De la mateixa manera que quan el motor
d’un cotxe rateja el portem al mecànic perquè passi un test de fiabilitat,
potser també s’escauria d’escanejar de tant en tant, la qualitat de la
democràcia que consumim, per assegurar-nos que aquell principi tan sagrat - la
democràcia és el govern del poble, pel poble i per al poble -, no s’ha degradat
o pansit amb l’ús, i es manté tan eixorivit com quan el van pastar,
precisament, a Atenes. Jo diria que la primera prova del cotó-fluix que delata
si una democràcia fa l’ànec, passa per saber si s’escolta amb respecte les
opinions i propostes de l’oposició i de la societat civil; és a dir: si es té
en compte el dret a dissentir, perquè si aquest dret ni s’escolta ni es
respecta, tard o d’hora es posarà en risc la convivència en llibertat. Tampoc
queda bé la democràcia, si en la segona prova del cotó-fluix es desprèn que el
programa amb que els partits es presenten a les eleccions, en tocar poder se’l
passen per l’arc del triomf; ja que allavonces enlloc de democràcia estaríem
davant d’una aixecada de camisa colossal. Si donem un cop d’ull als països que
confessen acceptar la democràcia com el sistema d’organització social menys
dolent, veurem que hi ha tarannàs pseudodemocràtics per triar i remenar; però
també ens adonarem de seguida, que en general, no se la considera a la
democràcia com un valor absolut, sinó més aviat com el sistema més presentable
per aconseguir el poder sense violència. Ara bé, el problema d’avui dia, és que la gent es lleva cada matí
convençuda que viu en una democràcia i massa sovint s’adona en arribar el
capvespre que, en realitat, està vivint en un miratge on que cada músic interpreta
la partitura per lliure i tot sovint desafina.
A la meva manera de veure, encara una
part de la societat dirigent no s’ha superat del tot aquell dilema que a meitat
dels seixanta plantejava cruament el “The Washhigton Post”: “el quid de la
qüestió no és si la majoria ha de decidir, sinó “quina classe de majoria” ho ha
de fer”. A casa nostra, quan les primeres flamarades del post-franquisme
envaïen el carrer de joves reclamant pel broc gros llibertat i democràcia, un
lliberal ponderat com Trias Fargas s’estripava les vestidures i els hi retreia:
“la democràcia serveix per evolucionar, no pas per revolucionar”. El tercer
capítol de la prova del cotó-fluix de que parlem, consisteix en determinar si
els polítics se senten més còmodes governant amb una majoria absoluta que no
pas havent de pactar. En els països que es consideren avançats molesta el
concepte de majoria absoluta, perquè opinen que la tirania d’una majoria
monocolor pot ser pitjor que una dictadura.
Ja
n’arriba a ser de complicat, doncs, això de la democràcia! Per aquesta raó, no
m’agraden els experiments i li compro a l’Albert Camús, allò tan encertat que
un dia va escriure sobre un assumpte tan delicat: “demòcrata és aquell que
admet que l’adversari sempre pot tenir raó i, per tant, el deixa explicar sense
interrompre’l, i accepta reflexionar sobre els seus arguments”. I és que la
democràcia no es redueix a “un home un vot”, i a que els que siguin més
decideixin sobre les minories. Aquesta democràcia, com diria en Borges, “seria
només un esperpent estadístic”. Tanmateix, és un fet que a causa del descrèdit
dels partits polítics tradicionals, sembla com si les rengles del poder es prendran
cada vegada amb més força per la via de plebiscits recolzats per l’opinió
pública “on-line”: grups de pressió i lobbys (“mercats” inclosos); col•lectius
d’indignats instrumentats per vés a saber qui o desguitarrades i anònimes
xarxes de escalfa braguetes des d’Internet. És aquesta la mostra genuïna del
“poble” que la democràcia té d’emparar? O, dit d’una altra manera, és aquest
“poble” qui salvarà la democràcia?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada