PROPOSTA DE REFLEXIÓ PER AVUI (dijous 1 agost de 2019)
Sembla que hi ha una certa confabulació social,
protocol o cordó sanitari per a no parlar de la gent que se suïcida, com si no
posant-nos la paraula tabú a la boca o a la ploma, fos suficient per esborrar
aquesta dura realitat de les estadístiques que controlen, depuren i administren
les causes reals de defunció dels ciutadans. És curiós que una societat que ha
sigut capaç de liquidar l’eufemisme de “mal dolent” per referir-se al càncer,
fins al punt que moltes esqueles no s’amaguen de fer-lo constar com el culpable
d’haver-se endut a l’altre barri la persona difunta, no es trobi cap esquela on
es confessi francament: “es va llevar la vida”. De cap manera el suïcidi
s’hauria de considerar, des d’una mena de conservadorisme confessional, un acte
defès, il·legal, monstruós i lleig com un pecat; ni tampoc s’hauria
d’aconsellar, per part de certa branca repatània de la psicologia tractar la
seva difusió com matèria tan reservada que val més dosificar-la a l’opinió
pública amb comptagotes, per evitar alarma social i, sobretot, el mimetisme.
Tot plegat, unes frivolitats temeràries, que no em
serveixen de res per comprendre que un adolescent en la flor de la vida i al
qual aparentment totes li ponien, fes el disbarat d’abalançar-se al buit des
del balcó d’un cinquè pis. Encara que no coneixia de res aquest paio, m’ha
semblat que no em faria cap mal reflexionar-hi. En Jack London, que va escriure
un conte titulat “Morts concèntriques”, el comença amb una frase rodona: “ha
mort per la seva pròpia mà...” De seguida, des de diversos cantons es van
ponderar aquestes set simples paraules com la més delicada i planera definició
de suïcidi que s’havia escrit mai. Curt i ras: “per la pròpia mà”. I és que des
dels estoics ençà, els intel·lectuals desvagats han abonat la fal•làcia que el
fet de fer creu i ratlla a la pròpia vida és, l’expressió més reeixida de
llibertat. Els romàntics – ara ja en queden pocs d’aquesta raça, perquè
engolits pel materialisme es tracta d’una espècie en extinció -, idealitzaven
la mort voluntària com la clau de volta per forçar l’entrada al cel de les
oques; els romàntics asseguraven que en determinades situacions, per exemple
per amor, s’havia d’estar disposat a "deixar-se morir", com les
papallones que es deixen emborratxar per la flama d’una espelma. Però gent que
tocava més de peus a terra, com ara el meu admirat Albert Camus, assegurava que
“davant l’adversitat, cal mantenir-se ferm, per respecte a la pròpia dignitat”.
I en Joan Vinyoli escrivia: “És un malson tenir sempre a mà, desada, l’ampolleta
de cianur per si m’urgís d’usar-lo, davant l’absurditat de l’univers o bé de
l’home...”
No obstant tantes divagacions literàries o
filosòfiques sobre les que podríem estar reflexionant a bastament tot el dia, a
la meva manera de veure no puc comprendre que algú és suïcidi, per exemple, per
avorriment com diuen que ho va fer aquell jove del que us parlo. Està comprovat
que l’índex més elevat de suïcidis s’escau entre la diguem-ne població
benestant, que prenen aquesta decisió radical ja sigui perquè s’avorreixen com
en el cas que ens ocupa o perquè tenen la sensació de no ser útils, ni
necessaris a una societat que no els estima; en canvi, els pobres pelacanyes
que s’han d’espavilar per sobreviure esgarrapant la vida a grapades, no solen
perdre el temps pensant en acomiadar-se a la francesa. Fixem-nos que enmig de
la pitjor de les tragèdies, la majoria de la gent no reacciona suïcidant-se
massivament, sinó que s’arrapa a un ferro roent per seguir respirant i vivint.
D’altra banda, com passa amb l’enrevessada qüestió del
“més enllà”, d’on ningú n’ha tornat per desvetllar-ne el misteri, també està
per veure que això de llevar-se la vida sigui una experiència tan gratificant
per als desesperats i doni la felicitat a qui ho practica. El que sí està demostrat
que la víctima d'un suïcidi és qui es queda, no qui se'n va. Tanmateix, per
tancar aquest debat d’una vegada per totes seria imprescindible comptar amb el
testimoni d’un suïcida, per saber si la seva determinació s’ha de catalogar, en
l'ordre de valors humans, com un acte de valentia o de covardia; perquè sense
aquest testimoni de càrrec, francament, tant se val dir com no dir. En
qualsevol cas, li compro a Nietzsche allò que va escriure en un moment que,
precisament, les coses li anaven magres: “Això és la vida? Bé, doncs poseu-me’n
un altre pessic”. Perquè si la causa vertadera del suïcidi de que us parlo fos
l’avorriment més que no pas la infelicitat, potser el que s’hauria d’ensenyar
quasi des de les beceroles, és com donar sentit a la vida, inclòs quan sembli
que ja no val la pena ni té cap sentit, per tal que mai més ningú es pugui
sentir sol, sobrer, exclòs o innecessari, i decideixi partir-se la crisma
llançant-se des d’un cinquè pis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada