PROPOSTA
DE REFLEXIÓ (Dimecres 26/Juliol/2017)
# EN
DEFENSA DEL DRET A LA UTOPIA.- Poca broma amb la utopia! A les beceroles dels
canvis històrics, polítics i econòmics més potents dels darrers dos segles, hi
trobareu sempre una utopia com a frontissa: la lliberal, l’anarquista, la
socialista, la comunista, l’ecologista i si molt m’apureu, també la defensora
de l’economia global. Tanmateix, és veritat que cap d’aquestes, en principi
utopies, va incardinar-se pacíficament com a realitzable en les institucions i
formes d’organització socials preestablertes, ja que qualsevol proposta de
canvi que suposés una alternativa massa revolucionaria, era activa i fins i tot
violentament perseguida i els seus profetes apallissats física, econòmica i
intel•lectualment en nom de la raó d’Estat, fossin del color que fossin. No
obstant això, a la llarga, totes aquelles propostes basades en simples i
fantàstiques utopies s’ha de reconèixer que van encoratjar somnis i canvis
socials radicals, des del foment d’institucions democràtiques protectores de la
llibertat individual fins al reformisme socialdemòcrata que va impulsar els
anomenats Estats del Benestar, avui lamentablement a la picota per manca de
recursos, puix la causa principal del fracàs de moltes utopies és que no es va
tenir en compte que no eren gratis i que el preu del benestar per a tothom,
sobretot, surt per un ull de la cara.
Potser
degut a que encegats per utopies, gent de bona fe es va passar quatre pobles
emborratxada pel frenesí eufòric, avui s’estan diagnosticant encara massa
esquizofrènies cròniques, fruit del pecat capital dels somiatruites:
apropiar-se de les dissorts concretes de persones concretes, per intentar
redimir-les idealitzant una mena de culte mitòman a l’abstracció pura. De les
injustícies certes que ha patit l’home, des de l’esclavitud a l'explotació il·lustrada
en la revolució industrial, per exemple, en nasqué el mite del proletariat. I a
causa de l’apropiació indeguda per quatre engalipadors professionals de les
veus llegítimes dels indignats i de les seves causes perdudes, encara avui es
sospira per l’eterna revolució pendent, reviscolada de tant en tant amb pessics
de pebre àcrata que sovint es torna, en destapar-lo, ranci. I és que la utopia
autèntica ha de pecar d’un pel romanticisme, de manera que etimològicament
parlant es podria definir com allò que no existeix, però que no està escrit
enlloc que mai no pugui existir. En efecte, molts dels avenços tècnics i
socials dels que avui gaudim i ens en vantem - com si en néixer ens els trobéssim
sota l’aixella com una barra de pa o fossin la mítica flor al cul dels
afortunats -, en temps reculats del obscurantisme eren considerats absolutament
utòpics i una bogeria, per no dir una heretgia. Les utopies, agradin o no a
l’establishment de torn, ajuden almenys a tenir esperança, i només en una societat
que no viu d’esquena a l’esperança, els homes acaben realitzant-se com a
persones, primer, i després, com a ciutadans lliures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada