diumenge, 16 de setembre del 2012

PROPOSTA DE REFLEXIÓ SOBRE LA VAGA DE DEMÀ DEL TRANSPORT PÚBLIC


            Demà el país es col·lapsarà degut a una fórmula inèdita de tocar la pera a tots els ciutadans: aturar tot el transport públic d’una tongada – metro, bus, serveis de rodalies i regionals de Renfe i, en menor incidència, els ferrocarrils de la Generalitat – en una àrea geogràfica on s’hi belluga una població de cinc milions de persones, dos terços del cens de Catalunya. La causa de la vaga es protestar per la retallada de la propera paga extra de Nadal, una bona raó sens dubte per fer palesa la indignació dels treballadors. Deixant de banda si aquesta collada a la ciutadania en general és o no desmesurada i legítima, la qüestió principal és si servirà d’alguna cosa més que per a desfogar-se els que hi participaran.

            L’objectiu d’una vaga tan severa és, per definició de llibre, aconseguir que la patronal es faci enrere d’alguna determinació que perjudica els treballadors i que no s’ha pogut resoldre de cap altra manera. Però la vaga de demà, tot i que la indignació que la motiva sigui justa, no farà que els treballadors recuperin la seva paga i, en canvi, possiblement encara empitjorarà més la situació de l’economia en general i la de la butxaca dels vaguistes en particular. Tots els treballadors quines nòmines depenen dels pressupostos públics ho tenen magre en un país on la caixa està buida; per aquesta raó potser la indignació s’hauria de canalitzar per altres camins menys destralers i, de ben segur, més efectius. Denunciant, per exemple, amb noms i cognoms les estructures burocràtiques improductives que debiliten la rendibilitat de l’explotació d’un servei públic imprescindible. I, per extensió, posar en relleu amb energia tots els òrgans duplicats de l’administració pública que només es mantenen per interessos polítics, en quines despeses inútils comença el llast que impedeix la sortida real de la crisi.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada