dijous, 16 de juliol del 2020

QUÈ N’OPINARIA PEDRO I PONS DELS METGES DE CAPÇALERA TELEMÀTICS?

            Aquell inefable metge de capçalera que fou Agustí Pedro i Pons va escriure: “... el diàleg tradicional del metge amb el malalt és encara la base essencial de la nostra professió.” En qualsevol cas, però sobretot en casos difícils, aquest metge mai es refiava només dels historials clínics que li amanien els seus ajudants, ja que considerava imprescindible “palpar” i “auscultar” ell mateix el malalt, asseient-se al seu costat i escoltant-lo expressar directament “on li feia mal” i les sensacions que l’angoixaven. El seu mètode va fer escola i molts metges de la seva generació l’aplicaven al peu de la lletra convençuts que era el més respectuós i eficaç per al pacient; un d’aquests metges fou l’entranyable Ramón Fina, de Figueres, que feia les visites domiciliaries en un dos cavalls de color groc i recordo que no li recava pas passar-se per la capçalera del malalt dos o tres vegades al dia, si convenia. Tinc curiositat per saber què n’opinarien, tant ells dos com tants d’altres metges, de com ha anat degenerant el concepte “metge de capçalera” en l’assistència sanitària pública, fins al punt de que ja vagin en camí d'ésser història les insubstituïbles consultes presencials, reemplaçades avui des d’un despatx burocràtic sibil·linament per fredes consultes telemàtiques.

Ja feia temps que la en certa manera romàntica imatge del metge de capçalera, en quina dedicació, altruisme i vocació es basava la sanitat pública des de temps reculats, s’havia devaluat i aflaquit en convertir-se en un personatge burocratitzat, atenent visites a toc de pito, més pendent, durant el temps taxat per consulta, de la pantalla de l’ordinador que no pas de la cara del pacient assegut davant de la seva taula. Certament que hi havia professionals, sobretot metgesses, que passaven d’exercir com a “metge de família” robotitzats hi dedicaven al pacient el temps que fes falta per diagnosticar del mal que patia, imitant Pedro i Pons, enlloc de derivar-lo a fer-se proves, moltes vegades innecessàries si se li hagués pogut o volgut dedicar més temps, o a la consulta de l’especialista de torn per evitar mullar-se; però, també n’és que els que s’atrevien a passar-se pel forro la norma no escrita “d’anar per feina” no encapçalaven els ràtios de puntuació com a “bons metges”, des del punt de vista, esclar, del controlador d’Àrea. Tanmateix, amb l’excusa de la pandèmia el metge de capçalera convencional ha rebut el cop de gràcia definitiu: la seva atenció presencial s’ha acabat i a partir d’ara estarà obligat a diagnosticar malalts a distància, per telèfon o per correu, llevat que sigui un cas d’urgència vital en quin cas ja se n'ocuparà el 061.

En ple miratge de l’estat del benestar, es van posar en marxa uns programes de seguiment de les patologies cròniques des de les Àrees d’assistència primària. El personal sanitari que desenvolupava aquells controls s’hi va engrescar perquè era una feina molt gratificant, tant per qui la feia com pels pacients que se’n beneficiaven, fins que la bombolla es va desinflar en tenir-ne de prescindir d’aquells programes per manca de personal per atendre’ls, com a conseqüència de les retallades brutals de despesa sanitària, ja que tots els recursos disponibles del pressupost tenien d’emprar-se per rescatar els bancs de les seves fallides i potineries. La primera reestructuració de l’assistència primària, en perjudici de la teòrica seguretat social universal i millor del món, va provocar-la una crisi econòmica sense precedents; la segona, es pot considerar un dany colateral de la pandèmia, del qual costarà de refer-se’n molts anys.

Però, mentrestant, molts de malalts crònics, acostumats a confessar-se amb el metge o metgessa cada tant en quant, o qualsevol afiliat a la seguretat social que vivia tranquil perquè sabia que podia anar ràpidament a urgències per ser atès si tenia un tropell inesperat, hauran de fer un gran esforç per assimilar els filtres de la “nova normalitat” assistencial. El problema és que algunes d'aquestes persones no ho pairan, precisament els més vulnerables. Perquè el pitjor que li pot passar a una persona qualificada de vulnerable en l'argot burocràtic,, és que a més a més sigui conscient de la fragilitat afegida per culpa d’una logística complicada, incomprensible i sense ànima. De totes maneres, el món no s’acaba pas: sempre hom podrà recórrer a la sanitat privada que li obrirà les portes de bat a bat i on metges complaents els atendran sense mirar el rellotge; això si, cobrant trinco-trinco l’estona que els hi dediquin. Perquè com sempre, tot acaba tenint un preu, raó per la qual només peta la base a aquells que no van justos d'armilla.
     
A LA MEVA MANERA DE VEURE tabrilde@blogspot.net 

NO ENS DEIXEM PRENDRE MAI EL DRET A PENSAR I DIR EL QUÈ PENSEM.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada