En
capella del ball de màscares electoral, tots els partits polítics, com és molt
natural, s’emproven la disfressa amb que se sentin més còmodes en aquest
concurs per aspirar a guanyar el premi del poder, i endrecen a l’armari els
vestits i els tarannàs de diari; perquè del que es tracta és d’encaterinar una
parròquia desencantada amb l’espectacle ofert els darrers quatre anys. I fer
creure, almenys per uns dies, als indignats, als escèptics i fins i tot als
incondicionals que són possibles tots els impossibles. Per aquesta raó, els
candidats que encarnen la imatge del partit han d’assajar davant del mirall els
posats més riallers, simpàtics, solidaris i empàtics del seu repertori. Ja que
una bona imatge en política, val més que mil paraules; però no n’hi ha prou amb
posar la millor cara i el fer gest més adequat a cada moment i a cada auditori,
també s’ha de saber controlar la xerrera. La qual, a vegades, per allò tan humà
que de l’abundància del cor en parla la boca, han de córrer els bombers per
apagar el foc calat per una patinada verbal, abans no provoqui un incendi.
Malgrat no s’ha inaugurat oficialment el ball, els papers en van plens de
declaracions voluntarioses de candidats eufòrics, prometent que si guanyen, amb
el premi a les mans pensen traure's de la màniga llocs de treball, no deixar
cap nen desnodrit i sense bigoti blanc sota el nas, protegir de l’oblit social
la gent gran que viu sola, i en quant els bancs d’aliments que no es puguin
tancar perquè encara facin falta,
assegurar-los que no passaran més angúnies... Que bé! Fa il•lusió fins i tot
veure com alguns d’aquests candidats que no acaben mai la “pelica”, dibuixen
delirants horitzons de color de rosa, esquitxats de flors i violes.
Ara bé, analitzant aquest panorama tan
curiós de bons propòsits, se m’acut que per allò de no deixar per demà el que
es pugui fer avui, els aparells dels partits es plantegin donar exemple de
coherència i austeritat aportant, per exemple, a les entitats que lluiten per
pal•liar la pobresa infantil o per fer arribar aliments als que no tenen
recursos, l’import de la publicitat supèrflua que durant els propers dies anirà
directament de les bústies a la bassa. Serien molt curts de vista si els
partits si fessin veure que no saben que la propaganda que es tira a les
bústies acaba, en la seva immensa majoria, a les escombraries; verge de la
curiositat de la gent. Quant costa tanta publicitat inútil? Doncs, mira, per
poc que sigui, si és que li volen treure importància, taparia uns quants forats
de les ONG. I que no em vinguin amb l’estirabot que suprimint la publicitat
haurien de tancar impremtes i anirien al carrer una colla d'operaris, que això
sí es podria considerar una excusa de mal pagador. A la meva manera de veure,
doncs, malgrat sigui aquesta proposta molt pertinent, ja dono per fet que molts
la titllaran d’impertinència. I si arribés a mans del senyor Fernàndez Diaz
potser la trobaria una mica tendenciosa i tot. Però, què hi voleu fer? Sempre
hi haurà algun perepunyetes desvagat, que aixafi la guitarra a uns candidats
disposats a sortir a la pista per ballar al compàs de la musica que toqui,
sense que se'ls hi vegi el llautó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada