PROPOSTA DE REFLEXIÓ (dimarts 10 abril
2018)
- Una escena que es repeteix cada dia mil
vegades, sobretot als diferents Caps d’atenció primària de la Sanitat Pública:
el metge esmerça minuts valuosos que hauria de dedicar a escoltar i
diagnosticar el pacient, en feines burocràtiques que podrien perfectament
derivar-se a personal auxiliar. Per què us proposo aquesta reflexió? Doncs
perquè es dóna la casualitat que ahir en vaig ésser testimoni de primera mà
d’una d’aquestes fastigoses rutines que ja s’han convertit en tan habituals,
que ja ni se’n parla, potser perquè ja es deixen per impossibles. Vaig entrar,
com us deia, a la consulta del meu metge simplement perquè volia renovar la
recepta electrònica caducada de la meva dona. El metge va anar per feina sense
torbar-se, perquè era conscient que tenia programat un bon matí de visites,
introduint al seu ordinador la targeta personal que en desbloquejava l’accés,
operació que va repetir vàries vegades en va, fins desenganyar-se: la màquina
no li reconeixia la identificació. Amb un gest malsofert, el bon home se’n va
anar a un altre consultori per provar si tenia més sort en un altre terminal,
mentre avisava administració del problema. Es veu que amb l’ordinador del
despatx contigu si que la targeta identificadora hi va fer tractes i amb un
retard de deu minuts llargs, entre anades i vingudes, el metge va aconseguir
imprimir la recepta quins terminis li havia demanat posar al dia. Quan vaig
encaixar amb el metge desitjant-li bon dia, em va fer una ganyota de resignació
que ho deia tot. En tornar a la sala d’espera, vaig veure que alguns pacients
consultaven el rellotge per descarregar els nervis. Encara sort que no m’havia
hagut de visitar...
Quan parlem de retallades en Sanitat ho
fem en sentit general i un xic abstracte, i sembla que tot s’acaba en un
escanyament financer que obliga a tancar alguna planta i puntualment quiròfans,
per equilibrar pressupostos; però no es tracta només d’això, sinó que per
fer-nos-en càrrec de la magnitud de la tragèdia, haurien de tastar els petits
dèficits quotidians i concrets de mitjans materials i professionals que es
viuen amb resignació en el dia a dia tant hospitalari com en centres
d’assistència primària, sense oblidar-nos de les urgències, dèficits que serien
molt més palpables i lamentables si el personal sanitari de tots els nivells no
els emmascarés amb una exquisida professionalitat. La principal diferència
entre una consulta mèdica privada i una de la seguretat social rau en el temps
que pot dedicar-li cadascuna al malalt. És tan important el temps que hom passa
explorant un malalt i escoltant com explica els símptomes, que fins i tot la
parròquia dels sanadors s’explica en el fet que “saben escoltar”, perquè en
medicina quatre paraules fan més bé que quatre potingues. Per descomptat que el
temps és or i la sanitat moderna disposa de mitjans de diagnòstic molt eficaços
per anar al gra, però la qualitat de la sanitat depèn també de que el metge
disposi de temps per tranquil•litzar el malalt, per respondre els seus dubtes i
angoixes. Si un malalt surt de cal metge tan angoixat com hi ha entrat, perquè
els protocols són tan estrictes que les visites s’hagin de ventilar a preu fet,
voldrà dir que la qualitat de la sanitat grinyola. I si a més a més del temps
taxat, una part de la consulta es crema en maleïda i eixorca burocràcia, apaguem
el llum i llestos! I qui surti el darrer, que tanqui la porta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada