Si
m’hagués de guanyar la vida com a comissionista de vendes d’ètica no em faria
pas la barba d’or perquè, malgrat tothom en parla meravelles de l’ètica ningú veus
que en compri ni n’acapari, com si fos un producte de primera necessitat com va
passar amb el paper higiènic en ple histerisme del confinament, per exemple. D’endur-se’n
a casa uns quants petricons, per si de cas, res de res. Qui sap si aquesta
manca de requesta per la filosofia en general i per l’ètica en particular es
deu a que els personatges que han estat responsables de les principals crisis mundials
en els darrers anys, fanfarronejaven d’ésser uns cracs en ciències econòmiques
i polítiques però, en canvi, passaven de les humanitats i, per tant, encara que
eren capaços de trobar arrels quadrades en qüestió de segons, anaven coixos en
valors humans. De fet, des del darrer terç del segle passat a qui es decantava
per fer humanitats, llengües mortes incloses, a l’Institut se’l miraven de
reüll, com si fos una rara avis, quasi un alienígena; una moda o tendència
aquesta de marginar a l’ostracisme acadèmic assignatures com l’ètica,
francament fou dissortada al meu parer perquè quan la societat prioritza la branca
de ciències a la d’humanitats, a la llarga es deshumanitza i tard o d’hora pateix
una crisi de valors.
Precisament,
jo diria que el dèficit d’ètica té quelcom a veure amb que, enmig d’una crisi
com ara la sanitària, la primera víctima en sigui la veritat, la transparència
informativa. No sabria explicar quina és la raó, però en temps de trasbalsos
importants tinc observat que s’instal·la entre els establishments de tots els països,
amb més o menys perversitat, una mena de cultura de la por a la sinceritat que
converteix la curiositat intel·lectual o periodística en sospita, la crítica benintencionada
en acusació, les conviccions en dogmatismes i els debats democràtics en inductors
i manxaires d’hostilitats i linxaments polítics i morals.
I suposo que també degut a
que l’ètica va de capa caiguda, la classe dirigent d’arreu, independent de la seva
ideologia i creences, s’abona a mantras populistes com “nosaltres primer i
després la resta” o “tothom és culpable fins que es demostri el contrari”, que
semblaria inversemblant que tinguessin recorregut en el marc obert i en teoria lliure
d’un món globalitzat; però, vet-aquí que no, que han fet forrolla entre uns tipus
de governants que serien feliços veient que renunciem a viure d’acord amb un
ordre de valors ètics per convertint-nos en un ramat d’ovelles manses a les
seves ordres i dòcils als seus capricis. En ple apogeu de la globalització, als
governs els hi va agafar la dèria de controlar les vides i els moviments dels
governats, valent-se de mitjans telemàtics sense escrúpols; però, quan han
esclatat les dos darreres crisis de certa envergadura, el problema ha resultat
ser que molts d’aquests governs eren incapaços de controlar-se ells mateixos
els excessos d’intervenció en la privacitat.
Tanmateix,
tampoc gasten ni una unça d’ètica aquells polítics – als mediterranis en
general i als espanyols en particular en aquesta matèria ningú no els hi ha d’ensenyar
res -, que amb mentides volen encobrir les coses que van malament i fer veure que
no en mai en saben res dels nyaps i bunyols comesos per llurs administracions. Els
efectes de la mentida en política acostumen a tenir sempre conseqüències greus en
la vida dels ciutadans, la primera de les quals un sentiment de rebuig envers comportaments
opacs en qüestions de dimensió pública. Qui sap si aquesta és, precisament, la
raó per la qual els ciutadans – escarmentats, escandalitzats i estomacats -, cometen
el gran error de considerar que la mentida és consubstancial amb la política, patint-hi
cada cop menys ni fer-ne escarafalls.
Però el súmmum o la
perversió de la mentida política, i per tant de la falta d’ètica, esdevé quan
els polítics pretenen amarar de legitimitat les seves mentides o mitges
veritats, excloent i desqualificant els seus adversaris amb l’argument que són
més mentiders que ells. I tu, més! No us sona aquest retret, escoltat centenars
de vegades, inclús en seu parlamentària? A la meva manera de veure, francament,
potser ens convé rellegir algun clàssic que ens recordi, com en la novel·la d’en
Chesterton que estic acabant, quelcom que en Platón o en Sòcrates repetien als
seus deixebles, perquè és una veritat més vella que l’anar a peu: “el que importa
és allò que els homes tenen en comú, no allò que els separa”. Si aquest
principi ètic prevalgués avui al Congrés dels Diputats potser ens estalviaríem,
per enèsima vegada, l’escàndol d’uns polítics enrocats en defensar els seus
miserables interessos de partit enlloc de trencar-se les banyes per aconseguir
allò que convé als ciutadans. Com diria el meu avi, ja tenen ordres d’anar a
fer punyetes tots plegats!
NOTA DE SERVEI: Des que vaig tornar a reiniciar
el blog, coincidint amb la declaració de l’estat d’alerta, i després d’un llarg
parèntesi d’inactivitat després de vuit anys d’escriure pràcticament una reflexió
diària, durant el confinament he fet pocs dies campana. La setmana passada vaig
intentar unes mini-vacances però tot el sarau dels rebrots de la covid-19 em
varen decidir a tornar-hi a dir la meva. Però estic esgotat i em convé agafar-m’ho
amb calma perquè ja no sóc de la primera volada, de manera que si les coses no
empitjoren i ens tornen a tancar a la gàbia, baixaré la persiana del xiringuito
fins a la marededéu d’agost. Sigueu i sentiu-vos feliços i no oblideu de de
resistir aquesta merda mantenint la distància social, posant-vos el morrió
encara que us faci basca i rentant-vos les mans sovint. Adeu-siau macos i
maques!
A LA MEVA MANERA
DE VEURE tabrilde@blogspot.net
NO ENS DEIXEM PRENDRE
MAI EL DRET A PENSAR I DIR EL QUÈ PENSEM.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada