Fons
del Crèdit Suisse constaten la tendència a l’alça de la desigualtat social en
els darrers deu anys i, per exemple, només en la primera meitat del 2014 el
nombre d’espanyols milionaris – uns
465.000 fent un capmàs, no obstant representen un insignificant 1% d’aquesta
espècie privilegiada a nivell mundial - ha crescut un 24% respecte a l’any
anterior. I d’aquest fenomen que a pagès descriuen amb una frase feta prou eloqüent:
“el diner fa diner”, en realitat confirma que el vell concepte de capitalisme s’està
decantant decididament a favor del culte esbojarrat a les finances a l’engròs i
a l’especulació barroera, allunyant-se
cada vegada més de la cultura de l’economia assenyada, de la indústria i del
comerç responsables; abonant, en canvi, sense escrúpols la formació de
bombolles que quan esclaten arruïnen molta gent esforçada i honesta que no s'ho
mereix, enriquint descaradament els especialistes en la circulació digital,
ràpida i planetària, com aquell que diu, del diner. Un exemple paradigmàtic
d’aquesta transformació del capitalisme del segle XXI en munyidor de
desigualtat enlloc de benestar, el podem comprovar analitzant la reacció
vergonyosa del capital després de l’ensorrament d’un edifici a Banga Desh, que
va causar centenars de morts d’obreres explotades, i on la primera i quasi
única preocupació fou com recuperar en vint-i-quatre hores la capacitat de
produir les mateixes quantitats de roba sense modificar l’esquema d’explotació
laboral, abans que les borses passessin factura i els inversors es posessin
nerviosos. El temps és diner predica el capitalisme del segle XXI, renovat en
els objectius, però no en els mètodes: com més diners pots treure d’una hora de
feina, molt millor. D’aquí ve que un guru del capitalisme ortodox com Paul
Samuelson, cap al final de la seva vida va comentar, molt escamat: "si
països com la Xina poden combinar sous baixos amb tecnologia occidental,
aleshores el comerç amb la Xina obligarà irremeiablement a una retallada de
sous i prestacions socials a Occident". El problema que preveia aquest
homenot és que la gent del carrer, després de cansar-se d’escoltar que com més
eficient i feliç fos un treballador més temps tindria per fer moltes coses en
el seu temps lliure, inclosa més dedicació a la família, s’adonaria que tot això
costa diners i que cada vegada cobra menys, si és que encara té la sort de
tocar-ne de calents. La nova doctrina del capitalisme, doncs, consisteix en
introduir furtivament a la política econòmica dels països l’espantall del
dèficit pressupostari, i amb l’ajuda impagable dels “mercats” per fer por,
tenir l’excusa perversa per evitar pujades dels tipus impositius als rics i a
les grans Corporacions, traspassant la càrrega impositiva, d’una manera o d’una
altra, a la classe mitjana i als pobres. Com recordareu, un tal Piketti -
defenestrat en un dels atacs més ferotges que es recorden dels ideòlegs del
capitalisme que nega la desigualtat creixent -, va establir una teoria: “la
concentració de la riquesa en mans d’una exigua minoria social està tornant als
nivells del despietat capitalisme industrial del segle XIX”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada