dimarts, 7 de juliol del 2020

HAUREM D’ACOSTUMAR-NOS A LES CUES PER TOT I A FER SOLITARIS PER ENTRETENIR-NOS?

Quan ens vàrem asseure en un banc per descansar a mitja caminada d’ahir matí, en Lluís se’m va confessar: - “Si la nova normalitat consisteix en que per fer qualsevol gestió quotidiana habitual hem de demanar tanda i fer cua al carrer, ja em perdonaràs però no anem pas bé, més aviat enrere com els crancs... I no em surtis que és inevitable, que no queda cap altre remei, perquè jo sóc de l’opinió, potser per deformació professional, que sempre queden altres alternatives si es busquen bé i, per tant, penso que valdria la pena, si res més no per aixecar la moral de la tropa, que amb una bona dosi de mà esquerra i d’imaginació es fessin desaparèixer aquestes penoses i depriments cues pròpies de temps que mai creiem que tornarien. Ja és prou carregós tenir a mà el morrió a totes hores per, a més a més, perdre el temps fent cua”.

Com si jo hi tingués res a veure, així me les va endinyar ahir molt emprenyat, el meu amic Lluis, amb qui surto a caminar un cop a la setmana. No dic que no hi toqui una mica, però ja cal que s’acostumi a canviar de xip si no vol que li agafi un cobriment de cor, perquè haurem d’acostumar-nos a fer les cues que vulguin els que manen i a tot arreu; a parlar amb el metge de com ens trobem de salut per telèfon, en comptes de veure’ns les cares a la seva consulta; i a passar moltes estones fent-nos companyia a nosaltres mateixos si no volem consumir-nos de soledat. O com a màxim amb la parella, sempre que tinguem la sort d’avenir-nos-hi. En Lluís, que si fa o no fa som de la mateixa quinta, no porta gens bé que un cony de virus li hagi trasbalsat les rutines i costums amb les que s’havia fet vell, de les quals, certament, no n’abusava perquè ha estat sempre allò que se’n diu un home d’ordre: pencaire, honrat, amic dels amics, encaterinat de la família, amant de fer-la petar tant de futbol com de política amb la colla de fer el cafè jugant a la botifarra, refiat que a les seves velleses gràcies a la Seguretat Social no tindria de patir ni per un constipat ni per un mal de ventre i, sobretot, que entre el Casal i l’Imserso cada mes faria una excursió per anar coneixent el país, treure el ventre de penes per un dia i moure una mica l’esquelet ballant en línia.

En Lluís, de fet, no demana massa doncs més aviat és un home de pretensions austeres i modestes; però, després del tomb que la vida li ha donat per culpa del virus, tot se li ha trastocat i té la sensació que cada dia que passa s’està convertint més en un número abstracte en un resum estadístic que no pas en una persona concreta, fins al punt d’afegir a la seva confessió una afirmació que m’ha desconcertat: - “per primera vegada penso més amb la mort que m’espera a la cantonada, que no pas amb com gaudir de la vida que em queda”. Si vos en parlo del cor agre del meu amic no és per desanimar-vos, creieu-me, sinó per treure-us del cap cabòries semblants i aixecar-vos la moral. Per això us repeteixo quasi fil per randa el mateix que li vaig contestar:

- “mira, Lluís, les coses van com van, però no podem tirar la tovallola; només cal adaptar-nos a la nova normalitat, sense fer-nos mala-sang perquè del que es tracta es de sortir-nos-en amb el cap ben dret, plantant-li cara al destí sense renunciar a l’únic que no ens pot prendre la pandèmia: les nostres conviccions i la capacitat de resistència des de la trinxera de la nostra vida interior... Hem de treure forces de la flaquesa, si cal, i encomanar-nos a una disciplina rigorosa per evitar contagis, espigolant amb criteri propi les recomanacions dels experts que ens sembli que hi toquen més. Hi ha molta més gent del que sembla que està fent plans pels anys vinents; uns potser sí que actuen d’esma, en rampells propis d’una inconsciència histèrica i esporuguida, però hi ha una majoria que creu de veritat que cal aprofitar la “nova normalitat” per refer la història de cap a peus. Jo sóc dels que m’hi apunto, Lluís, perquè és l’única esperança que li queda a la humanitat, sense posar-nos melodramàtics.”

Vet-aquí que després de esplaiar-me d’aquesta faisó per animar el meu amic, quan ens hem posat a caminar altra vegada, m’entrepassegat de tan distret com anava, pensant en el que havien enraonat. He perdut l’equilibri i m’he fotut de lloros tan llarg com sóc. M’he posat dempeus de seguida amb ganes de voler-me fondre; només m’ha quedat una petita rascada al genoll i un tanto al llavi, però m’he quedat fet pols. No havia caigut mai i una estranya sensació de ràbia per ser tan fràgil m’ha envaït; però, no obstant això, no canvio ni una coma de la meva resposta d’abans a en Lluís. Ben al contrari, quan caus només toca aixecar-te i continuar caminant, perquè sortir-nos-en dels trencacolls només depèn de cadascú de nosaltres. I encara que alguns hiperventilats facin córrer que els consells per evitar els contagis de la pandèmia formen part d’una conxorxa per tenir-nos estacats pel coll i que la “nova normalitat” no és res més que una dictadura encoberta, mantenim els dos metres de distància social, rentem-nos les mans tot sovint i no ens deixem la mascareta a casa diguin el que diguin els que tot plegat ho troben una carrinclonada, perquè d’aquesta només ens en sortirem a base de tossuderia i força de voluntat individual.

A LA MEVA MANERA DE VEURE tabrilde@blogspot.net 

NO ENS DEIXEM PRENDRE MAI EL DRET A PENSAR I DIR EL QUÈ PENSEM.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada