PROPOSTA
DE REFLEXIÓ (dilluns 10 setembre de 2018)
- Aquests dies, els casals i clubs de jubilats van a la
recerca de clientela per omplir aules i tallers destinats a grans persones que
una vegada retirades de la vida laboral mantenen les inquietuds i la vitalitat
de la joventut i volen reprendre aquelles aficions o il•lusions que havien
aparcat per diverses circumstàncies de la vida. Una part important d’aquest
col•lectiu es decanta per desenvolupar activitats manuals, però també n’hi ha
bastants que trien les artístiques, entre les quals destaca la pintura; potser
perquè pintar o dibuixar fou un dels primers impulsos que tingueren els humans
per expressar-se amb gargots a les parets de les seves primitives cavernes.
Fins que, en evolucionar i civilitzar-se, aquell grafisme primitiu es convertí
en una eina més perfeccionada per veure i fer veure totes les cares de la
realitat polièdrica del món en que vivien. El pintor sol tenir els conceptes
existencials més clars que no pas el científic, encara que sembli mentida,
perquè el pintor coneix bé els colors de la seva paleta que combina hàbilment,
mentre que el científic sovint no sap quin és el principi de la matèria que
pretén estudiar o definir. Una taca o una pinzellada de pintura, en canvi,
simplement deixada anar damunt una tela verge pot semblar una silueta llunyana,
indefinida, etèria, sense que calgui acostar-se-li amb una lupa per discernir
els braços, les cames, la fesomia o la roba que vesteix la figura. Penso que
perquè una pintura pugui considerar-se una obra d’art n’hi ha prou amb que
insinuï una impressió o una sensació, deixant a cada espectador la llibertat i
la gosadia d’interpretar-la subjectivament, segons el desenvolupament de la
seva fantasia i l’estat d’ànim.
Com
que la majoria de grans persones que agafen els pinzells a la vellesa no
pretenen pas treure’s un títol acadèmic sinó passar l’estona recreant des de la
imaginació o la inspiració sensacions indefinibles o, també, reproduint imatges
o paisatges a partir d’un model o d’una làmina, agafar els pinzells resulta per
elles l’activitat més escaient degut a que es tracta d’una pràctica artística
contestaria, ja que l’artista honest no pretén la immodèstia de captar
objectivament, tal com és, la realitat que trasllada a la tela, sinó que es
conforma deixant constància de tantes interpretacions subjectives de la
realitat com se li acudeixin. A la meva manera de veure, doncs, l’artista de
veritat no és aquell tocat i posat artesà que utilitza perfectament una
tècnica, sinó més aviat aquell desguitarrat i esperitat que se’n val d’un
mètode artístic per expressar la seva percepció personal, intransferible i
única d’un boci de naturalesa concreta o barrufada. En Modest Cuixart se’n
mofava, amb aquella sornegueria intel•ligent pròpia dels genis, de la feinada
dels artistes en general - i en aquest capítol, pel meu compte ens incloc també
als escriptors -, definint-la d’aquesta faisó: “els artistes pertanyen a la
casta social dels ganduls, que treballen cada dia de sol a sol”. La gent que a
la seva vellesa – el terme “gent gran” sincerament me la porta fluixa i la
utilitzo tan poc com puc o la substitueixo per “grans persones” -, agafa els
pinzells per realitzar una il•lusió de joventut ho fa sense cap finalitat
concreta de fama ni de lucre, sinó que s’hi posa a pintar amb tanta naturalitat
com l’ocell canta. Qui sap si és per aquesta raó, francament, que m’agrada més
la producció de les persones que en pintar volen experimentar amb total
llibertat fins on les porta la seva fantasia en un moment donat d’inspiració,
que no pas la d’aquells deixebles predilectes del mestre de torn, que es
limiten a calcar obedients làmines de naturalesa morta o de paisatges
embalsamats. No discuteixo si els resultats obtinguts seguint els consells
sensats dels mestres ortodoxes i acadèmics resulten més nets i polits, però no
em negareu que en aquest tipus d’obres clonades s’hi troba a faltar la gràcia
de la espontaneïtat, l’ànima de l’artista. En qualsevol cas, tant si es pinta
copiant com si es fa a la babalà estimulat des de la imaginació, per gran que
sigui l’artista se sentirà viu i en plenitud de facultats si ho fa amb
entusiasme. Pintar, escriure, cantar en una coral o fer manualitats, fins i tot
anant amb crosses són activitats que es poden practicar mentre es tingui el cor
jove.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada