dimecres, 15 de juliol del 2020

PERQUÈ NO S’ENVERINI MÉS LA RELACIÓ CATALUNYA/ESPANYA CAL AMNISTIA I “CLARITY ACT”


            Si no s’espatlla res ara que cada dos per tres hi ha trencadissa, és possible que abans d’acabar juliol es reuneixi la taula de diàleg entre governs. Va ser la moneda de canvi dels republicans per recolzar la investidura de Pedro Sanchez i per no quedar-se’n al marge, el president Torra i els seus acòlits varen exigir que els comensals no fossin partits sinó governs; però, entre naps, cols i xirivies, aquesta patata calenta se l’estant passejant dels uns als altres perquè, en realitat, no saben com pelar-la. Pels republicans, és la seva aposta política, el roc a la faixa per recuperar el lideratge del procés; però, la guàrdia pretoriana de l’home de Waterloo no se’n refia un pèl que serveixi per res fer-la petar amb uns mesells espanyols que no saben fer barrila i que només pensen en esclafar pel cap dels catalanets l’article 155, en quan “tornin a fer” coses lletges. I malgrat per raons de conveniència no ho gosin dir així de clar, estic segur que no els faria res de trencar el plat bonic dels republicans; el fet és que per asseure’s a la taula del presumpte diàleg el president Torra pretén condicions difícils d’entomar pel socialisme jacobí, per molt que el camaleònic Pedro Sanchez estigui disposat a empassar-se tots el gripaus del món, escalfant les braguetes que faci falta per guanyar temps festejant amb els republicans i els ciutadans alhora.

Però el problema és que de temps cada dia en queda menys i la situació cada cop està més corcada, per no dir podrida: les constants topades per qualsevol atac de banyes entre partits espanyols o institucions de l’Estat amb la Generalitat fan palès que s’aprofita tot, des de les dues bandes – inclosa la gestió de la pandèmia –, per fer-se la punyeta i amargar-se la vida mútuament. Per aquesta raó, pregunto si no seria el moment de desbloquejar un diàleg entre sords, proposant que la cèlebre taula del diàleg acordi com a punt únic consensuar una llei de claredat semblant a la canadenca, que va resoldre el conflicte quebequès i en la qual es va emmirallar el sobiranisme escocès per acordar amb Londres un referèndum enraonat. De fet, aquesta suggerència no és nova: era una proposta que va fer al Parlament de Catalunya, l’octubre de 2018, el diputat Noet enmig d’un batibull considerable degut a les manxiules d’una oposició que, aprofitant-se de la vergonyant desunió interna dels parlamentaris independentistes a l’hora de tirar endavant la promesa electoral de “fer república”, fruïa d’allò més amb les miserables rebequeries de criatures malcriades entre els tres socis principals del govern del JxS: republicans, ex-convergents atabalats i talibans puigdemontistes.

En aquell peculiar ambient polític de dos anys enrere, la proposta del diputat Noet va ser una de les poques coses sensates que es varen escoltar aquell dia al Ple, però des de l’arrogant bancada del govern li’n feren un cas com un cabàs, no perquè el diputat no mereixés que li fos considerada la iniciativa, sinó simplement perquè aquesta es presentava des dels escons de la sucursal catalana de Podemos, motiu suficientment excloent perquè als “puristes” del sobiranisme no els hi fes ni fred ni calor i anés de dret a la bassa. Espero, doncs, que a ningú li sàpiga greu que ho retregui avui: al cap i a la fi és història passada, una assignatura que en aquest país, per desgràcia o per pena , molts no l’aprovaran mai mentre prefereixin memòria de peix per allò que no els convé recordar-se’n.

            I és no és que anés tan desencaminat el diputat Noet, quan va proposar clonar la “Clarity Act” posant-li marxeta catalana. L’Estat canadenc tenia amb els quebequesos un conflicte polític tan enverinat com el que enfronta Espanya amb Catalunya avui dia, i fou gràcies a un primer pas intel·ligent com “la llei de claredat”, que no  varen arribar a les mans. Bàsicament, aquella llei establia, en primer lloc, que ni el Quebec ni cap altra província canadenca tenia dret a executar unilateralment l’autodeterminació ni la secessió, sinó que aquestes qüestions s’havien de negociar amb l’Estat; en segon lloc, que Quebec podia convocar un referèndum per decidir el seu futur a partir d’una pregunta inequívoca, que no destorbés la seva interpretació amb ambigüitats i donés pas a un procés negociat d’independència beneit per una majoria social clara fefaent. L’escenari polític i el clima que es respirava al Quebec, certament no s’assembla gaire al nostre, començant perquè els polítics que pilotaven el procés no varen oblidar mai, al revés dels d’aquí, que cap sentiment secessionista no val un pèsol si no és percebut pels ciutadans com a legítim i està recolzat per una majoria suficient i prou sòlida perquè no pugui capgirar-la un canvi de truita, quatre dies després.

Tanmateix, liderant l’Estat hi havia estadistes amb cara i ulls i no aprenents de bruixots, com passa a Espanya; raó per la qual, des del Canadà no es varen tancar mai les portes a enraonar de bona fe sobre l’autodeterminació del Quebec, ja que eren conscients que si estripaven les cartes, perseguint o engarjolant independentistes, sortiria mal parada la seva imatge internacional i la credibilitat democràtica del país. Però, sobretot, perquè havien entès que fer les paus interessava més al propi Estat que no pas als rebecs, doncs ni el més ben cepat dels cossos pot suportar el desgast d’un furóncol revenxinat al cul. Per tant, si els polítics espanyols tinguessin autèntic sentit d’Estat farien creu i ratlla amb valentia d’un passat galdós mitjançant una amnistia, sense reserves ni rocs a la faixa, ja que no es possible asseure’s a taula per fumar la pipa de la pau, mentre un dels interlocutors arrossega un llast de presos polítics, d’exiliats i de processos polítics-penals en dansa, que poden durar mesos i mesos a tancar-se. Són massa furóncols junts, per tenir el cap despert.    

A LA MEVA MANERA DE VEURE tabrilde@blogspot.net 
NO ENS DEIXEM PRENDRE MAI EL DRET A PENSAR I DIR EL QUÈ PENSEM.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada