divendres, 6 de febrer del 2015

A LES DONES ELS HI QUEDA MOLT DE CAMI PER CÓRRER

És evident que ha plogut molt des que el savi Aristòteles deia als seus deixebles que “s’ha de considerar la condició femenina com una deformitat”; però tot i que en el món occidental la dona s’ha guanyat - gairebé sempre a cops de colze perquè no han tingut res de franc -, un reconeixement social que era impensable només fa un segle, en plena campanya sufragista, encara queda molt de camí per córrer perquè la igualtat d’oportunitats estigui generalitzada. I no s’hagi de reivindicar, per exemple, la paritat cada dos per tres, com si aquest fos l’objectiu final, quan el que fóra normal seria que a iguals mèrits iguals oportunitats sense entrar en qüestions de gènere. Ara bé, a occident mateix i ja no diguem en la resta del món, la dona continua sent un zero a l’esquerra o una cosa pitjor. I la majoria de les vegades això passa sota la benedicció de la religió corresponent. Sovint se’ls hi retreu a algunes religions que tinguin un capteniment tan tancat, sobretot a l’islamisme. Però cal no oblidar que el cristianisme tampoc porta la cara neta, ja que el respecte a la condició de dona, ja començà a anar de gairell quan sant Pau es carteja amb els Corintis i els prevé: “les dones no poden badar boca, en cap reunió pública”.  
Una altra patum com sant Agustí, deu segles després del cop de roc aristotèlic a que em referia al principi, afegia llenya al foc: “considerada aïlladament, la dona al contrari de l’home, no està feta a imatge de Déu”. I a setciències com Erasmus de Rotterdam, no els tremolava la mà quan escrivien ximpleries semblants: “les dones sempre seran dones; és a dir, tocades del bolet”. Fins i tot Lutero, que ha passat a la història per protestar, va ficar-hi cullerada escampant bestieses tan cruels com aquesta: “encara que les dones s’esllomin treballant o morin de part, no passa res; viuen per treballar i parir”. I aquell il•luminat d’en Nietzsche que els intel•lectuals citen a cada pas per fardar, va dedicar en la seva obra de més renom, Zaratrusta, una bajanada que no se li ha retret mai: “Si surts amb dones, no et descuidis del fuet”. I la delicada floreta que era Lord Byron, aclaria sense que li demanessin quin era el paper propi de la dona en la societat victoriana: “les dones s’han d’ocupar de la feina de la casa; se les ha d’alimentar i vestir bé, això sí, però no cal que tinguin cap paper actiu en societat. És convenient que sàpiguen un xic de religió per anar dretes, però no cal que perdin el temps ni amb la poesia ni amb la política. Que practiquin la musica, que aprenguin el ball de saló i que es dediquin a llegir llibres devots o de cuina; amb això ja en tenen de sobres per complir amb la seva funció”. Per cert, un dels escriptors del segle d’or espanyol - d’aquells que els frares amb qui la meva generació va deseducar-se després de la guerra ens venien com un geni, Fra Luis de León -, en va dir una de tan grossa, que no sé pas si cap barroeria la podria superar: “Si les llàgrimes de les dones poguessin fecundar la terra, de cada gota en naixeria un cocodril”. I, finalment, no ens oblidem de la contribució il•lustrada de poetes tan fins com Shakespeare, que no s’avergonyien de donar consells d'urbanitat als seus contemporanis: “si una dona et parla, li has de somriure; però no car fer-li cas”.
Em sap greu de reconèixer que de caure en aquests menysteniments il•lustrats a les dones, no se n’escapaven pas els intel•lectuals catalans. No sé si el considerat en la seva època un progressista arrauxat, el lletraferit Prudenci Bertrana, s’hagués atrevit a signar avui allò que va gosar escriure el 1914: “... també baix el punt de vista de la moralitat, la dona resulta útil. Sense cap mena de recança es deu afirmar que ella contribueix a fer que l’home no s’entregui a aberracions antinaturals. Suprimiu la dona, i el món serà una immensa Sodoma, on les infàmies més grosses seran comeses i celebrades. Davant d’aqueixa missió noble i determinada de la dona, no s’entén com els austers s’escandalitzen de certes actituds ni de certes costums. Tot lo que pugi fer la dona per atreure l’home, és en bé de la mateixa moral social. Endemés, la dona estimula a viure i a treballar. Se l’ha de mantenir, i per mantenir-la, l’home viu i treballa”.

En fi, com diuen els castellans, “en todas partes cuecen habas”, que vindria a ser  semblant a que qui estigui lliure de culpa que tiri la primera pedra. I per posar en relleu estupideses com aquestes, no cal esperar al dia de la dona. Ni tampoc seria cap disbarat aprofitar el cap de setmana per disculpar-nos per la part que ens toca

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada