del progressisme alternatiu es va escampar
com una taca d’oli arreu, des de la musica a la cultura, fins a l’estètica i als
models de societat, convertint-se en segell d’identitat dels aprenents de
revolucionari, que apareixien en cada nova generació. El fenomen, per
descomptat, no era nou en el fons sinó només en la forma, ja que l’atracció per
l’anarquia més o menys controlada ha estat una temptació constant per a la joventut,
des que el món és món. Però, curiosament, mai ha arrelat de forma definitiva en
cap societat perquè, en un moment o altre, la il·lusió - sovint més romàntica
que ideològica - de “viure al marge” s’anava decantant, sense premeditació, per
pura inèrcia, cap a la rebel·lia militant i la protesta permanent. I aleshores
era quan l’invent començava a grinyolar i els defensors de l’ordre, amb més o
menys mà esquerra, decidien tirar per terra el castell d’utopies. No obstant
això, la “societat convencional de la gent d’ordre”, mai acabava de convèncer
tothom perquè perdia oli i predicava el que no practicava, de manera que sempre
hi havia qui s’apuntava de nou a la utopia i bastia una altra experiència
alternativa que identificava “llibertat” – sempre es tracta del mateix mantra –
amb “autogestió”. Cada experiència alternativa durava més o menys en funció de
la paciència de l’entorn i del temps que la gent espectadora cregués de bona fe
que sent alternatiu s’era més solidari i més demòcrata, i es mirés amb simpatia
allò que “aquells nois" una mica estrambòtics i desguitarrats feien; però
a la llarga, sempre arribava el dia que, per una cosa o una altra, el bon
rotllo s’esquerdava. I a partir d’aquí, sant Quintin! A la meva
manera de veure, els moviments alternatius acaben com el rosari de l’aurora
principalment per dues raons: la primera, perquè encara que en teoria els
protagonismes personals estan mal vistos, si a l’assemblea despuntaven dos o
tres gallets de panses amb l’ego redemptorista desenvolupat, aviat el
col•lectiu partia peres; i la segona, perquè la gent que es considerava d’ordre
però tolerava els seus veïns alternatius, la majoria de les vegades per tenir
la festa en pau, s’adonava en un moment donat que “viure al marge de la
societat convencional” volia dir, també, “viure a la seva costa” i aquí és quan
aquest entorn tolerant deia: s’ha acabat el carbó!. Aquest canvi de tarannà de
l’entorn l’aprofitava l’establishment per esbandir la mosca collonera a la brava.
Però el problema esdevenia quan al endegar l’operació neteja a tall d’arrancar
naps aquesta derivava en conflicte d’ordre públic, en el transcurs del qual
tothom solia perdre els papers: els alternatius, permetent que els seus cosins
de “Zumosol” ho cremessin tot; la policia, actuant crispada i lligada de mans i
peus pel què diran, després d’entomar crítiques fessin el que fessin; els
veïns, que deien estar-ne farts de l’anarquia, enmig del sidral amagaven el cap
sota l’ala per basarda i els mitjans de comunicació, de tan imparcials com
volien aparentar se’ls hi veia el llautó, i presentaven l’alternatiu com un
màrtir o un bergant depenent de la seva parròquia. I d’aquesta manera anava
bullint l’olla. Però ara, a Sants, aquest cicle viciós ha canviat el pas,
perquè qui tenia l’obligació democràtica de prendre decisions s’ha acollonit
per la violència dels brètols de Zumosol i enlloc d'acabar la feina de neteja
com havia fet sempre la “societat d’ordre” en aquests casos, ha capitulat davant
els alternatius deixant parat tothom, inclosos els mateixos alternatius. Mala
peça al teler, francament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada