PROPOSTA DE REFLEXIÓ (dimarts 22 maig 2018)
- Les recents
irregularitats descobertes en sengles expedients acadèmics de polítics de mira’m
i no em toquis com la senyora Cifuentes o el senyor Pedro Casado, posen en
relleu quelcom que és una realitat més comú del que pensem i, per tant, no ens
hauria de sorprendre una mala costum - em resisteixo a emprar els qualificatius
del vici, pecat o corruptela -, més antiga que l’anar a peu: la pràctica de l’amiguisme
(altrament dit nepotisme). El mot "nepotisme" el vocabulari
català l’ha manllevat a l’italià, ja que la forma original de la paraula deriva
de “nepote”, quina arrel està repartida entre al llatí i el grec: “nepos” (nebot) i “ismus” (teoria o doctrina). A
l’Església Catòlica diuen que en temps reculats era freqüent que els clergues
acollissin en qualitat de nebots els fills il·legítims que tenien escampats i
alguns papes molt “humans” gosaren fer-ne cardenals a més de quatre,
dels seus nebots. Per exemple, els valencians Bórgia tant en varen abusar
d’endollar parentela bastarda a les empreses pontifícies, que els beneficiaris eren
coneguts genèricament com els “catalani” (assimilant catalans amb valencians).
Però aquestes són figues d’un altre paner, que no tenen res a veure amb la
versió descafeïnada però efectiva del nepotisme que, des de mitjans del segle
passat es va posar de moda, envaint la societat i sent l’embrió de
l’establishment: la recomanació. L’inconvenient que té és que no tothom serveix
per recomanar ni totes les recomanacions fan efecte, no se si m’explico.
El que no té volta de fulla, us ho mireu pel
cantó que vulgueu, és que sense bons padrins costa més esforç reeixir i algunes
portes, sense un cop de mà, restarien tancades tota la vida si no fos pels
aconseguidors que faciliten dreceres. Ja se sap que no hauria de ser així i que
no s’hauria de caure en el parany de passar davant dels altres gràcies a
favoritismes, però a l’hora de la veritat, qui es pot resistir a acceptar que algú
li faci de bo per arribar abans a la meta? Crec que ni s’ho plantegen molts dels
recomanats que estan fent trampa i, per aquesta raó, penso que em sobren dits a
la mà per comptar els que, en un moment donat d’angoixa per com es desenvoluparia
allò que es tenien entre mans, hagin deixat passar de llarg l’ocasió, per
exemple, d’aplanar-se el camí en una selecció de personal o un càsting, en la promoció
professional, en un concurs literari o àdhuc per saltar-se la tanda en una
llista d’espera del la seguretat social, gràcies a la intervenció discreta de padrins
oportuns. Tanmateix, perquè tingui èxit una recomanació calen dues coses: que
qui recomani no sigui un trist peix bullit o un simple fantasma, i que qui hagi
de concedir el favor estigui en deute amb qui recomana o especuli que sent
complaent amb el recomanador, aquest sempre li’n deurà una. Fa pocs dies rellegint
les memòries d’en Fabià Estapé vaig refrescar el tràfec d’influències i
recomanacions – avui per tu, demà per mi -, amb que en aquella del
tardo-franquisme s’amanien des de les oposicions a càtedres fins a la designació
de titulars de places en l’administració, i no se’n desprenia pas del relat cap
mena de crítica ni símptoma de mala consciència, ja que els que s’avenien a
participar en aquell joc de recomanar n’estic segur que el consideraven d’allò
més normal, potser per la senzilla raó que tothom que podia hi participava, per
activa o per passiva.
Però la qüestió és si tot plegat és ètic o reprovable,
si fer-se l’espavilat s’ha de considerar un mèrit o una taca moral. En els
ambients que descriu l’Estapé en les seves memòries sembla desprendre’s que la
línia vermella de la moralitat establia tàcitament que les recomanacions no
feien cap mal a igualtat de mèrits dels candidats. El problema, a la meva
manera de veure, es que quan la línia és tan fina, etèria i subtil, la temptació
de trepitjar-la i manipular-la es fa irresistible perquè en el fons tots som
humans, com deia aquell mal pagador per excusar-se. Qui sap, però, si pensarien
igual els recomanats i els que recomanen si s’adonessin que els que es queden a
la cuneta de la vida o marginats en una llista d’espera qualsevol perquè ningú
els va recomanar en el moment decisiu, són tan persones i qui sap si millors inclús
que les que guanyen gràcies al cop de mà d’algú amb influència. Per aquesta raó,
la Cifuentes, en Pedro Casado i tants d’altres espavilats triomfadors, defensen
panxa enlaire la seva innocència en base a que la recomanació i el tracte de
favor és quelcom tan normal i quotidià, que ningú pensa que sigui escandalós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada