CÀRRECS DE CONFIANÇA.- Costa de creure,
però encara hi ha ciutadans que tenen una visió romàntica de la política i
t’engeguen els gossos quan els hi senyales uns quants femers. Des que va ser
inevitable que les administracions púbiques es prenguessin el xarop de
l'austeritat a cullerots, molts polítics abans d’anar a dormir es rentaven la
boca per treure’s el regust a retallada i transparència, les paraules màgiques
que havien de conjugar i justificar dotzenes de vegades cada dia en públic i en
privat per fer quadrar el que feien amb el que predicaven. En aquest clima
estalviador per necessitat, els ciutadans més perepunyetes varen burxar una
qüestió tabú: què passava amb els càrrecs de confiança que a les
administracions públiques convivien amb els funcionaris de carrera i que, a
diferencia d’aquests, que tenen feina assegurada fins que estirin la pota, la
seva rectoria s’acabava quan el padrí polític que els hi havia proporcionat la
rectoria se n’anava amb els patracols a una altra banda? Tot i que no sóc dels
que van amb el lliri a la mà, he de confessar que sovint encara em quedo parat
repassant l’organigrama de càrrecs de confiança que tenen la menjadora parada
en diputacions, ajuntaments, governs autonòmics i, no cal dir-ho, al govern
central. Això representa, per dir-ho sense embuts, que quan parlem
d’administració pública no hem de comptar només els càrrecs electes i els
funcionaris de carrera, sinó que s’han d’incloure també els càrrecs de confiança
que els presidents, ministres, consellers o batlles busquen entre els de la
seva colla com assessors o executius personals de confiança, per assegurar-se
que ningú de fora els hi faci el llit.
A la Generalitat, quan el president Mas
va assumir el govern de mans del tripartit va prometre escabetxar en un 40% el
nombre d’assessors i càrrecs de confiança: és a dir, dels 218 que confessava
alimentar el tripartit en va indultar 130. En la meva supina ignorància
política sobre com es trafiquen aquestes qüestions administratives internes,
però emparat en el meu màster en sentit comú, em vaig preguntar des del blog si
realment els 130 que s’havien salvat eren imprescindibles o les seves responsabilitats
les podia assumir tant o més bé qualsevol funcionari de plantilla. El llavors
conseller Homs em va contestar indirectament, quan des del Parlament es va
vantar d’haver fer un estalvi “notable” de càrrecs de confiança. Sigui com
sigui, sense fer massa soroll, de mica en mica es van anar rescabalant el cens
d’assessors personals i quan l’administració Puigdemont va prendre possessió,
pràcticament s’havia “normalitzat” el número de càrrecs de confiança al de
legislatures anteriors. Exposant-me a que em titllin de demagog, no em puc
estar de preguntar-me quantes ajudes a la dependència, a les famílies nombroses
o als menjadors escolars no s’haguessin hagut de retallar si els càrrecs de
confiança s’haguessin esbandit de totes les administracions? A la meva modesta
manera de veure, doncs, mantenir aquesta espècie de paràsits és una vergonya, a
més a més d’un greuge comparatiu, mentre molts de jubilats, vídues o parats de
més de cinquanta anys s’han de buscar la vida gairebé pidolant almoina de la
solidaritat ciutadana, bastants d’aquests càrrecs de confiança mantenen fonts
d’ingressos professionals a banda dels públics. I que perdonin les molèsties.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada