Les targetes “b” de Caixa Madrid han
fet dimitir quasi una desena de polítics i sindicalistes per embutxacar-se, en
alguns casos més d’un quart de milió d’euros per barba, i no haver-los declarat
a Hisenda. Aquesta bomba de rellotgeria l’ha fet esclatar sota el nas del
ministre Montoro la fiscalia anticorrupció – vés a saber per quina
maquiavel.lica coincidència, precisament ara-, i ja te’ns el govern en pla
justicier decretant una investigació histèrica sobre l’ús abusiu de targetes
opaques, per part de membres de consells d’administració i alts directius
d’empreses públiques i privades. Jo crec que suposen que amb aquesta mesura tan
“exemplar” els ciutadans pelacanyes, tips d’estrènyer-nos el cinturó per pagar
el rescat de bancs i polítics malbaratadors de fons públics, reconeixerem l’esforç
del govern per improvisar unes investigacions que arriben amb anys de retard, i
que pretenen esmorteir responsabilitats pròpies engegant el ventilador a tota
pastilla. Fa quatre dies els bocasses de sempre es van esquinçar les
vestidures, fent grans escarafalls perquè mig centenar d’alcaldes catalans
havien cobrat en concepte de dietes quatre rals de la Federació de municipis,
però quan els diners petejats en capricis són tan importants que no els arrepleguen
ni en una dotzena danys els treballadors rasos o els funcionaris de quart escalafó
d’aquest país, ho maten amb quatre dimissions per distreure el personal del
fons de la qüestió: que es tornin els diners indegudament pagats per empreses
públiques o rescatades amb fons públics i es paguin els interessos i les multes
corresponents, des de demà mateix. Aquest sí que fora un escarment per creure
en la voluntat de regeneració i no pas pura comèdia de cara a la galeria. D’altra
banda potser que comencem a fer unes quantes preguntes directes, perquè no ens
prenguin per imbècils. Per exemple: ¿Hisenda no en tenia ni idea que aquesta forma
de complementar amb “extres” camuflats darrera l’opacitat de "targetes
blak," era una pràctica habitual? A cada nou cas de corrupció – i no es
pot qualificar d’altra manera que persones amb sous i honoraris oficials ja en
tenien més que de sobres per sopar dues i tres vegades, es “deixessin estimar” per
arrodonir els ingressos –, se li sol treure importància amb una excusa matussera:
“no n’hi ha per tant, tothom n’estava al cap del carrer!”. ¿Qui ho sabia? ¿Potser
aquells consellers de les Caixes – polítics, sindicalistes, empresaris i patums
de la societat civil, en compliment dels estatuts socials -, que pels seus
serveis, en teoria gratuïts, percebien un “sou diferit” en forma d’aportacions
generoses a un pla de jubilació a termini de 10 o 12 anys per estalviar-se
tributacions? ¿És veritat, per exemple, que en un moment donat als consellers
institucionals de “La Caixa” se’ls van oferir accions de Criteria, finançades
amb un crèdit més que tou perquè també se sentissin estimats? En resum, ¿quants
dels personatges més que ben pagats en aquesta societat hipòcrita en que vivim,
no té o ha tingut ingressos opacs que no ha declarat a Hisenda? Com es diu en
castellà, “a nadie le amarga un dulce”. El problema és que mentre uns quants
milers de privilegiats troben diners sota les pedres sense donar ni cop, la
majoria dels ciutadans piquen pedra cada dia i no arriben a fi de mes. A la
meva manera de veure, doncs, permeteu-me que us expliqui una teoria sobre la
conducta humana en general i sobre la qüestió de la corrupció en particular.
Així com moltes vegades el concepte que transcendeixi d’un personatge depèn de la
sinceritat del seu biògraf, la diferència entre ser considerat corrupte o persona
respectable consisteix en si l’enganxen in fraganti. I no fem amb el cap que
no, perquè la majoria de vegades que s’enganxa un corrupte, fins el dia abans
donava lliçons de moralitat, prova que no tenia cap mala consciència ni per
predicar allò en que no creia, ni per riure's del mort i de qui el
vetllava.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada