PROPOSTA DE REFLEXIÓ (diumenge 18 març
2018)
- El president Rajoy,
arraconat a les cordes per la pressió ben organitzada al carrer pels jubilats
indignats, en seu parla-mentària va intentar sortir-se’n de les crítiques
traient-se de la màniga una carta marcada d’oportunisme, que va jugar com si
fos un as: retocar les pensions mínimes (sense mullar-se massa amb detalls ni
terminis) i millorar la base reguladora de les pensions de viudetat. L’aposta
no li va sortir bé, entre d’altres raons perquè se li va veure la de sota però,
sobretot, pel descarat xantatge implícit en la proposta: que li servís de
calçador per aprovar els pressupostos que li salvessin la legislatura. Ara bé,
deixant de banda la burda martingala, el senyor Rajoy i tots els seus escolans,
si realment volen apedaçar en serio el llençol de les pensions, han de començar
per distingir, sense cap mena de dubte ni de reserva, entre pensions
contributives – incloses les de viudetat -, i la resta de no contributives –
inclosos els complements a mínims -, deixant clar que les misses per a les
contributives han de sortir de les cotitzacions i si aquestes no fossin
suficients en un moment donat, tibar del fons de reserva i si tampoc n’hi hagués
prou, mitjançant un crèdit extraordinari sense agafar-s’ho per costum; mentre
que tot l’altre paquet de les no contributives ha de dependre exclusivament dels
impostos, i en cap cas recórrer al fons de reserva . Fet aquest aclariment indispensable
per centrar la qüestió tocant de peus a terra i no fer-se trampes al solitari,
hauria de quedar palès per a l’executiu del PP i pels que li vinguin al darrera,
que les contributives són les úniques pensions que tenen un dret adquirit a
mantenir el poder adquisitiu, incrementant-les anualment en base a l’IPC.
Aquest compromís entre treballadors i
Estat fou conseqüència directa de l’obligació solemne per Llei que treballadors
i patronals ingressessin, únicament a la caixa de la Seguretat Social,
cotitzacions que tècnicament tenien la consideració de “salari diferit”, ja que
no es “tocaven” mensualment a la nòmina, sinó que es reservaven per pagar les
pensions en curs, ingressant al sac de reserva l’excedent entre ingressos per
cotitzacions i pagaments per pensions. Tinguem en compte, però, que aquest fons
de reserva el va formalitzar el govern Aznar l’any 1995, tot i que d’excedents
se n’havien general – i de molt més importants que no pas avui -, des de 1965, quan el sistema de Seguretat
Social va entrar en vigor, excedents que varen servir per pagar vés a saber
quants capritxos i forats pressupostaris, que no tenien res a veure amb les
pensions. Amb què es varen petejar, doncs, els governants aquells excedents? No
em consta que cap Sindicat ni partit polític, durant la transició, se’n
preocupes; suposo que tenien tanta feina reclamant la devolució dels seus
patrimonis confiscats després de la guerra , que no els hi quedava temps per
ocupar-se del patrimoni dels pensionistes.
A la meva manera de veure, doncs, posar
en solfa el sistema de pensions requereix un consens general, ja que per molt
que fanfarronegi l’impresentable Rajoy que mentre ell remeni les cireres les
pensions estan assegurades, aquesta promesa és tan falsa i populista que posa
en relleu la poca-vergonya d’un polític a qui no li queda ni un bocí d’home
d’Estat i en canvi, per desgràcia, li’n sobra d’escalfabraguetes. Aquesta
reforma, com a base de partida, hauria de contemplar tres punts essencials, que
són del més pur sentit comú:
a)- Totes les pensions contributives haurien
de mantenir el poder adquisitiu automàticament, sense haver de mendicar aquest
dret cada any.
b)- Les pensions no contributives haurien
de permetre viure a totes les persones titulars amb dignitat, i s’haurien de fer
mans i mànigues per proveir-les mitjançant els pressupostos generals de
l’Estat, via política fiscal eficaç i equitativa.
c)- En quan a les pensions de viudetat, s’hauria
de distingir entre si el beneficiari acredita o no pensió pròpia. En el primer
supòsit, la pensió de viudetat hauria d’equivaldre, per exemple, al 60% de la
del cònjuge; en el segon cas, en que no es depengués només que d’ella, com a mínim
seria més just que representessin el 75% . Però en ambdós casos, repeteixo que en
tractar-se de pensions contributives, s’actualitzarien anualment en funció de
l’IPC.
Finalment, en el marc d’aquest consens
s’haurien de prendre sense tardança ni recança disposicions per garantir la plena
sostenibilitat del sistema, en base a:
- augmentar els ingressos per
cotitzacions, rebaixar l’atur, revisar les polítiques salarials retallades des
de la Reforma Laboral, en base a facilitar a les empreses l’increment de la productivitat
prioritzant la investigació en I+D, la modernització dels mitjans de producció,
l’accés a línies de crèdit amb criteris de suport a l’activitat productiva i
expansió comercial i no exclusivament usurers.
- reduir dràsticament les despeses
improductives de l’Estat en tots els departaments administratius, inclosa la
duplicitat de funcions i d’organismes i limitant a estrictes criteris
d’eficàcia l’existència de càrrecs de confiança remunerats.
-perseguir a mata-degolla el frau
fiscal, l’economia submergida, la corrupció, l’especulació i el tràfec d’influències,
procurant que en tots els casos de frau o de corrupció es prioritzi abans que
la condemna la recuperació al cent per cent de la totalitat dels capitals
estafats, sense contemplacions ni deixant eternitzar els procediments judicials
permetent que els presumptes culpables i els seus consellers legals abusin de
les garanties processals.
Què, quan ens hi posem?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada