I
sota cada rajola hi ha un poble, diuen. Per tant desenganyem-nos de fer
endevinalles sobre el capteniment de la gent que hi viu, perquè els món que
aixopluga cada casa està farcit de silencis, de secrets, de vergonyes, de
prejudicis i de complexos. La cara de la gent no expressa de portes enfora els
seus autèntics pensaments i encara menys els seus sentiments vertaders. Sempre
hi ha les excepcions que confirmen la regla, és clar; però en general la gent
tendeix a mostrar-se com voldria ser més que no pas com és en realitat. Com
sempre passa, no tothom dissimula com és, amb la mateixa elegància i simpatia:
uns es disfressen amb certa gràcia i d’altres, simplement, s’emmascaren. Per
tant no acabo de comprendre de quina tècnica es valen els que fan prospeccions
del tarannà de la gent i de les seves probables reaccions en un moment donat,
perquè em costa de creure que la gent sigui tan previsible i, molt menys, que
quan se l’entrevista per engiponar una enquesta sigui tan transparent i sincera
com per confessar-se sense embuts amb un desconegut a corre-cuita i, sovint,
per telèfon. Com és pot dir la veritat oculta en el món o la rajola de cada
casa, a una simple veu sense cara i ulls? Com a mínim caldria que tant
l’entrevistat com l’entrevistador es miressin als ulls, però les enquestes es
cuinen al microones enlloc de deixar que facin el xup-xup i reposin el temps
que seria necessari per treure’n el millor de cada ingredient de la cassola.
Els enquestadors es refien tant de la tècnica i dels mètodes d’avaluació que
tant se’ls hi fa això de que cada casa sigui un món, perquè parteixen de la
base que molta gent és tan permeable que, a fi de comptes, quan llegeixen els
resultats de l’enquesta els assumeixen com a científics i poques vegades
repliquen les especulacions, per la senzilla raó que ignoren què van respondre
els seus veïns. Després, sobretot en el cas d’unes eleccions, si l’encerten
l’endevinen i, en qualsevol cas, si la vessen molt sempre poden recórrer a
l’excusa de que cada casa és un món i que la gent mai es despulla del tot. I
com que aquesta és la realitat, ¿quina credibilitat mereixen unes enquestes
que, a la meva manera de veure, es fan més que per esbrinar la veritat del què
es pensa a cada casa, per marcar tendència i influir que a cada casa la gent
que no diu tot el que pensa, pensi de la manera que els hi diuen que pensa la
majoria? Tant li fa que es tracti d’un polític com d’un producte comercial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada